Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Oglądalność stron w maju 2009 została zmierzona według nowej metodologii. Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli Polskich Badań Internetu Sp. z o.o. i Gemius SA w opublikowanych wynikach widoczny jest kilkunastoprocentowy wzrost zasięgów witryn, które zostały pogrupowane według jednego wydawcy. Z majowej oglądalności w Polsce najbardziej zadowoleni powinni być przedstawiciele Grupy Google i komunikatora Gadu-Gadu.

robot sprzątający

reklama


Oprócz zmiany metodologii, o której informowaliśmy niecały miesiąc temu, w badaniu Megapanel PBI/Gemius uproszczeniu uległy także zasady nazewnictwa węzłów. Jak informują przedstawiciele PBI w dokumencie poświęconym zmianom, w przypadku gdy do wydawcy należy więcej niż jedna witryna i firma badawcza została o tym poinformowana, wówczas tworzą one węzeł, którego nazwa jest zawsze poprzedzona słowem Grupa, co widać w poniższych zestawieniach.

RANKING WITRYN WEDŁUG ZASIĘGU MIESIĘCZNEGO

Megapanel maj 2009: Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych wg zasięgu miesięcznego
fot. PBI/Gemius - Megapanel maj 2009: Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych wg zasięgu miesięcznego
We wspólnym zestawieniu witryn pogrupowanych i niezgrupowanych pierwsza czwórka bez zmian: Grupa Google (92,46% zasięgu), Grupa Onet.pl (73,28%), nasza-klasa.pl (69,50%) i Grupa Wirtualna Polska (63,71%). W porównaniu z kwietniem każdy z liderów zyskał od 1,5 mln do ponad 2 mln real users. Na piątą pozycję wspięła się z szóstej w kwietniu br. Grupa Allegro z zasięgiem 63,46%, czyli niewiele mniejszym od Grupy WP. Bój o pozycję 6. wygrała w maju Grupa Gazeta.pl (59,52%), wyprzedzając zaledwie o 0,04% Grupę INTERIA.PL (59,48%).

Od miejsca 12., które zajmuje w maju 2009 r. Grupa GG Network, wzrosty w liczbie real users już nie są tak spektakularne - poniżej 1 mln RU. Natomiast Grupa Mozilla odnotowała znaczny spadek popularności - w ciągu miesiąca liczba użytkowników realnych spadła w tym przypadku z 4,5 mln do 3,4 mln.

Ranking grup witryn oraz witryn niezgrupowanych służy do oszacowania siły aktywów danego wydawcy.

RANKING DOMEN WEDŁUG ZASIĘGU MIESIĘCZNEGO

Megapanel maj 2009: Ranking witryn wg zasięgu miesięcznego bez grupowania
fot. PBI/Gemius - Megapanel maj 2009: Ranking witryn wg zasięgu miesięcznego bez grupowania
 Jeśli weźmiemy pod uwagę ranking domen, to w tym zestawieniu przoduje google.pl (89,53% zasięgu z 14,9 mln RU) przed nasza-klasa.pl (69,5% zasięgu z 11,6 mln RU) i onet.pl (68,13% z 11,3 mln RU). Czwarte miejsce w rankingu przypadło także dla Google, tym razem z witryną google.com (62,25% z 10,3 mln RU). W rankingu witryn niezgrupowanych wysokie pozycje zajmują także serwisy blogowe: należący do Google blogspot.com uplasował się na 15. pozycji z 24,05% zasięgu, a Blox.pl (z Grupy Gazeta.pl) zajmuje 17. miejsce z 22,05% zasięgu.

Ranking domen pozwala wydawcom zmierzyć potencjał danego brandu, jakim jest domena.

RANKING WITRYN WEDŁUG ODSŁON

Megapanel maj 2009: Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych wg miesięcznej liczby odsłon
fot. PBI/Gemius - Megapanel maj 2009: Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych wg miesięcznej liczby odsłon
Prowadząca w tym zestawieniu nasza-klasa.pl, pomimo znacznego wzrostu liczby użytkowników realnych (ponad 2 mln), nie odrobiła ponad 2-miliardowej straty w liczbie odsłon, którą zanotowała w kwietniu br. w porównaniu do marca br. W maju liczba odsłon wzrosła jedynie o ponad 320 mln, co nie jest dobrym wynikiem jak na możliwości tego serwisu. Powody do zadowolenia ma za to Grupa Google, która zwiększyła liczbę odsłon w maju br. do ponad 4 miliardów (o ponad 1 miliard więcej niż w kwietniu br.) i przeskoczyła z 4. na 2. pozycję. Pozostałe serwisy nie odnotowały znaczących wzrostów, choć nastąpiło tutaj kilka roszad.

RANKING WITRYN WG CZASU

Megapanel maj 2009: Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych wg miesięcznego czasu
fot. PBI/Gemius - Megapanel maj 2009: Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych wg miesięcznego czasu
W maju 2009 najwięcej czasu spędziliśmy na witrynach z Grupy Google - w sumie ponad 118 mln godzin (wzrost od kwietnia o ponad 30 mln godzin), co pozwoliło tej Grupie zająć 1. miejsce. Na drugie, pomimo nieznacznego wzrostu czasu spędzonego przez użytkowników, spadła nasza-klasa.pl. Jednak to nasza-klasa.pl wciąż przoduje pod względem średniego czasu na użytkownika - odwiedzający tę witrynę przebywali na niej w maju średnio 8 godzin i 58 minut, podczas gdy na witrynach Google - 7 godzin i 42 minuty.

RANKING KOMUNIKATORÓW

Megapanel maj 2009: Ranking komunikatorów wg zasięgu miesięcznego
fot. PBI/Gemius - Megapanel maj 2009: Ranking komunikatorów wg zasięgu miesięcznego
Maj 2009 okazał się pomyślny dla komunikatora Gadu-Gadu, który znacznie umocnił swoją pozycję lidera, zwiększając zasięg o ponad 6% do 41,22% oraz liczbę real users o ponad 1 mln do 6,8 mln. Zajmujący drugie miejsce Skype prawie nie zwiększył liczby użytkowników ani zasięgu, z kolei na trzecią pozycję powrócił Tlen.pl, który od kwietnia 2009 zyskał ponad 100 tys. użytkowników (osiągając blisko 700 tys.) i zasięg - 4,2%. Na czwartą pozycję spadł ponownie Windows Live Messenger, który stracił 273 tys. RU i prawie 1,7% zasięgu.

W zestawieniu tym warto odnotować pojawienie się komunikatora Yahoo Messenger z 20 tys. użytkowników realnych. Z rankingu wypadł natomiast Konnekt, który w kwietniu br. miał prawie 18 tys. RU, a w maju bariera wejścia do zestawienia była na poziomie 19,3 tys. RU.

 

Badanie wykonano na grupie 18292 osób powyżej 7 roku życia. Wykorzystano przy tym dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania NetTrack Millward Brown SMG/KRC prowadzonego na próbie dobieranej i ważonej przez PBC.

To nie koniec zmian w Megapanelu. Jak informuje PBI, prawdopodobnie już od czerwcowego rankingu do badania Megapanel PBI/Gemius zostaną wprowadzone nowe wskaźniki Affinity Index dla populacji oraz Zasięg w populacji, które będą przydatne przede wszystkim dla reklamodawców, gdyż pozwolą im na bardziej precyzyjne określanie potencjału reklamowego witryn internetowych.

Wskaźnik Affinity Index w populacji jest obliczany jako iloraz dopasowania użytkowników do danej grupy celowej na wybranym węźle przez udział osób z tej samej grupy celowej w strukturze całej populacji Polski w wieku 7+. Zasięg w populacji jest obliczany jako iloraz użytkowników z danej grupy celowej na wybranym węźle przez liczbę wszystkich mieszkańców Polski w wieku 7+, z tej samej grupy celowej.

Szczegóły w dokumencie poświęconym zmianom w Megapanelu.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *