Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś o prawach klienta sklepu internetowego lub uzyskać poradę we własnej sprawie, dobrą okazją do tego będzie zbliżający się Dzień Konsumenta. 14 marca przedstawiciele organizacji zajmujących się ochroną konsumentów zbiorą się w jednym miejscu i będą odpowiadać na pytania.
W tym roku Dzień Konsumenta obchodzony będzie pod hasłem "Zanim klikniesz – poznaj swoje prawa". W tym dniu promowana będzie przede wszystkim wiedza na temat praw klientów w e-sklepach.
Przedstawicieli różnych organizacji, które codziennie pomagają w egzekwowaniu praw konsumenckich, będzie można spotkać 14 marca 2008 roku w Warszawie w siedzibie Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce (ul. Jasna 14/16 A). Dyżur będzie trwał w godzinach 10.30-15.00. Będzie można zadawać pytania m. in. przedstawicielom Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, Inspekcji Handlowej, Europejskiego Centrum Konsumenckiego i in.
Z badań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że 72% Polaków jest przekonanych, iż robiąc zakupy w sklepie internetowym ma takie same prawa jak w tradycyjnym sklepie. W rzeczywistości klientowi e-sklepu przysługuje dodatkowa ochrona w postaci odstąpienia od umowy bez podania przyczyn. W tym celu trzeba złożyć stosowne oświadczenie na piśmie w terminie 10 dni od otrzymania towaru bądź zawarcia umowy. Wyjątek stanowią towary takie jak żywność, rozpakowane płyty CD i DVD, kasety video i oprogramowanie komputerowe – ich zwrócić nie można.
W tym samym terminie możemy odstąpić od umowy także w przypadku zakupów na aukcji internetowej. Jest to jednak możliwe tylko i wyłącznie, jeżeli kupujemy towar od przedsiębiorcy za pomocą opcji "kup teraz". W każdej innej sytuacji nie mamy takiego prawa, a wynik aukcji jest dla nas wiążący.
Jednocześnie UOKiK przypomina o podstawowych zasadach, o których warto pamiętać w czasie robienia e-zakupów. Zawsze warto upewnić się kto jest sprzedawcą, dokładnie przeanalizować informacje o produkcie, sprawdzić cenę i zbierać dokumenty dotyczące zakupu (np. wydrukować zamówienie oraz warunki sprzedaży). Dodatkowo zawsze warto chronić swoje dane. Kwestionariusze do składania zamówienia często zawierają pytanie o zgodę na przetwarzanie naszych danych osobowych.
W przypadku konfliktu ze sprzedawcą zawsze można się skontaktować z rzecznikiem praw konsumentów. Listę rzeczników powiatowych i miejskich można znaleźć na stronach UOKiK.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|