Aż czterech z dziesięciu czołowych przedsiębiorców w Polsce stroni od mediów – dowiadujemy się z raportu „Najbogatsi Polacy” przygotowanego przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. O pozostałych w mediach mówi się raczej niewiele. Czy to ich przemyślana strategia? I dlaczego dziennikarze nie interesują się osobami, od decyzji których zależy często nie mniej niż od posunięć wszechobecnych polityków?
W lipcu zasada ta nie dotyczyła tylko Zygmunta Solorza-Żaka, który dokonał jednej z największych transakcji biznesowych w historii Polski. Agencja informacyjna PRESS-SERVICE Monitoring Mediów porównała czołową dziesiątkę listy najbogatszych Polaków sporządzoną przez tygodnik „Wprost” z wynikami dotyczącymi ich obecności w głównych środkach masowego przekazu. Oba zestawienie wyraźnie się różnią.
Suma publikacji i emisji medialnych na temat najbogatszych Polaków z uwzględnieniem wydźwięku – lipiec 2011
Zdecydowanie najczęściej wymieniany w mediach w lipcu był Zygmunt Solorz-Żak, o którym ukazały się 562 publikacje. O drugim, Janie Kulczyku, pojawiło się ich 87. Trzecie miejsce zajęła rodzina Wejchertów, na temat której opublikowano 49 materiałów. Wielki szum medialny wokół Solorza-Żaka był konsekwencją olbrzymiej transakcji, opiewającej na 18 mld zł, jaką zawarł, przejmując z rąk spółek zależnych od Skarbu Państwa firmę Polkomtel. Większość z publikacji miała wydźwięk neutralny (440), natomiast liczba materiałów pozytywnych (106) była kilkakrotnie wyższa od tych o charakterze negatywnym (16). Warto zauważyć, że samych treści pozytywnych o Solorzu-Żaku ukazało się więcej aniżeli wszystkich na temat Kulczyka.
O Janie Kulczyku prasa pisała mniej, ale częściej były to publikacje pozytywne, stanowiące aż 44 proc. całego przekazu. Dotychczas najbogatszy Polak wymieniany był wielokrotnie w tekstach mówiących o prawdopodobnej utracie pierwszego miejsca na liście najzamożniejszych na rzecz nowego właściciela Polkomtela. Nazwisko Kulczyka pojawiało się przede wszystkim w pozytywnym kontekście przy okazji doniesień na temat sukcesów wydobywczych Kulczyk Oil Ventures na Ukrainie oraz w Syrii. Media donosiły również o wejściu na londyńską giełdę Ophir Energy, w której ma on 13 proc. udziałów. Biznesmen znalazł się na celowniku dziennikarzy w kontekście politycznym, po tym jak Andrzej Lepper zeznał, że były premier Jarosław Kaczyński „zbierał haki” na swoich przeciwników (jedną z takich osób miał być właśnie Kulczyk).
Udział procentowy materiałów na temat najbogatszych Polaków w całości przekazu medialnego – lipiec 2011
Relatywnie częsty udział w artykułach prasowych nazwiska Wejchertów był konsekwencją planów sprzedaży Telewizji TVN. Głos w tej sprawie zabierał między innymi właściciel konkurencyjnego Polsatu – Zygmunt Solorz-Żak. Media zdawkowo interesowały się też działaniami Leszka Czarneckiego, Michała Sołowowa i rodziny Karkosików. Jednak należy stwierdzić, że udział w przekazie medialnym tych biznesmenów był w lipcu niewielki. Nie wiadomo, czy wynika to z zakorzenionych w świadomości społeczeństwa negatywnych stereotypów na temat biznesmenów, którzy wolą trzymać się z dala od osądów opinii publicznej, czy też z małego zainteresowania odbiorców mediów tematami biznesowymi. Z pewnością jednak media nie przyczyniły się do upowszechniania negatywnych opinii na temat najbogatszych Polaków. W lipcu nieprzychylne publikacje o badanych biznesmenach stanowiły zaledwie 3 proc. przekazu.
Należy podkreślić, że aż cztery z poddanych analizie osób kompletnie odcięły się od mediów. O Grażynie Kulczyk ukazały się łącznie tylko cztery publikacje, których kontekst biznesowy był raczej słaby. Z kolei Dariusz Miłek (7 tekstów) występował tylko we wzmiankach w roli sponsora kolarstwa. Jego nazwisko pojawiało się przy okazji doniesień o zakończeniu współpracy Mai Włoszczowskiej z dotychczasowym trenerem oraz na temat przygotowań CCC Polsat Polkowice do Tour de Pologne. W lipcu w badanych mediach ani razu nie zaistniał gigant farmaceutyczny Jerzy Starak i właściciel Black Red White Tadeusz Chmiel.
Suma emisji telewizyjnych na temat najbogatszych Polaków z uwzględnieniem rodzaju medium – lipiec 2011
Na potrzeby badania „Najbogatsi Polacy” analizie poddano stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TVP Info, TVN24, TVN CNBC i TV Biznes), tytuły prasowe (Fakt, Gazeta Wyborcza, Super Express, Rzeczpospolita, Dziennik Gazeta Prawna, Puls Biznesu, Parkiet, Forbes, Manager Magazin) i media internetowe (onet.pl, wp.pl, interia.pl, gazeta.pl, o2.pl, tvn24.pl, money.pl, wyborcza.biz, bankier.pl, rp.pl). Pod uwagę wzięto publikacje, jakie ukazały się od 1 do 31 lipca 2011 roku.
Pełny raport można znaleźć na stronie PRESS-SERVICE Monitoring Mediów (plik PDF, 41 stron).
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|