Nie każdy menedżer może być liderem i nie każdy lider automatycznie będzie menedżerem, choć te dwie role można ze sobą połączyć. Sprawdź, jak stać się przywódcą w firmie i mieć realny, pozytywny wpływ na motywacje swoich podwładnych.
Osoba menedżera i lidera - czym różnią się obie funkcje?
Wykorzystywanie pojęcia lider i menedżer w sposób zamienny jest błędem, ponieważ menedżerem można zostać poprzez awansowanie na kolejne szczeble w strukturze organizacyjnej firmy, a liderem trzeba po prostu być. Menadżer jest nazwą stanowiska, z określonym zakresem obowiązków i kompetencji. To funkcja pełniona formalnie przez osobę do tego przeszkoloną. Szkolenia menedżerskie, np. dostępne w normanbenett.pl, pozwalają na rozwinięcie u pracownika takich kompetencji, dzięki którym będzie odgrywał on doskonale swoją rolę w obszarze zarządzania ludźmi, projektami oraz miał świadomość konieczności dążenia do ściśle wyznaczonych celów dla których także kluczowym elementem jest sprzedaż.
Lider to osobowość i nie wynika z zajmowanego stanowiska. Nawet pracownik niższych szczebli organizacji może wykazywać cechy lidera i dobrze by było, aby były one dostrzeżone przez pracodawców i wykorzystane w odpowiednim celu. Na przykład lider organizujący sprzedaż będzie motywował swoich kolegów z pracy czy podwładnych do wypełniania programów i celów sprzedażowych, z korzyścią dla całej firmy. Menedżer, który nie jest liderem, będzie mógł stosować jedynie pozytywne lub negatywne zachęty, aby osiągnąć podobny rezultat.
Jak menedżer może stać się liderem?
Bywa, że menedżer jednocześnie posiada kompetencje przywódcze lub co najmniej potencjał przywódczy, dzięki czemu jest w stanie efektywnie kierować pracownikami, przeprowadzając ich przez określoną ścieżkę rozwoju. Menedżer powinien doskonale spełniać się w kwestiach zarządzania - ludźmi, projektem czy zasobami. Musi dobrze delegować zadania, komunikować się z pracownikami nawet wtedy, gdy ma do przekazania trudne czy negatywne informacje.
Lider z kolei potrafi w sposób jak najbardziej naturalny inspirować. Ma charyzmę i odpowiednie atrybuty do tego, aby inni chętnie stawali za nim i podążali wytyczoną przez niego drogą. Najlepiej by było, aby charyzmatyczny lider miał zdolności zarządcze, aby móc spełniać jednocześnie rolę menedżera.
Czy menedżer może stać się jednocześnie przywódcą w firmie? Polegałoby to na przejściu od roli taktyka do stratega, od analityka do integratora, od osoby rozwiązującej problemy do lidera, który kreuje sposobności sprzyjające ich rozwiązywaniu. Menedżer wspiera swój zespół i pomaga mu, jeśli jest taka konieczność, lider zaś jest w stanie przejąć przewodzenie w zespole.
Praca nad sobą
Stawanie się liderem, będąc już menedżerem, jest długotrwałym procesem. W pierwszej kolejności menedżer powinien zastanowić się, czy cele, które ma realizować na gruncie pracy zawodowej, prowadzą firmę we właściwym kierunku. Jeśli uważa, że jest inaczej, powinien zgłaszać kierownictwu swoje pomysły, co będzie pierwszym krokiem na szczyt w karierze zawodowej.
Wbrew pozorom, przywódcą nie trzeba się urodzić. Będąc menedżerem, można zacząć określać role i funkcje zespołu, przypisywać je podwładnym, a jednocześnie roztaczać przed ludźmi wspólną wizję. Każdy powinien wiedzieć, jaki jest cel nadrzędny realizowanego projektu i identyfikować się z nim. Rolą menedżera jest przypominanie, dokąd zmierza zespół, lider zaś dodatkowo powinien inspirować ludzi do działania, sprawiać, że inni chętnie będą za nim podążać. Jeśli lider dobrze określi wartości i role w zespole, który będzie miał jedną wspólną wizję, może spokojnie oddać inicjatywę swoim podwładnym.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|