Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Nie zwlekaj z reklamacją nieudanego urlopu

29-09-2021, 13:13

Od 1 czerwca do 26 września do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło 1727 zgłoszeń. 35 proc. tych skarg stanowiły sprawy powiązane z turystyką i podróżami (opóźnione i odwołane loty, problem z bagażem, zakup usług turystycznych, noclegi, wypożyczanie aut). Aż 23 procent dotyczyło wyłącznie odwołanych i opóźnionych lotów.

robot sprzątający

reklama


W porównaniu do roku 2020 liczba zgłoszeń jest niższa. Wówczas w tym samym okresie (od 1.06 do 26.09) ECK odnotowało 2511 skarg. Warto jednak zaznaczyć, że w poprzednim roku ponad 40% z nich było powiązanych z koronawirusem. Wśród tegorocznych skarg zaledwie 123 zgłoszenia konsumentów dotyczą problemów wywołanych przez pandemię.  

W jakim czasie wysłać reklamację?

Terminy na wysłanie reklamacji mogą się różnić w zależności od problemu.

  • Opóźniony odwołany lot: rok (zgodnie z polskim prawem). 
  • Uszkodzony bagaż: 7 dni 
  • Opóźniony lub zgubiony  bagaż – 21 dni od otrzymania bagażu – najlepiej jednak bezzwłocznie
  • Opóźniony/ odwołany przejazd pociągiem – rok od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni - reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera. 
  • Opóźniony /odwołany przejazd autokarem – 3 miesiące (zgodnie z polskim prawem)
  • Opóźniony / odwołany rejs statkiem – 2 miesiące (zgodnie z polskim prawem)
  • Reklamacja usługi wynajmu auta – brak terminu najlepiej bezzwłocznie
  • Reklamacja usługi turystycznej – przepisu nie wskazują terminu. Roszczenia przedawniają się po 3 latach. 
  • Reklamacja noclegu: przepisy nie wskazują terminu najlepiej bezzwłocznie. 

Ważne! Okres przedawnienia może się różnić w zależności od przepisów danego kraju, które mają zastosowanie w konkretnej sytuacji. 

Jak przygotować reklamację?

Reklamacja powinna być wysłana w formie pisemnej. Dołączamy do niej:

  • Imię i nazwisko konsumenta
  • Dane kontaktowe 
  • Opis reklamacji
  • Roszczenie
  • Załączniki w zależności od typu skargi (potwierdzenie rezerwacji, umowę, dokumentację dowodową w formie zdjęć) WAŻNE: nie wysyłaj oryginałów dokumentów, a ich kopie. 

Skorzystaj z gotowych szablonów reklamacji ECK >

Odmowa lub brak odpowiedzi

W przypadku odrzucenia reklamacji bądź braku odpowiedzi w czasie 30 dni, warto zwrócić się poradę lub pomoc do organizacji konsumenckiej. W sprawach dotyczących przedsiębiorców z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie >


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *