Przepisy Prawa telekomunikacyjnego chroniące przed nadużyciami przy korzystaniu z usług o podwyższonej opłacie (Premium Rate) zostały przyjęte przez Sejm. Dzięki nim abonenci unikną szoku przy płaceniu rachunków i będą lepiej informowani o cenie usług.
W Dzienniku Internautów wielokrotnie pisaliśmy o naciąganiu na SMS-y Premium. Często chodziło o marnej jakości usługi, których dostawcy wprowadzali w błąd co do ceny SMS-ów. Problemem były też różnego rodzaju loterie nieinformujące jasno o warunkach uczestnictwa.
Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) postanowił rozwiązać te problemy. Najpierw skarcił operatorów sieci, potem doprowadził do wypracowania kodeksu, który miał wpływać na zachowanie dostawców usług. Kodeks ten ostatecznie nie został wdrożony, ale Urząd nie poddawał się - zaproponował zmianę Prawa telekomunikacyjnego i ponadto wprowadził certyfikat dla uczciwych usług Premium Rate.
Wczoraj Urząd poinformował, że Sejm przyjął nowelizację ustawy Prawo telekomunikacyjne, która wprowadza proponowane przez UKE środki chroniące abonentów.
Nowe przepisy zobowiązują operatorów do nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie, na numery poszczególnych rodzajów usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów. Blokada połączeń przychodzących jest istotna m.in. dla firm. Zdarzało się bowiem, że naciągacze dzwonili na firmowe komórki poza godzinami pracy. Przedsiębiorcy oddzwaniali, sądząc, że dzwonił potencjalny klient. Nie wiedzieli, że drogo płacą za rozmowę.
Ponadto operatorzy mają umożliwić abonentowi określenie maksymalnej ceny za usługę o podwyższonej opłacie. Jeśli cena jakiejś usługi przekracza kwotę określoną przez abonenta, operator powinien nieodpłatnie zablokować połączenia wychodzące na numer usługi i połączenia przychodzące z numeru usługi.
Przyjęte przepisy określają także obowiązki informacyjne nałożone na dostawców usług Premium Rate. Cena usługi ma być podawana odpowiednio dużą czcionką i na wyraźnym tle. Osoba korzystająca z usług o podwyższonej opłacie ma też uzyskać jasną informację, jeśli usługa odbywa się na zasadzie subskrypcji. Dostawca musi umożliwić natychmiastową rezygnację z subskrypcji w sposób łatwy i wolny od opłat.
Ponadto dostawca usługi o podwyższonej opłacie ma zapewnić abonentowi każdorazowo, przed rozpoczęciem naliczania opłaty za połączenie telefoniczne, informację o cenie za minutę połączenia do numeru danej usługi albo o całkowitej jej cenie. Jeżeli w trakcie połączenia telefonicznego zmianie ulegnie wysokość opłaty, dostawca usługi będzie zobowiązany do poinformowania użytkownika o tej zmianie 10 sekund przed jej zastosowaniem.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|