Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Prawo telekomunikacyjne: co ważnego dla konsumentów?

03-07-2009, 12:11

Uporządkowanie umów i regulaminów oraz określenie maksymalnego odszkodowania za zerwanie umowy - te ważne dla konsumentów zmiany wprowadza nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, która wejdzie w życie 6 lipca 2009 roku. Część nowelizacji poświęcona jest dostosowaniu polskich regulacji do prawa europejskiego, ale eksperci zwracają uwagę także na zapisy regulujące sytuację konsumentów.

W przeszłości Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwracał uwagę na niektóre praktyki operatorów telekomunikacyjnych stanowiące niedozwolone klauzule umowne. Chodziło m.in. o przenoszenie do cennika (zamiast do umowy lub regulaminu) niektórych postanowień umownych, aby zachować możliwość żądania zapłaty kary umownej z tytułu rozwiązania umowy przez abonenta.

Urząd kwestionował także pobieranie pełnych kar umownych w przypadku rozwiązania przez abonenta umowy zawartej na warunkach promocyjnych.

Zmienione przepisy Prawa telekomunikacyjnego rozstrzygają część kwestii, które do tej pory były sporne lub budziły zastrzeżenia Urzędu – zauważa Piotr Kryczek, radca prawny z Kancelarii Chajec, Don-Siemion&Żyto.

Ekspert zwraca uwagę na to, że nowe przepisy określają, co winno znaleźć się w umowie z abonentem, a co może być przeniesione do regulaminu (ogólnych warunków umowy). Doprecyzowane zostały również zasady zmiany cenników, umów i regulaminów.

Piotr Kryczek, radca z Kanelarii Chajec, Don-Siemion&Żyto
fot. - Piotr Kryczek, radca z Kanelarii Chajec, Don-Siemion&Żyto

W przypadku zmiany samej umowy abonent powinien zostać o tym poinformowany przez doręczenie treści zmian na piśmie. W przypadku zmiany regulaminu lub cennika informacja powinna być podana do publicznej wiadomości z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego.

Abonent powinien też dowiedzieć się o prawie wypowiedzenia umowy oraz o tym, że w razie skorzystania z tego prawa dostawcy usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze ani zwrot ulgi przyznanej abonentowi. Rezygnacja z umowy bez płacenia odszkodowania nie będzie możliwa, jeśli zmiana regulaminu wyniknie bezpośrednio ze zmiany przepisów lub z konieczności usunięcia niedozwolonej klauzuli umownej.

Odszkodowanie za rozwiązanie umowy jednostronnie przez abonenta lub przez operatora z winy abonenta nie może przekraczać wartości ulgi przyznanej abonentowi, pomniejszonej ponadto proporcjonalnie za okres korzystania z ulgi.

Nowe prawo znosi opłaty za przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie dostawcy usług telekomunikacyjnych. Dotyczy to zarówno osób płacących abonament, jak i użytkowników telefonów na kartę. Szczegóły dotyczące nowych zasad przenoszenia numerów opisywaliśmy w DI w ubiegłym miesiącu.

Abonent, który chce zmienić operatora, może to zrobić bez zachowania terminów wypowiedzenia, ma jednak obowiązek wniesienia opłaty abonamentowej za okres wypowiedzenia (nie wyższej niż za jeden okres rozliczeniowy) dla dotychczasowego operatora oraz obowiązek zwrotu ulgi przyznanej mu przy zawarciu umowy (w wysokości proporcjonalnej do czasu pozostałego do zakończenia umowy).

Zdaniem Piotra Kryczka należy się spodziewać, że wprowadzane zmiany w Prawie telekomunikacyjnym uporządkują najbardziej pilne kwestie związane z umowami zawieranymi przez operatów z konsumentami. Nie oznacza to jednak, że w tym obszarze zapanuje ład i UOKiK nie będzie już kwestionował umów i regulaminów jako zawierających niedozwolone klauzule umowne.

Nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego dotyczy też analiz rynkowych i retencji danych.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: CDZ