Samochody mogą same powiadamiać służby ratunkowe o wypadku za pomocą systemu eCall. Komisja Europejska przyjęła wczoraj pierwszy ze środków, który ma zapewnić działanie tego systemu. Unijna egzekutywa chce, by od 2015 r. system był instalowany we wszystkich nowych modelach samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych.
reklama
System eCall zyskał już oficjalne wsparcie operatorów telefonii komórkowej oraz państw UE. Ma on zapewnić, że służby ratunkowe szybko zjawią się w miejscu wypadku drogowego nawet wtedy, gdy uczestnicy wypadku nie będą w stanie ich wezwać.
System eCall uruchamia się w sposób automatyczny, niezwłocznie po zarejestrowaniu poważnego zderzenia przez czujniki zamontowane w pojeździe. Po jego włączeniu system wybiera numer alarmowy 112, nawiązuje połączenie telefoniczne z odpowiednim centrum powiadamiania ratunkowego i przekazuje służbom ratunkowym informacje dotyczące wypadku (czas zdarzenia, lokalizacja, kierunek podróży). Połączenie eCall może być również aktywowane ręcznie poprzez naciśnięcie przycisku w samochodzie.
Koszt instalacji systemu eCall w nowym aucie szacuje się na mniej niż 100 euro. Aby wyeliminować wątpliwości związane z ochroną prywatności, system eCall nie pozwala na śledzenie pojazdów. System nie wysyła sygnałów, dopóki nie zostanie aktywowany w razie wypadku.
Komisja Europejska wydała zalecenie, w którym wezwała państwa członkowskie do dopilnowania, by operatorzy telefonii komórkowej traktowali połączenia wykonywane z urządzeń eCall tak, jak inne połączenia z numerem 112, tzn. przyznawali im pierwszeństwo oraz nie naliczali za nie opłat. Państwa członkowskie powinny też dopilnować, aby operatorzy telefonii komórkowej wdrożyli systemy identyfikujące połączenia eCall w celu kierowania ich do centrum powiadamiania ratunkowego przystosowanego do ich obsługi.
Kolejnym krokiem Komisji może być przyjęcie specyfikacji dotyczących modernizacji centrów powiadamiania ratunkowego oraz wniosku dotyczącego rozporządzenia wprowadzającego obowiązek wyposażania, począwszy od 2015 r., wszystkich nowych modeli samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych w urządzenia eCall spełniające określone wymogi.
Obecnie jedynie 0,7 proc. wszystkich pojazdów osobowych w UE jest wyposażonych w automatyczne systemy powiadamiania służb ratunkowych, przy czym odsetek ten praktycznie nie wzrasta. Wspomniane systemy są chronione patentem i nie zapewniają interoperacyjności ani funkcjonowania w skali całej UE.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|