Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Serwisy turystyczne lekceważą niepełnosprawnych

13-01-2011, 13:51

Oferty branży turystycznej w sieci nie są dostępne dla osób niepełnosprawnych - ustaliła Fundacja Widzialni, która przeprowadziła ranking czterech najpopularniejszych portali oferujących usługi turystyczne. Sprawdzono dostępność tych serwisów dla niepełnosprawnych i niestety wyniki są przygnębiające.

- W żadnym z serwisów badania nie wykazały choćby najprostszych rozwiązań wspomagających dostępność, stwierdzono natomiast szereg barier i utrudnień w dostępie do informacji dla osób niepełnosprawnych - czytamy w komunikacie Fundacji Widzialni.

Badania zostały przeprowadzone przy współpracy osób niewidomych i niedowidzących o zróżnicowanej biegłości w obsłudze internetu oraz konsultantów niesłyszących. Do testów użyto dwóch programów czytających Jaws i Window Eyes oraz programu powiększającego Lunar.

Testy wykonano w dwóch zakresach. Pierwszy polegał na analizie dostępności i płynności nawigacji na poszczególnych witrynach. Drugi polegał na wykonaniu konkretnej czynności np. znalezieniu oferty Last Minute na dowolną wycieczkę do Egiptu. Pod lupą Widzialnych znalazły się cztery serwisy - www.wakacje.pl, www.fly.pl, www.travelplanet.pl oraz www.esky.pl.

>>> Czytaj: Niepełnosprawni nigdzie nie polecą

We wszystkich serwisach stwierdzono obecność podstawowych grzechów niedostępności. Nieprawidłowo opisane wyszukiwarki, linki nieposiadające opisów, dokąd prowadzą, brak zachowanej hierarchii nagłówków - wszystkie te błędy skutecznie uniemożliwiły niepełnosprawnym użytkownikom odnalezienie informacji, o skorzystaniu z oferty serwisów nie wspominając.

Barier było więcej - niemożliwość powiększenia czcionki, przyciski graficzne nieopatrzone opisem, ważne informacje podane jedynie w formie graficznej - lista nieprawidłowości jest długa. Dokładne wyniki audytu serwisów turystycznych znajdują się na stronie Widzialnych.

Badania wykazały niestety absolutny brak zainteresowania branży turystycznej klientem niepełnosprawnym, co może dziwić, jeśli się zwróci uwagę, jak duża jest to grupa społeczna. Nie wiadomo, z czego to wynika. Pozostaje mieć nadzieję, że badania Widzialnych skłonią właścicieli portali turystycznych do zmiany postawy.

Przy odrobinie dobrej woli można zbudować serwis oferujący usługi turystyczne, który jest w pełni dostępny i pozbawiony barier. Fundacja Widzialni została poproszona wcześniej o  przeprowadzenie audytu dostępności serwisu www.qtravel.pl. Stwierdziła, że został zbudowany z dbałością o klienta niepełnosprawnego. Byłoby dobrze, gdyby pozostałe serwisy poszły w ślady firmy Q&Q.

>>> Czytaj: Niewidomi wiele mogą w sieci... zgodnej ze standardami


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. DALL-E




fot. DALL-E



fot. DALL-E