Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Jak wybrać firmę pozycjonującą

Tarantula.pl 14-08-2011, 19:25

Każda firma chciałaby być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Zwykle przekłada się to na ilość zapytań ofertowych, a nawet ilości sprzedanych produktów. Nic dziwnego, że pozycjonowanie uchodzi za jedną z najwydajniejszych i zarazem najtańszych form reklamy. Żeby robić to skutecznie, najlepiej wynająć firmę, która się na tym zna. Tarantula.pl tłumaczy, jakimi kryteriami się kierować przy jej wyborze.

1. Zwracaj uwagę na portfolio i certyfikaty

Wiele firm reklamuje się jako profesjonaliści, niestety jednak efekty ich działań bywają różne. Dlatego nim zdecydujemy się na rozmowę z daną agencją, warto się przyjrzeć, jakich klientów obsługiwała, jak długo istnieje na rynku, a także czy posiada dodatkowe uprawnienia, jak na przykład certyfikaty Qualified Individual czy Qualified Partner.

2. Uważnie porównuj ceny słów kluczowych.

Firmy często oferują nam pakiety kilkunastu lub kilkudziesięciu słów kluczowych, z których większość jest dla nas bezużyteczna – nikt nie będzie nas w ten sposób szukał, więc nie ma sensu za to płacić. Lepiej zastanowić się dłużej, co ludzie wpisują w wyszukiwarkę, żeby nas znaleźć, wybrać co najwyżej kilka słów kluczowych i na nich się skoncentrować.

 

Polecamy: Pozycjonowanie stron www w Warszawie internetica.pl

 

3. Nie pozostawiaj doboru słów kluczowych wykonawcy pozycjonowania

Podstawowym warunkiem sukcesu kampanii reklamowej w wyszukiwarkach jest oczywiście dobór odpowiednich słów kluczowych. Dobre słowa kluczowe są jednocześnie popularne, dobrze dopasowane i mało konkurencyjne. Musimy mieć pewność, że pozycjonowane hasło jest w stanie na siebie zarobić.

4. Uważaj na promocje!

W stałym repertuarze większości firm pozycjonujących jest promocja „pierwsze X miesięcy za darmo”. Darmowe miesiące są zwykle doliczane do podstawowego czasu umowy (zwykle 12 miesięcy), a jako że osiągnięcie efektów pozycjonowania zawsze zajmuje czas (standardowo przynajmniej 3 miesiące), pierwsze miesiące są zwykle i tak „za darmo”. Owa promocja służy więc jedynie wydłużeniu umowy.

5. Sprawdź czas trwania umowy

Wiele firm przy pierwszym kontakcie z klientem zachęca do zawarcia umowy na 3 lata, kusząc różnego rodzaju rabatami. Taka umowa to jednak ogromne ryzyko, jeżeli firma nie jest przez nas gruntownie sprawdzona. Nawiązując współpracę z nową agencją, warto wybrać najkrótszy z dostępnych okresów.

6. Sprawdź warunki wypowiedzenia umowy

Zwracajmy uwagę nie tylko na czasu trwania umowy, ale również na warunki jej wypowiedzenia. Niektóre firmy mają zapisy w umowach powodujące jej automatyczne przedłużenie o 36 miesięcy, jeśli nie dostarczymy wypowiedzenia w czasie trwania jej pierwszych 6 miesięcy. Oczywiście złamanie tych warunków obarczone jest zwykle absurdalnie wysoką karą umowną. Dodatkowo warto wynegocjować z firmą SEO zapis, zgodnie z którym przysługuje nam możliwość rozwiązania umowy bez konsekwencji, jeśli firmie nie uda się wypozycjonować pewnej ilości słów kluczowych przed na przykład połową czasu trwania umowy.

7. Pytaj o metody pozycjonowania

Choć większość firm odpowiada wymijająco na pytania o metody pozycjonowania, to jednak warto je zadawać. Szczególnie ważne jest ustalenie, czy wykonawca nie stosuje metod Black Hat, jak na przykład swego czasu popularne systemy wymiany linków. Warto uzyskać umowną gwarancję niestosowania takich systemów przy bezpośrednim linkowaniu serwisu. Ryzyko jest zbyt duże – serwis może całkowicie wypaść z wyników wyszukiwania. Raz utracone zaufanie wyszukiwarek trudno będzie odbudować.

8. Pytaj o narzędzia do monitorowania efektów

Każda firma SEO powinna udostępniać swoim klientom narzędzia do bieżącego monitorowania efektów pozycjonowania – zmuszanie do ręcznego sprawdzania pozycji słów kluczowych jest mało profesjonalne. Takie narzędzie pozwoli łatwo i szybko przejrzeć wyniki z całego zakresu trwania umowy, bez konieczności odkopywania starych wydruków.

9. ...ale nie ufaj tym narzędziom w 100%!

Od czasu do czasu sprawdzaj, na ile pozycje pokazywane przez narzędzie pokrywają się z realnymi pozycjami. Nie poprzestawaj na sprawdzaniu pozycji – za pomocą narzędzi analitycznych sprawdź, jak pozycje te przełożyły się na ilość wejść z wyszukiwarek. Tylko dzięki temu będziemy mieli pełną pewność, czy dane słowo kluczowe jest w pełni warte ceny, jaką za nie płacimy.

10. Uważaj ze zmianami na swojej stronie.

Większość firm SEO w momencie rozpoczęcia współpracy wykonuje optymalizację serwisu, przygotowując go do pozycjonowania. Lepiej nie zepsuć tego nieprzemyślanymi albo nieumyślnymi zmianami. Koniecznie należy poinformować wszystkie osoby zajmujące się serwisem o wprowadzonych modyfikacjach.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. Sophos




fot. Freepik




fot. Freepik