Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Skargi na zakupy w internecie – wiele problemów pozostaje nierozwiązanych

redakcja 12-10-2010, 14:29

Aż 42% (2008 r.) i odpowiednio 55% (2009 r.) wszystkich skarg, które trafiły do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, dotyczyło handlu internetowego. Raport „The European Online Marketplace: Consumer Complaints 2008-2009” prezentuje problemy, z jakimi najczęściej mają do czynienia konsumenci, dokonujący zakupów produktów i usług za granicą za pośrednictwem internetu.

Twórcy raportu wskazali 7 problemowych obszarów, które najczęściej powtarzały się w skargach konsumentów: dostawa (brak, opóźnienie), wadliwy/niezgodny z umową produkt lub usługa, warunki umowy, cena i płatności, kwestie rekompensaty/odszkodowania, techniki sprzedaży (np. nieuczciwe praktyki rynkowe), oszustwo.

Trzy czołowe kategorie, czyli problemy z dostawą, produktem lub usługą oraz warunki umowy, stanowiły aż 84% (2008 r.) i 83% (2009 r.) liczby skarg związanych z zakupami za pośrednictwem internetu, które otrzymała Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich. Podobne dane statystyczne pochodzą z 2007 r. (86%), co wskazuje, że kluczowe obszary problemowe wciąż pozostają niezmienione.

>> Czytaj też: Money: 85 procent internautów robi zakupy w internecie

Sonda
Kupujesz produkty lub usługi z innego kraju przez internet?
  • Tak
  • Nie
  • Nie, ponieważ się boję
  • Nie widzę różnicy cenowej
wyniki  komentarze

W raporcie dokonano wnikliwej analizy skarg transgranicznych, czyli takich, w których konsumenci skarżą się na przedsiębiorców zagranicznych. Celem projektu było określenie natury prawnych i praktycznych problemów, jakie napotykają konsumenci i wskazanie obszarów wymagających naprawy, tak by zwiększyć zaufanie konsumentów do dokonywania zakupów w sieci.

Ze statystyk wynika, że skargi w większości przypadków dotyczyły następujących kategorii produktów oraz usług kupowanych przez internet: bilety lotnicze, zakwaterowanie, wynajem samochodów, bilety (na mecze, koncerty), sprzęt elektroniczny, odzież, części samochodowe. Największa liczba skarg konsumenckich, wymagających interwencji Sieci ECC-Net w latach 2008-2009, dotyczyła przedsiębiorców zarejestrowanych na terenie Niemiec (37% w 2008 r. i 34% w 2009 r.). Wśród pozostałych firm, na które najczęściej skarżyli się konsumenci, najwięcej pochodziło z Francji, Wielkiej Brytanii, Luksemburga i Holandii.

>> Czytaj też: Nokaut dostosował IE8 do zakupów w sieci

Biorąc pod uwagę tempo rozwoju technologii informacyjnych, raport wskazuje także na kwestie związane z publikacją treści w internecie, prezentowaniem cen oraz metodami płatności. Dane zebrane w raporcie Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich mają posłużyć dyskusji nad skuteczniejszym egzekwowaniem praw konsumentów i ma stanowić kolejny krok w podnoszeniu poziomu zaufania ich konsumentów względem dokonywania zakupów przez internet na terenie Unii Europejskiej.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. DALL-E




fot. DALL-E



fot. DALL-E