Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

UOKiK: PTC i Polkomtel działały na szkodę konsumentów...

22-12-2010, 21:50

...ukarana została jednak tylko ta druga firma. Postępowanie Urzędu zostało wszczęte w wyniku otrzymania bardzo dużej liczby skarg od konsumentów.

Każdy, kto uważa, że jego prawa jako konsumenta są naruszane, może zgłosić ten fakt do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sporo skarg dotyczy działań operatorów telefonii komórkowej. W zakończonych właśnie dwóch postępowaniach Urząd udowodnił dwóm telekomom naruszenie prawa w stosunku do abonentów.

Polska Telefonia Cyfrowa

Postępowanie wyjaśniające w sprawie działań operatora sieci Era rozpoczęło się w lipcu 2010 roku. Miało ono dać odpowiedź na pytanie, czy firma wprowadzała konsumentów w błąd, przedstawiając im nieprawdziwe i niepełne informacje. Sprawa dotyczyła promocji Era Sieć Rodzinna. Materiały promocyjne jej dotyczące nie przedstawiały wszystkich warunków promocji.

Zakwestionowane ulotki sugerowały, że z oferty skorzystać mogą wszystkie osoby opłacające abonament w sieci Era. Była ona tymczasem dostępna tylko dla wybranych osób. Prezes UOKiK-u uznała, że przekazując konsumentom nieprecyzyjne informacje odnośnie promocji, Polska Telefonia Cyfrowa wprowadzała ich w błąd.

Na firmę nie została nałożona kara finansowa, gdyż zobowiązała się ona do zmiany treści materiałów promocyjnych.

>> Czytaj także: Naciąganie na Premium SMS - nowe postępowania UOKiK

Polkomtel

Zarzuty wobec operatora sieci Plus wydają się być poważniejsze. Sprawa trwała też dłużej - Urząd badał ją od listopada ubiegłego roku. Powodem wszczęcia postępowania były skargi konsumentów, w których podnoszono, że operator utrudnia wypowiedzenie umowy. W okresie maj-czerwiec 2009 roku Polkomtel rozsyłał swoim klientom informację o zmianie regulaminu, informując jednocześnie o prawie do rozwiązania umowy bez jakichkolwiek konsekwencji.

Sonda
Padłeś ofiarą Plusa lub Ery?
  • tak
  • nie
wyniki  komentarze

Rzeczywistość okazała się jednak inna. UOKiK odebrał liczne skargi, w których klienci podnosili m.in. mały druk zapisów regulaminowych, a także utrudnianie wypowiedzenia umowy. Pracownicy biur obsługi klienta mieli podczas próby zakończenia kontraktu informować klientów o awarii systemu. Problemy pojawiały się także w serwisie internetowym.

>> Czytaj także: 2,5 mld zł kary za zmowę telekomunikacyjną?

Okazało się także, że Polkomtel przyjął wewnętrzny system nagradzania pracowników, którzy zniechęcą jak największą liczbę osób do odejścia. Aby ten cel osiągnąć, wysyłano klientów do innych punktów obsługi, siedziby w Warszawie, tłumaczono się brakiem kompetencji do przyjęcia wypowiedzenia. Klientom, którzy byli najbardziej zdeterminowani do zakończenia współpracy z operatorem, sugerowano wypowiedzenie z powodu innego niż zmiana regulaminu.

Prezes UOKiK-u uznała, że operator sieci Plus naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na niego karę w wysokości 11.741.499 złotych.

Decyzje wobec obu przedsiębiorstw nie są ostateczne. Przysługuje im prawo do odwołania się do sądu.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UOKiK