Opublikowane przez amerykańską firmę wyniki finansowe dobitnie pokazują, że na open source można zarobić. Wciąż jednak dominującym modelem jest sprzedaż licencji na oprogramowanie.
Red Hat to czołowy globalny dostawca rozwiązań open source. Wśród oferowanych produktów są m.in. platforma operacyjna Red Hat Enterprise Linux oraz JBoss Enterprise Middleware. Mogłoby się wydawać, że podmiot taki nie jest w stanie samodzielnie finansować swojej działalności ze względu na fakt, że otwarte oprogramowanie z reguły jest darmowe. Na czym więc może zarobić odpowiednio dużo? Amerykańska firma znalazła na to sposób i po raz kolejny udowodniła swoimi wynikami finansowymi, że są na tym rynku do wzięcia pieniądze.
IV KWARTAŁ 2010
Firma osiągnęła przychody w wysokości 244,80 mln USD, o 25,0 proc. więcej niż rok wcześniej. Wpływy z abonamentu przyniosły 209,30 mln USD (+23,7 proc.), natomiast szkolenia i inne usługi 35,49 mln USD (+32,9 proc.). Łączne koszty sprzedaży wzrosły o 41,8 proc., do poziomu 41,60 mln USD.
Działalność operacyjna kosztowała Red Hat 163,78 mln USD, czyli o 18,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Na uwagę zasługuje fakt utrzymania w ryzach wydatków administracyjnych - w porównaniu z ostatnim kwartałem roku 2009 wzrosły one zaledwie o 1,8 proc. O 25,3 proc. (do 88,27 mln USD) wzrosły wydatki związane ze sprzedażą i marketingiem, natomiast o 17,9 proc. przeznaczone na badania i rozwój.
Zysk netto przed opodatkowaniem wyniósł 40,24 mln USD, natomiast zaliczka na podatek dochodowy 6,71 mln USD. Red Hat może pochwalić się kwartalnym zyskiem netto na poziomie 33,53 mln USD, czyli o 43,4 proc. wyższym niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
ROK 2010
W całym roku przychody firmy wzrosły o 21,5 proc., osiągając poziom 909,28 mln USD. Z abonamentu Red Hat uzyskała 773,40 mln USD, natomiast ze szkoleń i innych usług 135,87 mln USD. Koszty sprzedaży osiągnęły poziom o 32,0 proc. wyższy niż rok wcześniej - 150,29 mln USD.
Wydatki operacyjne wyniosły 613,31 mln USD i były o 14,8 proc. wyższe niż w roku 2009. Na sprzedaż i marketing firma wydała 327,41 mln USD (+20,0 proc.), na badania i rozwój 171,25 mln USD (+15,1 proc.), natomiast na administrację 114,65 mln USD (+10,0 proc.).
Cały rok firma zakończyła zyskiem netto w wysokości 107,28 mln USD, o 23,0 proc. wyższym niż w roku poprzednim. Zaliczki na podatek dochodowy wyniosły 46,42 mln USD.
Jim Whitehurst, dyrektor generalny firmy, powiedział, że jest ona na jak najlepszej drodze do osiągnięcia rocznych przychodów na poziomie miliarda dolarów, co byłoby kamieniem milowym dla całej społeczności open source. Żadna inna firma tak wysokich przychodów nie osiąga.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*