Wbrew rynkowym tendencjom, segment telekomunikacyjny jest coraz ważniejszy dla Grupy MNI S.A. Opublikowała ona wyniki finansowe za ostatni kwartał, a także za cały rok 2010. Potwierdziła też zamiar wypłaty dywidendy.
Grupa MNI S.A., notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, kontroluje kilkanaście spółek z branży telekomunikacyjnej, usług dodanych w telefonii komórkowej, medialnej oraz turystycznej. Ogłosiła ona właśnie wyniki finansowe za czwarty kwartał oraz za cały rok 2010. Były one na tyle duże, że Grupa zamierza się podzielić zyskiem ze swoimi akcjonariuszami - 30 proc. z 50,3 mln złotych zysku netto przypadającego akcjonariuszom MNI S.A.
WYNIKI ZA ROK 2010
Skonsolidowane przychody Grupy wyniosły w czwartym kwartale 77,2 mln złotych (wzrost o 10,4 proc.), a w całym roku 288,0 mln złotych (wzrost o 14,0 proc.). Zysk EBITDA wyniósł 20,2 mln złotych (-3,3 proc.) w czwartym kwartale oraz 94,1 mln złotych w całym roku (+45,0 proc.). Zysk netto wyniósł z kolei odpowiednio 27,5 mln złotych (+104,2 proc.) oraz 70,0 mln złotych (+90,2 proc.).
Utrzymanie dwucyfrowego tempa wzrostu było możliwe głównie dzięki bardzo dobrym wynikom segmentu telekomunikacyjnego. Pozytywny wpływ na wynik miały dwie, dokonane w zeszłym roku, akwizycje. Po pierwsze, wiosną, przejęty został Hyperion S.A. - ogólnopolski dostawca szerokopasmowego internetu. Po drugie - Stream Communications - siódma największa sieć telewizji kablowej. Dzięki tym dwom transakcjom Grupa zyskała około 140 tysięcy klientów.
TELEKOMUNIKACJA
W segmencie tym przychody wyniosły 50,7 mln złotych (+51,8 proc.) w ostatnim kwartale oraz 179,4 mln złotych (+63,1 proc.) za cały rok 2010. Zysk EBITDA wzrósł rok do roku o 72,6 proc. i osiągnął poziom 53,5 mln złotych. Zysk netto wyniósł z kolei 54,0 mln złotych, co oznacza 135,8-procentowy wzrost w ciągu dwunastu miesięcy. Podkreślono, że tak dobre wyniki były możliwe dzięki lepszej sprzedaży usług głosowych (WLR), dostępu do szerokopasmowego internetu oraz konsolidacji wyników Hyperion S.A.
Rynki telefonii stacjonarnej i komórkowej są niezwykle konkurencyjne i osiągnięcie wzrostu przychodów nie jest zadaniem prostym. Skończyły się bowiem proste rezerwy w postaci powiększania bazy klientów. Teraz konieczne jest oferowanie szerokiego pakietu usług przy jednoczesnym zapewnieniu jak najniższych cen. Prezes Marek Południkiewicz dodaje, że dodatkowym atutem jest możliwość oferowania nie tylko usług telekomunikacyjnych, ale także geolokalizacyjnych, finansowych czy turystycznych.
USŁUGI MOBILNE
To druga z kluczowych branż, gdzie działa Grupa. Pod tym terminem MNI S.A. świadczy usługi dodane dla telefonii komórkowej, marketingu mobilnego, a także geolokalizacji. Za ich dostarczanie odpowiedzialna jest Mobile Internet Technology S.A.
Przychody w tym segmencie wyniosły 21,9 mln złotych (-29,8 proc.) w czwartym kwartale oraz 93,6 mln złotych (-21,6 proc.) w całym roku. Było to wynikiem rezygnacji z niedochodowej działalności wydawniczej, a także braku udziału spółki w loteriach operatorów komórkowych. Jednocześnie jednak pozwoliło to znacząco poprawić wyniki - EBITDA wzrósł o 27,1 proc. kwartał do kwartału oraz 41,2 proc. rok do roku, osiągając odpowiednio 7,5 oraz 38,4 mln złotych. Zysk netto wyniósł 3,6 mln złotych (+80,0 proc.) w ostatnim kwartale oraz 22,0 mln złotych (+60,0 proc.) w całym roku.
Grupa zainteresowana jest przede wszystkim rozwojem usług dodanych, kontentu mobilnego i cyfrowego oraz marketingu mobilnego. Większe znaczenie ma być położone na usługi dostarczane klientom indywidualnym.
PRZEJĘCIA
Potencjału wzrostu MNI S.A. upatruje przede wszystkim w swojej bazie klientów - ma ich obecnie około 260 tysięcy. Nie wyklucza to jednak przejęć innych podmiotów, przede wszystkim w branżach telekomunikacyjnej, medialnej, zaawansowanych usług dodanych dla telefonii komórkowej oraz turystycznej. Grupa zamierza aktywnie uczestniczyć w konsolidacji tak w Polsce, jak i w regionie.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*