Najlepiej konwertujące źródła ruchu w trzech topowych branżach e-sklepów - analiza

12-08-2021, 12:33

W sklepach internetowych z akcesoriami dla domu i ogrodu oraz artykułami dla dzieci najczęściej na zakup decydują się konsumenci, którzy do sklepu trafili bezpośrednio po wpisaniu adresu witryny lub poprzez zapytanie w wyszukiwarce. Z kolei w sklepach z elektroniką najlepsze wyniki generują kupujący przekierowani z porównywarek cenowych - wynika z analizy PromoTraffic i Sell

Czas zwiększonych wydatków zbliża się nieubłaganie.

>> Sprawdź konto z kartą otwartą na dzisiaj <<

0 zł za prowadzenie rachunku, użytkowanie karty debetowej i wypłaty gotówki!


Direct, wyszukiwarki i porównywarki cenowe to trzy źródła ruchu, które wyróżnia potencjał zakupowy, zarówno pod kątem liczby transakcji, jak i ich wartości - wynika z analizy sklepów internetowych zbudowanych na platformie Selly. Kluczowe dla każdego e-biznesu jest obserwowanie statystyk dotyczących ruchu: skąd przychodzi kupujący, które ze źródeł wizyt przynosi największą liczbę transakcji, a które sprzedaż o najwyższej wartości. Dzięki tej wiedzy można tworzyć odpowiednie strategie reklamowe i tak dobierać narzędzia, by maksymalizować efekty kampanii oraz zarabiać. Miarą sukcesu sklepu internetowego jest w końcu sprzedaż.

Direct, czyli ruch bezpośredni

W tej grupie znajdą się wejścia do sklepu, które są efektem wpisania adresu strony w okno przeglądarki lub nazwy marki w wyszukiwarce. To kanał, który przede wszystkim pokazuje siłę brandu. Internauta, który zetknął się z reklamą sklepu czy np. dokonał już kiedyś w nim zakupu, zapamiętał nazwę - wpisze ją w pasku przeglądarki lub wyszukiwarki. Wejście na stronę sklepu poprzez link reklamowy, które nie zakończyło się zakupem nie oznacza porażki kampanii reklamowej i straty pieniędzy, ponieważ często bywa ono pierwszym, bardzo istotnym punktem styku klienta z marką. Zanim dojdzie z jego strony do wpisania adresu strony, szybkiego zapełnienia koszyka i sfinalizowania transakcji, tych punktów styku może być jeszcze kilka, a prowadząca przez nie ścieżka skomplikowana, wielokanałowa i rozłożona w czasie. W ustaleniu skąd tak naprawdę wziął się klient, który wszedł bezpośrednio do sklepu pomaga modelowanie atrybucji. Dzięki narzędziom śledzącym użytkowników w sieci, pozwala ono na ustalenie, czy kupujący nie pojawiali się wcześniej w sklepie aby “rozejrzeć się”, a jeśli tak, to którędy do niego trafiali.

wykres

Z danych ze sklepów internetowych Selly, oferujących produkty z branży Dom-ogród, wynika, że z kanału direct pochodzi najwięcej, bo ponad 35 proc. zamówień. Warto zauważyć, że ta liczba zamówień stanowi pod względem wartości niemal połowę wszystkich opłaconych transakcji. Widać też niewielką tendencję wzrostową w tym obszarze w porównaniu z pierwszym półroczem 2020 r. Można więc wysunąć wniosek, że e-konsumenci polubili zakupy produktów użytku domowego w sieci.

Co ciekawe, w pierwszym półroczu 2021 roku sklepy odnotowały mniejszą liczbę zamówień składanych za pośrednictwem marketplace’ów czy porównywarek - natomiast wzrósł w niewielkim stopniu udział kanałów social media. Aby zwiększyć ilość odsłon typu direct należy przede wszystkim pracować nad wizerunkiem i rozpoznawalnością marki. To inwestycje długofalowe - podobnie jak budowanie lojalnej społeczności. Istnieje sporo efektywnych form reklamowych, które sprawdzają się na etapie budowania wizerunku i górnych etapach lejka mierzalnie wpływając na sprzedaż. Szczególnie spory potencjał jest w Youtube. Ważne by zadbać o rozpoznawalność marki, a także wypracować konkretne skojarzenia z produktem, co zdecydowanie poprawi jej zapamiętywalność.

