Firmie udało się zwiększyć przychody mimo niekorzystnych tendencji na rynku telefonii stacjonarnej. Wysoki zysk to jednak w dużej mierze efekt księgowy - Netia odwróciła bowiem transakcje, które pomniejszyły wartość jej aktywów.
Netia S.A. opublikowała wyniki finansowe za cały rok 2011. Przedstawiła wyjątkowo dwie wersje - druga uwzględnia wyniki spółek Telefonia Dialog S.A. oraz Crowley Data Poland S.A., które telekom przejął odpowiednio 16 i 14 grudnia 2011 roku. Ze względu na to, że ich wpływ na ostateczne wyniki Netii jest ograniczony, w tekście skupimy się na liczbach, które tych dwóch akwizycji nie uwzględniają.
PRZYCHODY ROSNĄ...
Firma osiągnęła przychody na poziomie 1,59 mld złotych, co oznacza wzrost o 1,5 proc. rok do roku. Wynik ten uznać można za całkiem dobry, biorąc pod uwagę fakt, że rynek telekomunikacyjny jest coraz bardziej konkurencyjny. Netia zakończyła zeszły rok zyskiem netto w wysokości 225 mln złotych. Jej wydatki inwestycyjne, z wyłączeniem środków przeznaczonych na przejęcia, wyniosły 229,6 mln złotych. W podsumowaniu podkreślono, że końcowy wynik okazał się zgodny ze wcześniejszymi prognozami.
...GDYŻ CORAZ WIĘCEJ JEST INTERNAUTÓW
W ciągu roku liczba klientów usług szerokopasmowych wzrosła z 690 do blisko 732 tys. Największa część pozyskana została w ramach BSA, czyli na łączach Telekomunikacji Polskiej - 303,6 tys. Ostatnie dwanaście miesięcy przyniosło tutaj jednak spadek o ponad 18 tys. klientów. W sieci własnej i sieciach ethernetowych Netia obsługiwała 246,5 tys. klientów (+10,5 proc.), natomiast dzięki uwolnionym pętlom lokalnym kolejne 184,2 tys. (+45,2 proc.).
Telekom zauważa, że zmniejsza się tempo pozyskiwania klientów, co związane jest nie tylko ze wzrostem konkurencji głównie ze strony Telekomunikacji Polskiej, ale także ogólnego spowolnienia w tym segmencie rynku. Średni przychód z łącza spadł z 53 do 52 zł, co odzwierciedla strategię firmy, polegającą na działaniach wyprzedzających oraz sprzedaży usług w pakiecie, co skutkować musi obniżeniem ceny. Systematycznie spada jednak także koszt pozyskania klienta - w ostatnim kwartale 2011 roku wyniósł 178 zł wobec 203 zł rok wcześniej.
TELEFONIA STACJONARNA W ODWROCIE
Podobnie jak w przypadku narodowego operatora, także i Netia traci klientów usług głosowych. Na koniec zeszłego roku miała ich 1,18 mln, podczas gdy na koniec roku 2010 było ich 1,22 mln. W ciągu dwunastu miesięcy liczba klientów spadła więc o 3,4 proc. Silny spadek odnotowano szczególnie w przypadku usługi WLR (czyli na łączach TP S.A.) - z 753 do 680 tys. O 11 tys. spadła łączna liczba linii dzwoniących we własnej sieci Netii. Na koniec grudnia wyniosła 372 tys.
Wskaźnik ARPU spadł we wszystkich kategoriach łączy. Uśredniony wynosi obecnie 50 zł i jest o 1 zł niższy niż na koniec roku 2010. Z 83 do 70 tys. spadła także liczba klientów dzwoniących przez prefiks. Strategia Netii zakłada przeniesienie tych osób do usługi WLR.
W ciągu ostatniego roku liczba pracowników Netii zwiększyła się z 1392 do 1435, co związane było z przejęciem sieci ethernetowych.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|