Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Strony korporacyjne - poszukiwanie złotego środka

Kompan.pl 27-08-2011, 17:58

Zaprezentowanie dużej korporacji w internecie nie jest prostą sprawą. Nie jest to nieformalny blog internetowy czy profil firmy na portalu społecznościowym. Witryna korporacyjna to oficjalne przedstawienie firmy w sieci i to przez nią następuje pierwszy kontakt z każdym potencjalnym klientem i inwestorem. Taka strona buduje wizerunek firmy i jest obwarowana wieloma wymaganiami, często natury prawnej i zasad panujących w firmie. Budowa takiej strony to szukanie złotego środka między użytecznością, polityką informacyjną firmy, atrakcyjnością wizualną i spójnością wizerunkową całej grupy kapitałowej.

robot sprzątający

reklama


Strona korporacyjna jest zwykle rozbudowanym serwisem internetowym tworzonym w oparciu o bazy danych. Często implementować trzeba różne aplikacje, co wiąże się ze stałym wsparciem ze strony działu IT. Strona taka wymaga zaangażowania zasobów ludzkich. Każda zmiana treści, układu czy funkcjonalności wymaga uzgodnień z różnymi działami w firmie, a nierzadko z akcjonariuszami.

- Strona korporacyjna powinna być rozwiązaniem autorskim, przystosowanym do konkretnych potrzeb firmy. Tylko taka witryna może być na tyle bezpieczna i odpowiednio zaprojektowana do spełniania konkretnych celów, a tym samym atrakcyjna. Budowa takiej witryny to długi, złożony proces, na który składają się uzgodnienia wewnątrz firmy i ustalanie planu działania z zewnętrznym wykonawcą - mówi Mateusz Ostachowski z agencji Kompan.pl.

Nawigacja dla każdego

Najważniejszym elementem dobrej strony jest nawigacja i to jej projektowanie pochłania najwięcej czasu. Struktura takiej strony wynika zwykle z podziału merytorycznego i funkcjonalnego firmy. Ważna na tym etapie prac jest użyteczność i łatwość obsługi. Strona korporacyjna pomimo swojej złożoności powinna być łatwo dostępna dla każdego użytkownika - nawet tego mniej zaawansowanego. Należy szukać złotego środka. Bez dobrej nawigacji strona może stać się bezużyteczna i będzie odrzucana już po wejściu na stronę główną.

Procedury WWW

Witryna korporacyjna nie jest zbyt często aktualizowana, ponieważ każda zmiana powinna przechodzić przez długie procedury akceptacji. Dlatego najczęściej jedynym działem, w którym zmieniane są lub dodawane treści jest dział aktualności/wydarzenia. A i te treści najczęściej muszą być w korporacjach uzgadniane.

- Polecam opracowanie procedur. Już podczas tworzenia strony zauważamy, jak funkcjonuje firma i możemy obserwować proces decyzyjny. Warto po zakończeniu prac i opublikowaniu strony w sieci opracować procedurę wprowadzania nowych treści na witrynę - przekonuje Mateusz Ostachowski.

Administrowanie w kryzysie

Stworzenie serwisu korporacyjnego wymaga zwykle dużego wkładu finansowego. Wymagane jest duże zaangażowanie wielu osób z firmy, w tym szefów działów i zarządu oraz zewnętrznej firmy wykonawczej. Po publikacji strony w sieci powinna być wyznaczona osoba - administrator - odpowiedzialna za funkcjonowanie strony i wprowadzanie zmian. Warto, aby taka osoba zawsze miała ewentualne zastępstwo. W przypadku kryzysów komunikacyjnych - szybka reakcja na witrynie jest czasem na wagę złota.

Sposób komunikacji

Szczególną uwagę powinno się zwrócić na treści i sposób zwracania się do odbiorcy na stronie korporacyjnej. Wiele zależy od wypracowanego sposobu komunikacji z otoczeniem. Warto spróbować uniknąć bezdusznego, formalnego charakteru treści. Czasem jest to jednak bardzo trudne, ponieważ związane jest to z koniecznością wypełniania określonych wymogów prawnych. Przykładem może być używanie odpowiedniej terminologii zdefiniowanej przez ustawodawców. Z jednej strony treści powinny być zrozumiałe dla każdego, z drugiej precyzyjne określenia nie pozostawiają możliwości różnej interpretacji. To szczególnie ważne w przypadku korporacji narażonych na silne kryzysy wizerunkowe i ataki mediów oraz polityków.

MAPowanie

Bardzo ważnym elementem każdej strony korporacyjnej jest dokładna mapa serwisu. Nabiera to jeszcze większego znaczenia, gdy serwis główny ma pod sobą szereg stron korporacyjnych spółek wchodzących do grupy kapitałowej. Mapa strony to również ułatwienie dla robota Google'a, o którego działaniu poniżej.

Trudności z pozycjonowaniem

Strony korporacyjne często mają problem z dobrym pozycjonowaniem w wyszukiwarce Google. Wynika to z rzadkich aktualizacji i formalnego słownictwa, za którym robot Google'a nie przepada. Wszystko jednak zależy od roli, jaką ma spełniać witryna. Może być i tak, że wysoka pozycja w wyszukiwarkach może nie być zgodna z polityką firmy. Jednak najczęściej korporacje traktują kanał internetowy jako kolejne miejsce do zdobywania klientów i budowania społecznego przyzwolenia dla swojej działalności. W takim przypadku należy dbać o jak najczęstszą aktualizację zakładki wydarzenia i reklamę w wyszukiwarkach. Niektóre strony korporacyjne przekształcają nawet swój serwis w swoisty portal informacyjny. To też jest ciekawy pomysł, ale nie każda firma może pozwolić sobie na takie rozwiązanie z rozmachem.

- Pozycjonowanie witryn korporacyjnych jest trudne, bo nie są to witryny często zmieniające treść. Ważna jest odpowiednia budowa, mapa strony i ewentualne kolejne serwisy zlokalizowane na subdomenach. Mogą to być np. prezentacje produktów lub głównych usług oferowanych przez korporację - mówi Grzegorz Biolik, odpowiedzialny za budowanie stron korporacyjnych w agencji Kompan.pl. - Jeśli firma traktuje internet jako kanał sprzedażowy to podstawą jest również prowadzenie kampanii reklamowych w wyszukiwarkach - dodaje Biolik.

Struktura kapitałowa i spójność wizerunkowa

Istotnym elementem strony korporacyjnej jest właściwe przedstawienie struktury kapitałowej korporacji. To ważne z punktu widzenia inwestorów i udziałowców. Powiązania pomiędzy poszczególnymi spółkami mogą być bardzo zawiłe, co nie sprzyja budowaniu zaufania w oczach inwestorów. Rozwiązaniem może być graficzne przedstawienie powiązań lub animowana prezentacja.

Na koniec warto poruszyć temat tożsamości firmy i spółek córek w kontekście witryny korporacyjnej. Wszystkie strony muszą być spójne, ale równocześnie prezentować własną markę. I tu znów należy szukać złotego środka między tożsamością całej grupy a poszczególnymi spółkami.

>> Czytaj także: Jak wybrać firmę pozycjonującą


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *