Raport z badania IAB AdEx wskazuje, że wartość rynku reklamy internetowej w Polsce w pierwszej połowie 2011 roku wyniosła 942 mln zł, co - w porównaniu do 741 mln zł odnotowanych w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2010 roku - oznacza wzrost o 201 mln zł. Biorąc pod uwagę wyniki badań z ubiegłych lat, widać, że trend wzrostowy w tym sektorze wciąż się utrzymuje.
Wydatki na reklamę online
Według raportu IAB AdEx 2011H1 potwierdza się tendencja wzrostowa wartości rynku reklamy internetowej. Jej dynamika utrzymuje się na poziomie, który osiągnął maksymalny wzrost zaobserwowany w zeszłym roku. Biorąc pod uwagę obecną sytuację, wydaje się jednak, że dynamika ta może nieco wyhamować.
fot. IAB/PwC - Wydatki na reklamę internetową
- Pierwsze półrocze mijającego roku było dla reklamy online bardzo dobre, co można traktować jako wyraźne odbicie po odczuwalnej jeszcze na początku 2010 pierwszej fali globalnego kryzysu. Spodziewamy się jednak, że począwszy już od trzeciego kwartału wyniki będą zdecydowanie słabsze. Piętno na nich odciśnie bowiem kolejna fala kryzysu ekonomicznego, która powoduje, że część firm ogranicza budżety reklamowe. Mimo to można się spodziewać, że trend polegający na wciąż rosnącym udziale internetu w całym torcie reklamowym, powinien być kontynuowany. Internet od dłuższego już czasu jest tym medium, które napędza wzrost całej branży mediowej w Polsce. W pierwszej połowie 2011 internet odpowiadał za 62,5% wzrostu całego rynku reklamowego – podobnie jak w 2010 roku - powiedział Piotr Kowalczyk, Prezes Zarządu IAB Polska
Udziały i wzrosty w wydatkach na reklamę online
fot. IAB/PwC - Udziały w procentach
Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklam internetowych, najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna z 40% udziałem w pierwszym półroczu 2011. Na kolejnych miejscach znalazły się odpowiednio: marketing w wyszukiwarkach (SEM – 34%), ogłoszenia (18%) oraz e-mail (7%). Wszystkie typy reklam odnotowały wzrosty. Zwiększono także wydatki na reklamę wideo, która zanotowała indeks wzrostu na poziomie 66% rok do roku. Ponadto udział nakładów na reklamę behawioralną wyniósł niecały 1%, zaś reklama efektywnościowa (model CPA) zdobyła około 9% udziału w rynku.
Wydatki na reklamę online w podziale na sektory
fot. IAB/PwC - Wydatki na reklamę internetową w poszczególnych branżach
Finanse, motoryzacja oraz telekomunikacja to sektory wciąż generujące prawie 40% wydatków na reklamę online. Artykuły FMCG, zgrupowane na podstawie poniższej klasyfikacji, stanowią łącznie niemal jedną siódmą (14%) tortu, podczas gdy dobra trwałe zajmują ponad dwukrotnie więcej (35%). W porównaniu do pierwszego półrocza zeszłego roku w sektorach produktowych zauważalne są największe wzrosty w wydatkach na reklamę produktową: chemii gospodarczej (produkty do użytku domowego), farmaceutyków oraz odzieży. Wszystkie te kategorie zwiększyły nakłady o ponad 60% więcej niż w pierwszym półroczu 2010. Duży wzrost zanotowały także wydatki na handel.