Przedsiębiorcy szukający oszczędności i nowoczesnych rozwiązań powinni zwrócić uwagę na zjawisko rosnącego rynku usług outsourcingu płacowo-kadrowego. Zlecając firmie zewnętrznej obsługę, możemy obniżyć koszty przeznaczane dotąd na naliczanie płac i administrację kadrową nawet do 30%. Pojawia się zatem pytanie, jak wybrać odpowiedniego partnera, by współpraca była bezpieczna, efektywna i bezproblemowa? Najpierw należy wykonać czterostopniową analizę: sprecyzować własne potrzeby, świadomie wybrać sprawdzoną firmę, przeanalizować zakres jej usług oraz precyzyjnie skonstruować umowę zabezpieczającą nasze interesy.
reklama
Gdy w Europie ponad 50% firm korzysta z usług
firm outsourcingowych, polscy przedsiębiorcy dopiero zaczynają poznawać
korzyści płynące z zatrudnienia zewnętrznych dostawców usług. Powoli jednak ten
trend zaczyna się rozwijać także w naszym kraju. Do niedawna
z outsourcingu kadrowo-płacowego korzystały tylko wielkie korporacje
zatrudniające setki osób. Dziś coraz więcej firm należących do sektora małych i
średnich przedsiębiorstw decyduje się na usługi dostawców zewnętrznych, szukając
w tym możliwych oszczędności.
Przedsiębiorcy podejmując decyzję o skorzystaniu
z outsourcingu kierują się przede wszystkim rachunkiem ekonomicznym. Jedną z
najbardziej oczywistych zalet korzystania z outsourcingu jest bowiem znaczna
redukcja kosztów. W Polsce firmy mogą liczyć na 20-30% poziom oszczędności. Z
czego to wynika? Przedsiębiorcom często wydaje się, że
zatrudnienie jednej osoby odpowiedzialnej za sprawy kadrowe nie jest dużym
wydatkiem. Nie biorą jednak pod uwagę pośrednich kosztów związanych na przykład
z kosztem utrzymania infrastruktury
czy aktualizowaniem wiedzy o stale zmieniających się przepisach w zakresie
prawa pracy. Ponadto zlecenie usług firmie outsourcingowej przenosi na dostawcę
odpowiedzialność z tytułu błędów wynikających z nieznajomości regulacji
prawnych i kosztów z tym związanych.
Redukcja kosztów nie jest jednak jedyną zaletą outsourcingu. Odciążenie od uciążliwych obowiązków administracyjnych umożliwia skupienie się na kluczowej z punktu widzenia przedsiębiorstwa działalności. Korzystanie z outsourcingu jest więc często świadomym elementem strategii zarządzania firmą, mającym na celu budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku.
Stojąc przed wyborem firmy outsourcingowej, musimy być dobrze zorientowani, jakiego typu usługi świadczy dana firma. Firmy zajmujące się outsourcingiem płacowo-kadrowym na ogół oferują dwie podstawowe usługi – naliczania płac oraz administracji kadrowej. Zwykle zakres takiej obsługi można poszerzyć także o opcjonalne usługi dodatkowe.
Wybierając konkretnego dostawcę, pamiętajmy, że
zawsze warto zasięgnąć na rynku opinii
na temat wybranej firmy, sprawdzić jej referencje oraz dostęp do najnowszego
know-how. Szczególną uwagę należy zwrócić na stabilność biznesową i finansową
usługodawcy. Dodatkowym atutem będzie międzynarodowa pozycja danej firmy i jej
bogate doświadczenie nabyte podczas wieloletniej działalności na rynku.
Profesjonalnie działające firmy często udostępniają case study dotyczące ich
działalności i zrealizowanych projektów, z którymi warto się zapoznać. Jeśli
nie znajdziemy ich na stronie WWW dostawcy, spytajmy o nie osobę
przedstawiającą nam ofertę firmy.
Przed przystąpieniem do umowy musimy także poddać dogłębnej analizie sytuację własnej firmy. Należy określić cele, dla zrealizowania których chcemy skorzystać z usług firmy outsourcingowej. Dla jednych najważniejsza będzie oszczędność kosztów, dla innych - przeniesienie odpowiedzialności na dostawcę za ewentualne błędy. Dla klientów ważna jest też gwarancja, że ich dane będą przechowywane i przetwarzane w sposób zapewniający najwyższy poziom poufności. Szczególnie duże firmy oczekują przedstawienia przez dostawcę certyfikatów potwierdzających bezpieczeństwo przekazywanych informacji. Przed przystąpieniem do konstruowania umowy, należy dokładnie przedyskutować z usługodawcą wszystkie ważne dla nas kwestie. Warto skorzystać też z jego rad i doświadczenia.
Mając przed sobą wiele ofert do wyboru, nie należy
przyjmować ceny jako głównego kryterium.
Ważniejsze jest poddanie analizie zakresu proponowanych usług. Pozornie
niższy koszt oferty niekoniecznie musi oznaczać, że jest ona korzystniejsza.
Zdarza się, że jest ona uboższa
o obsługę niektórych obszarów, na przykład nie uwzględnia dużej rotacji pracowników, za którą trzeba dodatkowo dopłacać.
Warto zwracać uwagę na takie niuanse i dokładnie przeanalizować, które
rozwiązanie najlepiej sprawdzi się w przypadku naszej firmy. Z punktu widzenia
przedsiębiorcy istotna jest też weryfikacja, jakie usługi przysługują mu w
sytuacji kryzysowej. Wyższa cena faktycznie może gwarantować szerszy pakiet
usług i większą elastyczność.
Konstruując umowę z firmą outsourcingową, ważne
jest, by precyzowała ona jak najszczegółowiej
wzajemne wymagania stron. Z punktu widzenia klienta precyzyjne zapisy
w umowie gwarantują mu bezpieczeństwo. Im więcej uzgodnień co do wzajemnych
oczekiwań, tym mniej niespodzianek czeka na zleceniodawcę podczas wypełniania
kontraktu. Nie należy zapominać, że także firma zlecająca ma pewne obowiązki
wobec dostawcy. Ważne jest także, by umowa jak najbardziej szczegółowo
zawierała konkretny system rozliczania jakości usług oraz oczekiwany poziom
każdego ze wskaźników jakości w określonym czasie.
Należy także doprecyzować
zapis na temat obowiązujących stawek oraz okresu wypowiedzenia umowy. Przy tym
ostatnim należy zabezpieczyć się na wypadek chęci zmiany usługodawcy. Okres
wypowiedzenia powinien być na tyle długi, by nasza firma miała czas na
znalezienie
i wdrożenie innego podmiotu. Rozsądnym zapisem wydaje się 3-6 miesięczny okres
wypowiedzenia. Przy podpisaniu umowy warto także sprecyzować
zakres odpowiedzialności obu stron. Zwykle jest ona przeniesiona na firmę
outsourcingową. Nie ma ona jednak nigdy charakteru pełnego. Jest ona ograniczona do wysokości kapitału zakładowego dostawcy usług
outsourcingowych.
Decydując się na współpracę z firmą oferującą outsourcing, powinniśmy zawsze przeprowadzić czterostopniową analizę, która ułatwi nam sprawne przekazanie procesów. Gdy określimy już własne potrzeby, sprawdzimy przyszłego usługodawcę, przeanalizujemy ofertę i uszczegółowimy umowę, możemy mówić o dobrych podstawach do wieloletniej, opartej na solidnych fundamentach współpracy. Partnerskie podejście, właściwe zrozumienie wzajemnych potrzeb i zaufanie między dostawcą a klientem są w tej kwestii bardzo ważne. Dlatego dobrze jest od początku rozmawiać i maksymalnie korzystać z wiedzy dostawcy, bowiem ma on za sobą duże doświadczenie i jest specjalistą w swojej dziedzinie.
Dariusz Terlecki
Dyrektor Sprzedaży i Marketingu ADP Polska
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*