Zmienia się stosunek do nowych mediów, inaczej są traktowane płatne treści i inna rolę odgrywają w naszym życiu serwisy społecznościowe – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie PanMedia Western. Obiektem badań byli zarówno zapaleni użytkownicy internetu, jak i internauci rzadziej korzystający z zasobów sieci.
Badanie ma pozwolić zrozumieć zjawiska nowych mediów, gdzie występują m.in. portale społecznościowe. Badacze próbują także odpowiedzieć na kilka pytań, w tym: jaka będzie przyszłość nowych mediów? Jaka jest różnica pomiędzy mediami „starymi” a nowymi? Jaka jest skuteczność reklamy w internecie?
Powszechnie mówi się, że u młodych osób na stałe zadomowiła się opcja kopiuj-wklej, proste wyszukiwanie i problemy z formułowaniem kluczowych słów. Okazuje się jednak, że wiek ma znaczenie dla szybkości uczenia się nowych rzeczy w internecie. Młodzi ludzie i zagorzali użytkownicy internetu potrafią znacznie lepiej oddzielać treści reklamowe od informacyjnych. Inaczej jest w przypadku starszych i mniej doświadczonych internautów. Jeśli reklama nie jest w formie tradycyjnej (wyskakujące okienko lub banner), nie zwracają nań uwagi.
Informacje w internecie pojawiają się tak często, że gonimy za każdą kolejną. Jedna informacja jest połączona z kolejną i w ten sposób nie chcemy odejść od komputera. Według badania jest w tym podłoże psychologiczne. Odczuwamy frustrację, a także mamy poczucie niedokończenia tylko dlatego, że nie możemy dotrzeć do informacji końcowej i ostatecznej.
Internauci coraz częściej potrzebują poczucia wymiany i współtworzenia treści, programów – zaczynają wymagać także od innych mediów interaktywności. Dlatego dla wielu pierwszym źródłem informacji jest sieć, a dopiero później szukają informacji w telewizji. Bywa też tak, że to telewizja jest impulsem, który skłania internautów do poszukania „czegoś więcej” w sieci.
Możliwość wysyłania wiadomości i zamieszczania komentarzy pozwala wielu internautom spać spokojnie w przekonaniu, że jego znajomość została podtrzymana. Jest to zdecydowanie łatwiejszy sposób niż wykonanie telefonu czy umówienie się na spotkanie.
Kolejnym atutem wynikającym z korzystania z serwisów społecznościowych jest powiększenie zainteresowań. Właśnie dlatego popularniejsze są portale ogólnotematyczne aniżeli monotematyczne serwisy.
Serwisy społecznościowe to także możliwość narażenia się drugiej osobie. Dodanie wydarzenia na Facebooku powoduje rozpropagowanie wśród znajomych, a ci niezaproszeni mogą poczuć się urażeni.
Badania wskazują na jeszcze jedno pole – pole rozbieżności. Każdy z portali miał (lub nadal ma) swój cel. Tak jak Nasza Klasa zdobywa użytkowników ze szkolnych ławek, tak Facebook i GoldenLine to znajomości czysto prywatne lub biznesowe w przypadku tego drugiego. Jest tego tyle, że internauci przestają ogarniać swoich znajomych i relacje z nimi związane.
Obecność na portalach społecznościowych ma także rodzić nadzieję na lepsze jutro. Powiększanie bazy kontaktów – tych prywatnych i tych biznesowych – ma na celu przyszłość. Większość badanych ma nadzieję, że ktoś odnajdzie ich w tłumie lub kontakty zawarte w sieci pomogą im znaleźć lepszą pracę.
Tak jak zbiorowo, a często rodzinnie potrafimy korzystać z telewizji, tak internet jest sferą prywatną. Wyjątkiem są filmy, zdjęcia czy treści mające na celu poprawę humoru, z którymi staramy się podzielić z rodziną lub znajomymi podczas imprez.
Część badanych nie wyklucza, że w niedalekiej przyszłości nastąpi zmowa wydawców i wszyscy wprowadzą odpłatność za korzystanie ze swoich portali. Internauci czytający w sieci elektroniczne wersje papierowych odpowiedników gazet godzą się z sytuacją, że za to należy zapłacić. Inaczej jest w przypadku doświadczonych internautów.
Badani nie chcą płacić za pojedyncze filmy lub muzykę, część z doświadczonych internautów posiada wykupione konta premium na torrentach lub serwerach FTP. Według badania CoreData internauci zechcieliby płacić 1 dolara za odcinek serialu, 2 dolary za film i 50 centów za utwór muzyczny.
Użytkownicy internetu są gotowi zapłacić za to, co od zawsze było płatne, za to czego nie potrafią znaleźć za darmo i za tanie produkty lub usługi, jak np. aplikacje sieciowe. Z drugiej jednak strony, badani nie mają zamiaru płacić za konta e-mail i komunikatory, które powszechnie uznawane są za darmowe oraz za pliki, które można za darmo pobrać z sieci.
Komentarze na forach internetowych zwiększają swoją rangę. Testy produktów wykonane przez innych mają znaczący wpływ na naszą decyzję o konkretnym produkcie. Badani chętnie korzystają z prywatnych opinii nie tylko o towarze, ale także o miejscu dokonania zakupu.
Z badań wynika, że telewizja będzie stawać się medium rozrywkowym dla ludzi biernych i leniwych. Mimo tego telewizja wciąż odgrywa ważną rolę w gospodarstwie domowym. Prestiż czasopism kolorowych ma odejść w niepamięć, ponieważ sięgamy do nich, tylko gdy chcemy zabić nudę.
Możliwość czytania elektronicznych wersji książek nie wpłynęła na poczytność, dlatego jeśli ktoś nie czytał książek, nie będzie czytał ich w dobie dostępu do internetu i e-booków. Internet nie zastąpi jednak tych mediów, do których formy ludzie mają emocjonalny stosunek, z którymi wiążą szczególne sentymenty czy doznania.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|