Osoby kupujące sprzęt w tradycyjnym sklepie często wiedzą, czego chcą, bo wcześniej zebrały informacje w internecie, a ich decyzja została dobrze przemyślana. Z drugiej strony rzadko zdarza się, aby decyzja o zakupie była podejmowana tylko na podstawie informacji z sieci. Tak wynika z badań TNS OBOP dotyczących tzw. efektu ROPO (Research Online, Purchase Offline).
reklama
Badanie TNS OBOP zostało zrealizowane na zlecenie Google. Ankiety przeprowadzono jesienią 2009 w 10 marketach Media Markt i Saturn w 5 miastach w Polsce, na próbie ponad 1000 osób (18+), które w dniu spotkania z ankieterem zakupiły sprzęt RTV/AGD.
Z badań wynika, że aż 74% konsumentów dokonujących zakupu sprzętu RTV/AGD korzysta z internetu przed podjęciem finalnej decyzji o zakupie.
Uzasadnioną głównie informacjami z sieci decyzję zmienia w sklepie tylko 1 na 5 konsumentów, a na ostateczny wybór wpływają cena produktu lub działania sprzedawcy. Większość kupujących wybiera markę i rodzaj sprzętu co najmniej na tydzień przed dokonaniem zakupu. Proces podejmowania decyzji o zakupie najczęściej zamyka się w okresie jednego miesiąca.
– Internet nie stanowi zagrożenia dla handlu tradycyjnego. Badania pokazują, że odgrywa kluczową rolę w procesie poszukiwania informacji (...) przede wszystkim dla tradycyjnych sieci sprzedaży – powiedział Jerzy Warchałowski, Industry Head Retail&Finance&Travel, Google Poland. - Brak obecności tradycyjnych sieci sprzedaży w internecie okazuje się gorszą strategią, niż uznanie tego kanału komunikacji za skuteczną metodę konsekwentnego budowania wizerunku i podnoszenia wyników sprzedaży, także tych offline.
Znaczenie mają nie tyle informacje z sieci, ile połączenie ich z danymi zebranymi "w realu". 56% badanych poszukuje treści zarówno online, jak i poza internetem, korzystając z opinii znajomych i sprzedawców. 26% poszukuje wiadomości na temat produktów, w ogóle nie korzystając z sieci, a jedynie 8% wszystkich respondentów wykorzystuje tylko internet.
Aż 46% badanych wymienia sprzęt ze względu na chęć posiadania nowszych, bardziej rozbudowanych modeli odpowiadających najnowszym trendom. Konsumenci kupujący sprzęt ze względu na awarię obecnie posiadanego telewizora czy odkurzacza stanowią jedynie 23%, zatem decyzje większości konsumentów są wynikiem gruntownych przemyśleń, a towarzyszący im proces dokonywania wyboru jest bardziej czasochłonny i wyważony.
Ponadto z badania wynika, że handel offline ma swoich lojalnych klientów - większość konsumentów po dokonaniu zakupu w sklepie nie rozważa możliwości dokonania podobnego zakupu przez internet. 4 na 5 badanych nigdy nie próbowało zakupów w sieci, głównie ze względu na brak możliwości kontaktu ze sprzedawcą i obejrzenia sprzętu, a także nadal niski poziom zaufania do zakupów przez internet.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|