Kontrola skarbowa będzie w tym roku skupiać się na walce z osobami nieujawniającymi swoich przychodów, co dotyczy m.in. osób sprzedających towary w internecie. Zapowiadane jest także zwiększenie zastosowania rozwiązań informatycznych w kontroli skarbowej – czytamy w dokumencie Wyciąg z zadań urzędów kontroli skarbowej na rok 2009 wydanym przez Ministerstwo Finansów.
reklama
W ostatnim czasie na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano dwa dokumenty, w których jest mowa o kontroli e-handlu.
Pierwszy dokument to Sprawozdanie Kontrola Skarbowa 2008. Na 10. stronie czytamy, że internet stał się już przedmiotem szczególnego zainteresowania kontroli skarbowej. Zdaniem autorów dokumentu wymierzenie nieuczciwym podmiotom należnych podatków i doprowadzenie do odpowiedzialności karnej powoduje eliminowanie mechanizmów przestępczych i przywraca konkurencyjność na rynku.
W dokumencie opisano efekty przeprowadzonych kontroli. Trzeba przyznać, że udało się wykryć przypadki działalności prowadzonej na dużą skalę, przy której nie odprowadzano podatków przez wiele lat. Ma to świadczyć o większej skuteczności kontroli w internecie.
O wiele bardziej interesujące, niż wydarzenia przeszłe, są jednak plany kontroli skarbowej na 2009 rok opisane w dokumencie Wyciąg z zadań dla urzędów kontroli skarbowej na 2009 rok.
W dokumencie czytamy
Kontrola skarbowa skupiać będzie swoje działania na zwalczaniu i minimalizacji szeroko pojętego zjawiska szarej strefy. Kontynuowane będą również działania związane ze zwiększeniem zastosowania rozwiązań informatycznych w kontroli skarbowej w obszarach:
- wykorzystania specjalistycznego oprogramowania analitycznego w kontrolach podmiotów prowadzących elektroniczną rachunkowość – tzw. e-kontrola,
- wykrywania i identyfikacji podmiotów prowadzących działalność handlową z wykorzystaniem Internetu (e-handel) bez zgłoszenia obowiązku podatkowego lub niezgłaszających do opodatkowania przychodów z tej części działalności,
- rozwoju metod analitycznych w typowaniu podmiotów do kontroli oraz w ustalaniu powiązań biznesowych pomiędzy podmiotami.
W rozdziale dotyczącym walki z szarą strefą czytamy również, że kontrole działalności gospodarczej prowadzonej z wykorzystaniem internetu pozwoliły już na "opracowanie metodologii identyfikacji podmiotów i ich typowania do kontroli przy pomocy analitycznych narzędzi informatycznych".
Co więcej, przeszkolono wybranych pracowników w zakresie stosowania specjalistycznego oprogramowania analitycznego i rozpoczęto branżowy monitoring e-handlu na poziomie centralnym.
Ministerstwo Finansów generalnie zauważa, że tzw. szara strefa to często małe podmioty gospodarcze, prowadzące księgowość w formie uproszczonej oraz nieobjęte sprawozdawczością statystyczną. Dochody przez nie uzyskiwane są często zaniżane. Ministerstwo dostrzega też podmioty w ogóle niezarejestrowane, prowadzące działalność rzemieślniczą, korepetycje itp. Zdaniem specjalistów ok. 20% strat budżetowych pochodzi z działalności podmiotów niezarejestrowanych, zaś 80% z nieewidencjonowanej działalności podmiotów legalnie działających.
Warto jeszcze wrócić uwagę na interpelację poselską wystosowaną przez Maksa Kraczkowskiego, na którą odpowiedział Podsekretarz stanu w MF Andrzej Parafianowicz. Tekst tej odpowiedzi możemy znaleźć m.in. w serwisie Podatki.pl.
Czytamy w niej, że skala zjawiska naruszeń prawa przy wykorzystywaniu internetu do dokonywania sprzedaży towarów rośnie w kolejnych latach. Dlatego rząd ma zamiar zwiększać uprawnienia kontroli skarbowej w zakresie pozyskiwania informacji np. od portali aukcyjnych. Tu warto przypomnieć, że już w zeszłym roku planowano wprowadzenie przepisów, które nałożą na właścicieli serwerów oraz podmioty świadczące usługi utrzymania domen i stron internetowych obowiązek przekazywania danych na żądanie organów kontroli skarbowej.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|