Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Strony kolei niedostępne dla niepełnosprawnych

11-04-2012, 12:37

Osoby niewidome, niedowidzące i głuche mogą mieć problemy z poruszaniem się po stronach polskich przewoźników kolejowych - wynika z raportu Fundacji Widzialni, która zbadała strony dziesięciu przewoźników. Zdaniem Fundacji aż osiem serwisów zasłużyło na najniższą ocenę.

robot sprzątający

reklama


Fundacja Widzialni co pewien czas przeprowadza badania stron określonych podmiotów pod kątem dostępności dla osób niepełnosprawnych. Nie raz okazywało się, że niewidomi mają poważny problem z usługami związanymi z podróżami. Ich potrzeb nie biorą pod uwagę ani serwisy turystyczne, ani twórcy stron portów lotniczych.

Ostatnio Fundacja sprawdzała strony przewoźników kolejowych i niestety tu również wykazano duże braki.

W ramach badania osobom niepełnosprawnym polecono wykonać określone zadania, np. znaleźć rozkład jazdy, wysłać zapytanie na kontaktowy adres mailowy, sprawdzić ceny biletów, znaleźć informacje istotne dla niepełnosprawnych. Na podstawie doświadczeń konsultantów stronom przyznawano punkty. Ponadto strony zostały sprawdzone przez ekspertów, co również przekładało się na punkty.

Czytaj: Komercyjne strony dla niewidomych - apel Widzialnych

Wyniki badań dostępności stron przewoźników kolejowych
fot. Fundacja Widzialni - Wyniki badań dostępności stron przewoźników kolejowych

Maksymalna liczba punktów, jakie serwis mógł zdobyć w badaniu, wynosiła 46. Niestety przewoźnik, który osiągnął najlepszy wynik w badaniu (PKP Intercity), zdobył tylko 29,9 punktów. Aż osiem serwisów zdobyło 23 punkty lub mniej, co według przyjętej przez autorów badania skali ocen oznaczało ocenę niedostateczną.

Z przebadanych serwisów żaden nie posiadał prawidłowej struktury nagłówków, elementu, który ma duży wpływ na komfort nawigowania po stronie WWW przez osobę niewidomą. Linki, pola formularzy i elementy graficzne nie były odpowiednio opisane, a w wielu wypadkach nie było ich w ogóle. Oznacza to, że osoba niepełnosprawna nie jest w stanie ocenić, dokąd zaprowadzi ją link. Błędy w kodach źródłowych stron i brak możliwości nawigacji przy pomocy klawiatury ostatecznie zdyskwalifikowały strony przewoźników.

Tabela powyżej przedstawia wyniki badania. Szczegółowe informacje na jego temat można znaleźć w raporcie Fundacji Widzialni (PDF).

Podstawą badania był dokument WCAG w wersji 2.0 opracowany przez międzynarodowe Konsorcjum W3C. Dokument rekomendowany przez Europejską Agendę Cyfrową i projekt Rozporządzenia w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności jest zbiorem wytycznych dla twórców stron internetowych. Został on uznany i zaakceptowany przez wiele krajów Unii Europejskiej i włączony jako dokument normatywny lub stanowiący podstawę rozwiązań legislacyjnych w zakresie przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu w odniesieniu do serwisów WWW.

Czytaj: Pracują nad ustawą o standaryzacji stron WWW


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Fundacja Widzialni