Rok do roku spada poziom szczęścia odczuwanego przez Polki i Polaków w pracy, a także ocena starań pracodawców w zakresie dbania o zadowolenie zatrudnionych. Z 31 proc. do 19 proc. spadł również odsetek osób, które byłyby gotowe polecić swoją pracę. Widać wyraźny wzrost przywiązania zatrudnionych do work-life balance.
reklama
Rok do roku spada poziom szczęścia odczuwanego przez Polki i Polaków w pracy, a także ocena starań pracodawców w zakresie dbania o zadowolenie pracowników i pracowniczek. Z 31 proc. do 19 proc. spadł również odsetek osób, które byłyby gotowe polecić swoją pracę.
Widać wyraźny wzrost przywiązania zatrudnionych do work-life balance.
Wśród najważniejszych czynników wpływających na szczęście w pracy, oprócz wynagrodzenia, znalazły się poczucie sensu wykonywanej pracy, przyjazna atmosfera, możliwość zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz możliwość pracy zdalnej.
Spadło natomiast znaczenie relacji z przełożonymi i możliwości rozwoju.
Współczynnik szczęścia Polek i Polaków w pracy wynosi obecnie 5,8 w 10-punktowej skali - rok temu było to 6,8. To dane z najnowszej, 8. edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków".
Jako najważniejszy czynnik wpływający na poczucie zawodowego szczęścia ponad 86 proc. badanych wskazuje dobre wynagrodzenie. Co to oznacza? Najwyższy odsetek ankietowanych - 44 proc. - jako najbardziej pożądany poziom zarobków wskazuje przedział od 7 tys. do 12 tys. zł netto. Jednocześnie najwięcej badanych, czyli ⅓, zarabia między 4,5 a 7 tys. zł netto.
Nie dziwi fakt, że współczynnik szczęścia jest wyższy w grupie osób uważających, że ich sytuacja zawodowa jest stabilna (blisko 70 proc. badanych) i wynosi 6,4. Wśród osób obawiających się o swoje zatrudnienie jest to 4,2.
Gratyfikacja finansowa, szczególnie w dobie kryzysu, nie zawsze jest dostępnym rozwiązaniem dla firm, które chcą dbać o dobrostan pracowników. Jednak o zadowolenie zespołów można troszczyć się na inne sposoby, np. poprzez budowanie silnego przywództwa, które daje przykład i przypomina o wspólnych wartościach, tworzenie relacji wewnątrz firmy, dbanie o rozwój i wymianę wiedzy czy spełnianie innych potrzeb, jak praca zdalna, czy elastyczne godziny pracy
- komentuje Paulina Król, Chief People and Operations Officer z No Fluff Jobs
Inne elementy budujące poczucie szczęścia u pracowników i pracowniczek to poczucie sensu wykonywanej pracy, przyjazna atmosfera, możliwość zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz możliwość pracy zdalnej. Wszystkie osiągnęły bardzo zbliżony odsetek odpowiedzi - ok. 74,5 proc.
W porównaniu z ubiegłym rokiem widać wzrost świadomości wartości wykonywanej pracy i work-life balance. W 2023 r. również na pierwszym miejscu znalazło się dobre wynagrodzenie, natomiast kolejne miejsca zajmowały aspekty takie jak współpracownicy, na których można liczyć, przyjazna atmosfera pracy, relacje z przełożonymi i możliwości rozwoju.
Wierzymy, że wyniki ósmej edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków" będą impulsem dla pracodawców do wprowadzenia zmian, które zwiększą satysfakcję ich zespołów. Szczęście w pracy to nie tylko korzyść dla pracowników - zadowolony zespół to także wyższe zaangażowanie, większa produktywność i mniejsza rotacja, co bezpośrednio przekłada się na wyniki firm. Tworzenie środowiska pracy, w którym pracownicy czują się doceniani, rozwijają się i budują dobre relacje, jest inwestycją, która zawsze się opłaca
- mówi Natalia Bogdan, prezeska agencji pracy Jobhouse, współautorka badania
Ankietowani dość nisko ocenili starania pracodawców w zakresie dbania o poczucie szczęścia pracowników i pracowniczek w pracy - na 4,7 w 10-punktowej skali. W stosunku do ubiegłorocznych wyników oznacza to spadek o 0,9 punktu.
Bardzo spadł też odsetek osób skłonnych do polecenia swojej pracy - z 31 proc. do 19 proc.
Najczęściej wskazywanym elementem wymagającym poprawy, by pracowniczki i pracownicy chcieli polecać swoją pracę, od lat pozostaje wynagrodzenie (51 proc. wskazań).
Dalsze miejsca zajęły możliwość rozwoju oraz poczucie sensu wykonywanej pracy (po 41 proc.).
Z kolei głównymi elementami zachęcającymi badanych do polecania swojej pracy są: oferowany wymiar pracy zdalnej (47 proc.), elastyczne godziny pracy (46 proc.) oraz możliwość zachowania równowagi między życiem prywatnym i zawodowym (45 proc.).
Czwarte miejsce zajęła przyjazna atmosfera w pracy (44 proc.), a piąte współpracownicy, na których można liczyć (42 proc.) - co ciekawe, rok temu ten aspekt znalazł się na najwyższej pozycji, osiągając 56 proc. wskazań. Dopiero szóste miejsce zajęło dobre wynagrodzenie (37 proc.).
Tworzenie szczęścia w miejscu pracy to złożone zadanie, i chociaż dobre wynagrodzenie odgrywa istotną rolę, nie jest to jedyny czynnik wpływający na satysfakcję pracowników. Wynagrodzenie musi być nie tylko konkurencyjne, ale także postrzegane jako sprawiedliwe i zasłużone. Musi też być połączone z możliwościami rozwoju i wspierającym środowiskiem pracy, aby stworzyć prawdziwe szczęście w pracy
- dodaje Paweł Jemioł, dyrektor pionu operacji w Grupie Nordea, która jest partnerem raportu
Badanie „Szczęście w pracy Polaków" zostało zrealizowane na próbie 1016 osób z wykształceniem średnim i wyższym, które w większości pracują obecnie w dużych miastach. Badanie zrealizowano w dniach 24 września - 22 października 2024 z pomocą ankiety online.
Foto: Freepik
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|