wykres

Ruch z wyszukiwarki

W wyniku wpisania w wyszukiwarce tzw. frazy kluczowej, np. nazwy konkretnego przedmiotu lub usługi użytkownik otrzymuje listę propozycji. Obok wyników organicznych, czyli takich, które w ocenie Google najtrafniej odpowiadają na jego zapytanie znajdzie też dopasowane reklamy. O dalszym wyborze decyduje internauta.

wykres

Z naszych danych wynika, że w przypadku sklepów oferujących asortyment z branży dziecięcej, co trzeci zakup pochodzi z wyszukiwarki. Jest to nieco niższy wynik niż rok temu. Z kolei 26 proc. transakcji to wejścia bezpośrednie. Niemniej to właśnie one mają większy o ponad 5 proc. udział pod względem wartości zakupów niż sprzedaż uzyskana z wyszukiwarki.

Codziennie użytkownicy wyszukują miliardy haseł w Google. Prowadzenie działań marketingowych z wykorzystaniem tej najpopularniejszej wyszukiwarki jest nieodzownym elementem strategii sklepu internetowego. Dzięki nim można sprawić, że e-konsumenci będą zauważać daną markę częściej niż inne, a tym samym chętniej nabywać jej produkty.

wykres

Większośc markerów dobrze zna zarówno SEO, pozycjonowanie strony sklepu, by Google uznał ją za wartościową i umieszczał wysoko jak Google Ads i reklama tekstowa. Tym co okazuje się najskuteczniejsze dla sklepów internetowych w ostatnich latach jest PLA czyli Product Listing Ads - forma reklamowa wyświetlająca bezpośrednio w wynikach wyszukiwania konkretnie poszukiwany produkt ze zdjęciem, ceną i linkiem do sklepu.

Porównywarki cen

To serwisy, które prezentują produkty z różnych sklepów internetowych. Pozwalają internautom wyszukać najkorzystniejszą dla nich ofertę. Kryterium wyboru jest zazwyczaj cena. Decyzją kupującego przekierowują go pod konkretny adres www, gdzie prawdopodobnie dokona zakupu. Transakcje pochodzące z tego źródła dominują w takich branżach, jak komputery czy RTV-AGD, czyli tych, gdzie duże znaczenie przy decyzji zakupowej ma cena.

wykres

Obecność w porównywarce to dla wielu e-sklepów konieczność zaproponowania jak najniższych cen. Nie każdy e-biznes może pozwolić sobie na taką politykę. Aby tego uniknąć dobrze jest zadbać o pozytywne opinie i rekomendacje sklepu. Dzięki temu klienci, dla których cena nie ma aż takiego znaczenia chętniej dokonują transakcji w sklepie, który gwarantuje pozytywne doświadczenia w całym procesie zakupowym.

wykres

Nie ma jednego, idealnego kanału sprzedaży, w który należy inwestować. Wręcz przeciwnie - działania kompleksowe, uwzględniające różne formy reklamy z ciągłą analizą ich skuteczności dają szansę nie tylko zaistnieć, ale i z sukcesem utrzymać się w e-commerce. Internet dostarcza wielu możliwości, ale jednocześnie zmienia się bardzo dynamicznie. Warto więc uzbroić się w cierpliwość, bo nie wszystkie działania przynoszą natychmiastowe rezultaty i są równe pod względem efektywności.

wykres

Pełna analiza konwersji wg. źródeł ruchu w sklepach internetowych dla wszystkich głównych branż znajduje się na blogu PromoTraffic.

Autorzy:

Robert Stolarczyk, CEO PromoTraffic, agencji digitalowej dla e-commerce.

Mariusz Połowczuk, właściciel Selly, firmy oferującej oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego



Sprawdź, który bank może zaproponować Ci najtańsze kredyty gotówkowe, najlepsze kredyty hipoteczne, kredyty dla firm, bezpłatne konta osobiste, konta firmowe czy najlepiej oprocentowane lokaty >>
Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
To warto przeczytać


fot. geralt






Tematy pokrewne:  

tag e-sklepytag e-handeltag e-commercetag analizy
  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
RSS
Copyright © 1998-2021 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.