Możesz zarejestrować się jako bezrobotny lub poszukujący pracy przez internet. Są również inne usługi urzędów pracy dostępne online. Omawiamy je w kolejnym odcinku z serii "oswajamy e-administrację".
reklama
W cyklu "oswajamy e-administrację" opisywałem już e-usługi przydatne dla przedsiębiorców, takie jak zakładanie działalności gospodarczej przez internet oraz wysyłanie deklaracji do ZUS. Przyznajmy jednak, że przedsiębiorcy nie stanowią w społeczeństwie większości. Większość ludzi gdzieś pracuje i stara się szukać pracy. Czy polska e-administracja ma jakieś usługi dla takich?
Usługi dla osób poszukujących pracy znajdziemy w serwisie Praca.gov.pl. Umożliwia on m.in. zarejestrowanie osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy, zgłoszenie oferty pracy, a także złożenie wniosku o świadczenia z urzędu lub wysłanie innego pisma do wybranego urzędu pracy.
Korzystanie z tego serwisu może (ale nie musi) odbywać się z użyciem Profilu Zaufanego ePUAP. Można też używać serwisu z bezpiecznym podpisem elektronicznym oraz... bez jakiegokolwiek e-podpisu. W tym ostatnim przypadku możemy elektronicznie przekazać pewne dane, ale konieczna będzie wizyta w urzędzie w celu ich weryfikacji.
Pierwszym krokiem do skorzystania z usług serwisu Praca.gov.pl jest utworzenie konta. Aby to zrobić należy kliknąć w przycisk "Rejestracja konta" widoczny w prawym górnym rogu. Istnieją trzy metody rejestracji konta - z Profilem Zaufanym, z podpisem kwalifikowanym i "konto niezweryfikowane". To ostatnie wymaga wizyty w urzędzie.
Jeśli chcesz zarejestrować konto niezweryfikowane, musisz podać nazwisko, imię, PESEL i dane kontaktowe. Jeśli natomiast masz Profil Zaufany ePUAP, najpierw logujesz się na ePUAP i potwierdzasz czynność kodem autoryzacyjnym. Następnie trzeba wypełnić formularz taki jak na zrzucie poniżej (można kliknąć by powiększyć).
Kiedy już się zarejestrujesz, uzyskasz dostęp do strony z odnośnikami do e-usług urzędów pracy.
Zestaw dostępnych usług obejmuje m.in.:
Na stronie z wykazem usług są również zakładki "Sprawy" oraz "Wizyty". Umożliwiają one sprawdzanie co dzieje się z naszą sprawą oraz przeglądanie zarezerwowanych wizyt i rezerwację wizyty.
Zapewne wiele osób będzie chciało skorzystać z usługi zarejestrowania się w urzędzie pracy. Jeśli się na to zdecydujemy, system pomoże w ustaleniu naszego statusu osoby na rynku pracy. Odbywa się to poprzez wypełnienie formularza takiego jak poniżej (można kliknąć by powiększyć).
Jeśli wypełnicie ten formularz i klikniecie "Ustal status osoby na rynku pracy", system poinformuje was o nadanym statusie i będziecie mogli przejść od razu do odpowiedniej "ścieżki rejestracji" (np. bezrobotnego albo poszukującego pracy, w zależności od ustaleń z formularza).
Od razu uprzedzam, że cała procedura rejestracji wymaga dużo czasu. Można ją przeprowadzić bez wizyty w urzędzie, ale wymagany jest Profil Zaufany ePUAP. Można też złożyć wniosek niepodpisany, ale wówczas konieczna jest wizyta w urzędzie.
Jeśli zdecydujemy się na rejestracje online, będziemy wpisywać w formularzu dane osobowe, kontaktowe itd. Będziemy musieli również załączyć skany dokumentów - dowodu lub paszportu, oryginałów lub odpisów świadectw i dyplomów, zaświadczeń z kursów, orzeczeń o niepełnosprawności (jeśli takie posiadamy). Osoby, którym odmówiono przyznania statusu osoby bezrobotnej, powinny załączyć skan dokumentu, na podstawie którego odmówiono przyznania tego statusu.
Trzeba uważać - rozmiar pojedynczego załącznika elektronicznego dołączanego podczas procesu nie może przekroczyć 1 MB.
Nie będę opisywał w tym miejscu całej procedury rejestracji oraz korzystania z innych usług. To materiał na osobny artykuł. Inna rzecz, że jest to po prostu wypełnianie formularza i dodawanie załączników. Nic wielkiego, tylko trzeba poświęcić trochę czasu.
Wiele osób spyta, jak wygląda używanie serwisu Praca.gov.pl w praktyce? Czy wszystko działa bez zarzutu? Odpowiem, że w większości przypadków tak.
Niestety zdarza się, że np. wypełniacie formularz po zalogowaniu przez ePUAP, a po wypełnieniu formularza dostajecie informację, że był problem z weryfikacją ePUAP. Nie doświadczyłem tego często, ale to się zdarza.
Jest też problem z przeglądarkami. Wspominałem kiedyś, że system ZUS nie radzi sobie z Google Chrome. Podobnie jest z serwisem Praca.gov.pl. Próbując wysłać pismo do urzędu możecie zobaczyć taki komunikat.
Bądźcie na to przygotowani. Ja omijam ten problem korzystając z Firefoksa.
Mówi się, że szukanie pracy to praca na pełny etat. Osoby szukające zatrudnienia najczęściej rejestrują się gdzie tylko można, wysyłają CV gdzie się da itd. Jest to nawet wykorzystywane przez oszustów oraz serwisy pobieraczkowe. Zawsze warto pamiętać, aby zachować ostrożność przy wszelkich rejestracjach. Warto też korzystać z usług e-administracji, skoro i tak spędzamy czas przed komputerem w poszukiwaniu źródła zarobku.
Wszystkim, którzy właśnie teraz szukają pracy, szczerze życzę powodzenia!!!
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|