Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

PKO Bank Polski buduje marketplace usług dodatkowych

12-03-2024, 16:53

Platforma usług dodatkowych PKO Banku Polskiego ma już rok. Dzięki niej bank może rozwijać ofertę usług pozabankowych. Rozwiązanie pozwala na integrację usług od różnych dostawców i oferowanie ich klientom w aplikacji mobilnej IKO i serwisie internetowym iPKO. W oparciu o platformę, PKO Bank Polski buduje marketplace usług dodatkowych. W 2024 r. planuje podwoić ich ofertę.

PKO BP marketplace

Dzięki Platformie usług dodatkowych PKO Banku Polskiego zewnętrzni dostawcy mogą udostępniać usługi w kanałach cyfrowych banku, a klienci za pośrednictwem IKO i iPKO korzystać z oferty wykraczającej poza świat bankowości.

  • Już teraz umówią e-wizytę lekarską, kupią ochronę wyświetlacza swojego smartfona, kody do e-booków i audiobooków, bilety do kina czy dostęp do serwisu VOD.

Platforma usług dodatkowych PKO została uruchomiona w marcu ubiegłego roku. To innowacyjne rozwiązanie w chmurze, w formie API udostępnione przez bank poprzez spółkę zależną PKO Finat. Dzięki niemu zewnętrzni dostawcy w prosty i szybki sposób łączą się z systemami banku.

Usługi dodatkowe, tzw. VAS (ang. Value Added Services) to usługi, które wykraczają poza podstawową działalność banku. Klienci znajdą je w aplikacji IKO i w serwisie iPKO w zakładce Usługi i zakupy.

  • Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że już teraz kupują miesięcznie średnio 3,5 mln wszystkich tego rodzaju usług.

Zastosowaliśmy nowatorskie rozwiązanie technologiczne, które ułatwia i przyspiesza procesy integracji oraz wdrażanie nowych produktów przez dostawców. Pozwala w powtarzalny sposób dodawać kolejne usługi. Zapewnia różne modele płatności, w tym opłatę jednorazową i subskrypcyjną oraz sposoby sprzedaży – pojedynczo lub w pakiecie. Platforma umożliwia lepszą skalowalność, a podłączenie nowej usługi wiąże się tylko z wykonaniem konfiguracji i realizacją niezbędnych formalności. Skala działalności PKO Banku Polskiego i dostęp do prawie 12 mln potencjalnych klientów sprawia, że jesteśmy atrakcyjnym partnerem dla firm i startupów oferujących nowoczesne usługi z różnych branż – mówi Michał Macierzyński, Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych PKO Banku Polskiego.

PKO Bank Polski prowadzi obecnie rozmowy z kolejnymi dostawcami. W planach jest łączenie usług w pakiety, które będą atrakcyjniejsze cenowo niż te sprzedawane pojedynczo.

Kolejnym etapem rozwoju marketplace’u będzie dostarczanie usług z obszaru mediów cyfrowych czy gamingu, które uzupełnią produkty bankowe.

Klienci coraz chętniej korzystają z usług dodatkowych

Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że klienci coraz chętniej korzystają z usług dodatkowych. Obecnie we wszystkich kanałach bankowości elektronicznej kupują średnio 3,5 mln tego rodzaju usług miesięcznie.

  • Największą popularnością cieszą się doładowania telefonów, których bank sprzedaje 1,6 mln w miesiącu.

  • Klienci równie chętnie kupują przez kanały banku bilety parkingowe – ich sprzedaż w ciągu roku wzrosła o 25 proc.

  • Dynamicznie rośnie także sprzedaż biletów autostradowych. W 2023 r. bank sprzedał ich 1,5 mln.

  • Dużym zainteresowaniem cieszą się także karty podarunkowe (największą sprzedaż notują Google Play, PaySafeCard, PlayStation, Spotify i Xbox) oraz raporty i alerty BIK.

W ramach oferty wdrożonej przez platformę usług dodatkowych w iPKO i IKO dostępne są trzy nowe usługi: kody do Legimi - dostęp do ponad 180 tys. e-booków i audiobooków, kody do Multikina, które można wymienić na bilety do kina oraz Canal+ online – możliwość zakupu dostępu do platformy Canal+ (VOD, telewizja linearna) w modelu subskrypcji miesięcznej lub jednorazowo na 6 miesięcy.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *