Pokolenie Z, czyli osoby urodzone w latach 1995-2012, coraz mocniej zaznacza swoją obecność na rynku pracy. To pokolenie, które wychowywało się w świecie cyfrowym i ma zupełnie inne oczekiwania wobec pracy niż starsze pokolenia.
reklama
Pokolenie Z to najmłodsze pokolenie na rynku pracy a jego reprezentanci mają zupełnie inne oczekiwania wobec pracy niż starsze pokolenia. Pokolenie Z oraz millenialsi stanowią obecnie około 38% globalnej siły roboczej, z prognozą wzrostu do około 58% do roku 2030. Podkreśla to konieczność dostosowania przez menedżerów i liderów biznesowych swoich strategii zarządzania do zmieniających się oczekiwań i wartości tych pokoleń.
Jeśli spojrzeć na dane, jakie wynikają z najnowszego raportu Jabra, Mind the Gap - How Gen Z is Disrupting the Workplace in 2024, który analizuje pracę różnych pokoleń, przeprowadzonego wśród 4 473 osób w 14 krajach na całym świecie, w tym w Polsce, to przed pracodawcami i menedżerami zatrudniającymi pokolenie Z stoi niełatwe zadanie.
Pokoleniowe różnice w priorytetach jawią się jednak nie tylko jako odmienne podejście do pracy, ale w niektórych przypadkach jako paradoksy. Ze względu na rosnący odsetek pokolenia Z na rynku pracy menedżerowie muszą nauczyć się rozumieć ich cyfrową naturę oraz zmiany w sposobie myślenia, postawach i wartościach, aby wyzwolić cały potencjał pokolenia Z oparty na współpracy.
Elastyczna praca to podstawa. 89% pokolenia Z pracuje na elastycznych stanowiskach, które pozwalają im na wybór własnego grafiku pracy. Twierdzą przy tym, że są szczęśliwi w pracy, ale jednocześnie szukają strategii umożliwiającej jej zmianę.
Ponad 70% pokolenia Z jest zadowolonych z pracy, jednak 52% odczuwa wypalenie zawodowe, a 48% rozważa zmianę pracy w ciągu najbliższego roku.
74% pokolenia Z uważa, że zmiana pracy jest korzystna dla rozwoju kariery.
W Polsce 72% pokolenia Z jest zadowolonych z pracy, ale 44% odczuwa wypalenie, a tylko 35% rozważa zmianę pracy w ciągu najbliższego roku.
43% pokolenia Z (w Polsce 37%) priorytetyzuje karierę zawodową nad równowagą między życiem prywatnym a zawodowym, mimo dążenia do wszystkiego naraz.
27% pokolenia Z (w Polsce 17%) uważa równowagę między życiem zawodowym a prywatnym za najważniejszy sukces w pracy.
Pokolenie Z dwukrotnie częściej niż inne pokolenia wybiera media społecznościowe jako czynnik wpływający na ich wyobrażenia o pracy zawodowej (globalnie 24%, w Polsce 20%).
34% pokolenia Z na świecie i 47% w Polsce uznaje bezpośredni kontakt z kolegami i przełożonymi za kluczowy czynnik poczucia przynależności w pracy.
1 na 3 przedstawicieli wszystkich pokoleń uważa bezpośrednią interakcję za najważniejszą, w tym pokolenie Z.
45% pokolenia Z, w przeciwieństwie do ponad połowy starszych pokoleń, postrzega komunikację osobistą jako główny czynnik wpływający na poczucie przynależności, co podkreśla ich większe skłonności do wykorzystywania narzędzi cyfrowych.
36% pokolenia Z na świecie i 32% w Polsce czuje się niekomfortowo podejmując trudne rozmowy ze swoim przełożonym.
38% pokolenia Z preferuje menedżerów empatycznych nad doświadczonymi (9%), a w Polsce 41% pokolenia Z ceni menedżerów empatycznych, w porównaniu do 10% wskazujących na doświadczenie jako najważniejszą cechę.
66% pokolenia Z potrzebuje większego zaufania w relacji z menedżerami, aby móc otwarcie rozmawiać o swoich odczuciach.
33% pokolenia Z ocenia życzliwość i płaską hierarchię jako ważne cechy menedżera, w porównaniu do 23% przedstawicieli innych pokoleń, co wskazuje na ich preferencję wobec bardziej otwartego i mniej formalnego stylu zarządzania.
Wskazane powyżej paradoksy związane z pokoleniem Z ujawniają głęboką potrzebę równowagi między elastycznymi formami pracy a osobistymi relacjami w miejscu zatrudnienia. Chociaż najmłodsi pracownicy cenią sobie możliwość pracy zdalnej i elastyczne godziny pracy, wyraźnie poszukują również bezpośredniego kontaktu z kolegami, co podkreśla ich dążenie do budowania relacji i poczucia przynależności w pracy. Jednocześnie pokolenie Z oczekuje od menedżerów otwartości, empatii i wsparcia, wskazując na zmianę w postrzeganiu idealnego stylu zarządzania, który powinien być bardziej dostosowany do ich specyficznych potrzeb i wartości.
Nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy tak wyraźnych różnic pokoleniowych, jeśli chodzi o nasze podstawowe rozumienie pracy i wykonywanego zawodu. Zapewnienie młodym pracownikom niezbędnych narzędzi, zarówno technicznych, jak i psychologicznych, aby zmaksymalizować dobre samopoczucie i produktywność, będzie kwestią nienegocjowalną dla tych, którzy dążą do osiągnięcia sukcesu w dłuższej perspektywie - uważa Paul Sephton, Head of Brand Communications w Jabra.
Badanie zostało przeprowadzone w formie ankiety online na zlecenie Jabra w Australii, Belgii, Chinach, Francji, Niemczech, Indiach, Włoszech, Japonii, Polsce, Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Hongkongu i Holandii przez firmę Toluna w okresie od 15 listopada 2023 r. do 25 listopada 2023 r. wśród 4 473 pracowników biurowych. Ta ankieta internetowa nie jest oparta na próbie losowej, w związku z czym nie można obliczyć szacunkowego błędu statystycznego próby. Badanie obejmuje respondentów z następujących pokoleń: Pokolenie Z (w wieku 18–26 lat), Millennialsi (27–42 lat), Generacja X (43–58 lat) i Baby Boomers (59–77 lat).
Foto: Freepik. Treść w oparciu o materiał prasowy
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|