Malejące wpływy reklamowe oraz zmniejszająca się liczba czytelników - prasa drukowana zdaje się przegrywać konkurencję z internetem. Czy uda jej się znaleźć nowy sposób na zaistnienie?
Dostęp do najnowszych wiadomości wydaje się być kluczowym aspektem życia dla wielu osób. Bez informacji o tym, co dzieje się dookoła i w innych regionach świata, trudno jest prowadzić normalne życie. Powszechny w krajach rozwiniętych dostęp do internetu sprawił, że staje się głównym medium, za pomocą którego ludzie śledzić mogą wydarzenia na bieżąco. Podobne możliwości dają także radio czy telewizja, zdecydowanie w tym momencie gorzej wypadają drukowane gazety. Opóźnienia w przekazywaniu informacji są spore (najczęściej jednodniowe).
Nic więc dziwnego, że w najnowszych badaniu firmy Pew Research Center internet wyprzedził w Stanach Zjednoczonych prasę drukowaną w kategorii źródeł informacji. Z zasobów sieci korzysta w ten sposób 61 procent mieszkańców USA. Jedynie telewizja jest popularniejszym źródłem - do jej wykorzystywania w celach informacyjnych przyznaje się 78 procent ankietowanych.
54 procent badanych słucha radia, a połowa czyta wiadomości w gazetach lokalnych. Jedynie 17 procent korzysta w tym celu z gazet o zasięgu krajowym, jak New York Times czy USA Today.
W przypadku źródeł internetowych zdecydowana większość użytkowników korzysta z kilku serwisów, najczęściej od dwóch do pięciu - 57 procent ankietowanych. Co piąty odwiedza regularnie tylko jeden serwis, a co dziewiąty więcej niż pięć.
Najczęściej wyszukiwanymi informacjami są prognoza pogody (81 procent), wydarzenia o znaczeniu krajowym (73 procent), zdrowie i medycyna (66 procent), biznes i gospodarka (64 procent), wydarzenia międzynarodowe (62 procent) oraz nauka i technologia (60 procent). Brak w czołówce sportu czy wiadomości lokalnych.
Szybko postępujące zmiany na rynku wiadomości sprawiają, że tradycyjne wydawnictwa muszą zaciskać pasa i szukać sposobów na przetrwanie. Rozwój zszedł już na dalszy plan. Dla części gazet jedyną alternatywą zdaje się być zaprzestanie drukowania i przeniesienie się całkowicie do sieci. Tam jednak napotykają silną konkurencję nie tylko w postaci innych serwisów o podobnym profilu, ale także agregatorów wiadomości.
Podobny trend obserwować można także w przypadku książek - pojawienie się elektronicznych czytników i wysyp e-booków sprawiają, że księgarze borykają się z jeszcze większymi problemami niż kiedyś. Jest jednak zdecydowanie zbyt wcześnie, by wydawnictwom drukowanym wieszczyć rychły koniec.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*