Sukces strony internetowej nadal zależy od dobrej domeny. Tylko takie witryny wygrywają na coraz bardziej nasyconym rynku. Analiza domen 250 najpopularniejszych stron świata pozwala na ustalenie 6 kluczowych zasad ich tworzenia.
Domena i jej rozpoznawalność decydują o tym, ilu użytkowników w krótkim czasie powróci na daną stronę internetową. Krótka, chwytliwa, łatwa do zapamiętania i wypowiedzenia nazwa ułatwi to użytkownikowi. Jeśli jest inaczej, do takiej strony prawdopodobnie nikt nigdy nie wróci. Gdy domena jest długa i zawiera myślniki lub cyfry, istnieje możliwość, że po trzech dniach użytkownik zapomni o istnieniu takiej witryny. Nawet jeśli internauci nie zapamiętają całego adresu WWW, dzięki zapadającej w pamięć nazwie łatwo mogą go doprecyzować, wpisując domenę w wyszukiwarkę, i znów powrócić na pożądaną stronę.
Mimo że sukces strony nie zależy tylko od domeny, ale także od zawartości witryny i jakości oferowanych produktów i usług, faktem jest, że strona z dobrze skonstruowaną domeną przewyższy rywala ze złą lub średnio rozpoznawalną nazwą.
Czy domena ma rzeczywisty wpływ na sukces strony? Istnieją w tej kwestii dwa odrębne stanowiska. Pierwsze mówi, że domena nie jest najważniejsza. Wpływa na to zwiększający się odsetek internautów korzystających z opcji dodania strony do ulubionych i różnych narzędzi do subskrybowania danych, np. RSS. To zwalnia użytkownika z konieczności zapamiętywania nazwy witryny, do której chciałby wrócić (w rzeczywistości jednak, zanim doda stronę do zakładek, musi wcześniej kilka razy do niej wrócić i przejrzeć – stanowisko jest więc mylne).
Druga szkoła mówi, że wyłączając RSS i zakładki w przeglądarce, nazwa domeny stanowi nadal istotny czynnik rozpoznawalności stron. Większość internautów na pożądane strony trafia albo przez wyszukiwarkę albo przez link z innej strony.
Kolejną kwestią jest powiązanie domeny z marką. Jeśli na rynku istnieje kilkadziesiąt stron rywalizujących o tę samą niszę, dominujące znaczenie ma właśnie marka i jej rozpoznawalność, a to wszystko mieści się w samej domenie.
Warto zatrzymać się nad badaniami Daniela Scocco, dotyczącymi domen internetowych. Jego analiza skupiała się na 250 najpopularniejszych stronach internetowych świata (wg raportu serwisu Alexa).
Policzył on, ile przeciętnie liter i wyrazów mają te domeny:
Na podstawie tych wyników powstało 6 kluczowych zasad dobierania nazwy domeny:
Większość stron w pierwszej 10 stanową wyszukiwarki i serwisy poczty elektronicznej. Dla porównania, strony z końca listy najpopularniejszych to przeważnie blogi (np. mało popularny jeszcze w Polsce Digg) - ich średnia długość i elementy składowe wyglądają analogicznie.
Wyłączając wszystkie inne czynniki zewnętrzne (jak wysokość budżetu na działania marketingowe, jakość zawartości strony, design, współpraca z innymi większymi stronami), witryna z dobrą domeną zawsze wygra z tą gorzej skonstruowaną.
Na pewno istnieją takie strony, których domena jest bardzo długa lub jej zapamiętanie sprawia kłopot, a mimo to są bardzo popularne. Posiadanie długiej lub trudnej do zapamiętania nazwy nie oznacza klęski, lecz jeśli trzeba zmierzyć się w rywalem w swojej niszy, konieczna jest dbałość o lepsze usługi, zawartość strony i większe wydatki na promocję, co w znacznym stopniu pomoże zrekompensować ten problem.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|