Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Skąd Ceneo wie o Twoich zakupach? Wszystko zależy od sprzedawcy

14-03-2013, 14:51
Listy Czytelników

Czy nie da się kupować w internecie bez wiedzy Ceneo? To pytanie zadał nam Czytelnik, którego razi otrzymywanie e-maili od porównywarki cen, mimo że nie korzystał on z tej porównywarki i nie zawierał z nią żadnej umowy. Niestety wszystko zależy od sklepów.

Na początku tygodnia do redakcji Dziennika Internautów dotarł list Czytelnika dotyczący ciekawego problemu - możesz być wielokrotnie proszony e-mailem o zamieszczenie opinii w porównywarce cen Ceneo, mimo iż nie miałeś z tą porównywarką nic wspólnego. Oto jak o problemie pisze sam Czytelnik:

Witam,

Kolejny raz zostałem uraczony mailem od Ceneo.pl w celu oceny swoich zakupów w sklepie internetowym. Cały problem polega na tym, że Ceneo nie ma nic wspólnego z moimi zakupami! W żadnym momencie korzystania ze sklepu internetowego i dokonania zakupu, Ceneo nie było angażowane.

Na żadnego newslettera się nie zapisywałem, zaakceptowałem tylko przetwarzanie moich danych celem realizacji zamówienia w sklepie. Gdyby to była sytuacja jednostkowa (jeden sklep) to mógłbym pomyśleć, że starają się chłopaki o podniesienie oceny/zwiększenie zaufania na Ceneo.pl i coś tam sami "kombinują".

Niestety chyba jest to większy problem, wręcz systemowy - w ciągu kilku miesięcy dokonałem kilkunastu zakupów (w różnych sklepach, jeden z nich to Allegro) i praktycznie w każdym wypadku przychodził mail o ocenie zakupów. Nadawcą maila jest opinie@ceneo.pl.

Nie życzę sobie, żeby moje dane (mail) był przekazywany innej firmie, która potem te dane gromadzi i wykorzystuje (np. wie, że w ciągu roku kupiłem coś w sklepie zoologicznym i coś w AGD, może nawet wie co kupiłem - zakres przekazywanych danych nie jest wiadomy). Czy redakcja DI mogłaby zbadać temat? Dlaczego dane są przekazywane, w jakim zakresie, jak się wypisać z tego szaleństwa, gdzie jest ochrona danych osobowych? Czy już nie da się kupić czegoś w firmie X bez wiedzy Ceneo?

Na pierwszy rzut oka problem opisany przez Czytelnika wydaje się błahy. Każdy się domyśli, że sklepy mają zapewne ustaloną współpracę z Ceneo i dzięki temu dane klientów trafiają od sprzedawcy do porównywarki. Zastanówmy się jednak głębiej. Jak wiele danych wychodzi od sprzedawcy? Co porównywarka z tymi danymi robi?

Dziennik Internautów zadał te pytania rzeczniczce Ceneo Annie Jasińskiej.

- Sklep, który przystępuje do Programu Zaufane Opinie, wprowadza w swoim Regulaminie zapis o przekazywaniu Ceneo numeru transakcji, jej daty oraz adresu e-mail kupującego. Dzięki temu możliwe jest wysłanie do kupującego ankiety z pytaniem o ocenę transakcji w tym sklepie. Sklep musi poinformować kupującego o fakcie przekazywania danych. Proszę pamiętać, że dokonanie zakupów w sklepie jest równoznaczne z akceptacją jego Regulaminu. Dodam jeszcze, że wedle umowy powierzenia to sklep odpowiada za bezpieczeństwo danych, które nam przekazuje - wyjaśniła przedstawicielka Ceneo.

Ceneo daje więc do zrozumienia, że to sprzedawcy zgadzają się na współpracę i to oni muszą zadbać o szczegóły takie, jak bezpieczeństwo danych oraz informowanie klienta o fakcie przekazywania danych.

Anna Jasińska podkreśla, że Program Zaufane Opinie ma na celu przede wszystkim poprawę jakości obsługi w sklepach internetowych, a dane osobowe związane z wysyłaniem ankiet nie są wykorzystywane przez Ceneo w innych celach, jak tylko i wyłącznie wysłanie maila z ankietą oceniającą sklep.

Jeśli mimo to nie chcecie robić zakupów "pod nadzorem Ceneo", powinniście sprawdzać regulaminy sklepów. Jeśli w tych regulaminach nie ma wzmianek o przekazywaniu danych Ceneo, a mimo to dostaniecie e-maila od Ceneo, doszło do naruszenia. Winnym tego naruszenia jest jednak sklep, nie porównywarka. 

Ponadto Anna Jasińska powiedziała Dziennikowi Internautów, że:

  • E-maila od Ceneo można otrzymać, również gdy sklep uczestniczy w Programie Ochrony Kupujących Ceneo. Ten fakt powinien być również odnotowany w Regulaminie sklepu. 
  • Adresy e-mailowe i inne dane osobowe nie są wykorzystywane w celach marketingowych.
  • Zgodnie z prawem i zapisem w Regulaminie dane osobowe są przetwarzane do czasu trwania umowy pomiędzy Ceneo a Sklepem. Po ustaniu współpracy dane zostają usuwane.

Co ciekawe, Anna Jasińska stwierdziła, że adres naszego Czytelnika można usunąć z bazy Ceneo, jeśli tylko wyrazi on taką chęć. Wydaje się, że nie byłoby to problemem dla innych osób, ale trzeba - jak rozumiemy - kontaktować się w tym celu z Ceneo.

Jeśli nasuwają się Wam jakieś dodatkowe pytania, dajcie znać w komentarzach lub piszcie do nas.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: DI24.pl

UWAGA: UWAGA: Wybrane listy, przesłane do redakcji Dziennika Internautów, publikujemy, by umożliwić ich autorom dotarcie do szerszego grona odbiorców. Czytelnicy mogą podzielać zawarte w nich poglądy lub mieć odmienne zdanie - zachęcamy do wyrażania swoich opinii w komentarzach. Treści publikowanych listów mogą zawierać prywatne poglądy internautów, które nie odzwierciedlają poglądów redakcji DI. Listy prosimy kierować na adres: listy@di.com.pl


Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR