Leki bez recepty w apteczce internauty
W świetle ostatnich badań firmy Gemius, zakaz sprzedaży leków bez recepty (OTC) - do jakiego dąży komisja sejmowa - nie będzie na rękę polskim internautom, którzy wykazują coraz większe zainteresowanie tego typu medykamentami. Z drugiej strony respondenci wciąż rzadko korzystają z aptek internetowych. Można jednak spodziewać się, że gdyby dano wyraźny prawny sygnał do funkcjonowania e-aptek, to ich udział w rynku mógłby szybko wzrosnąć.
Jak pokazują wyniki badania Gemius, w drugim półroczu 2006 r. ponad 80 proc. internautów przyjmujących w tym czasie leki zażyło lek bez recepty - w tym ponad jedna trzecia badanych (35,4 proc.) stosowała tylko leki OTC, a niemal połowa (45,8 proc.) uzupełniała przyjmowane leki na receptę farmaceutykami dostępnymi bez recepty.
Porównując otrzymane wyniki do danych z ubiegłorocznego badania, analitycy Gemiusa wysuwają wniosek, że z roku na rok wzrasta popularność i zaufanie do leków OTC. W 2005 roku 29 proc. internautów stosowało jedynie leki bez recepty, zaś grupa osób przyjmujących zarówno leki bez recepty, jak i te wymagające jej uzyskania, stanowiła 34 proc.
W grupie leków OTC najczęściej zażywane są preparaty przeciwbólowe - aż 2/3 osób stosujących leki bez recepty (68,8 proc.) sięgnęło właśnie po nie. Co drugi internauta przyjmował leki na przeziębienie lub grypę (55,9 proc.) oraz witaminy (55,7 proc.).
Według raportu Gemius, respondenci wydają na zakup leków bez recepty stosunkowo duże kwoty. Niemal co szósty internauta deklarujący kupno leków OTC w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie przeznaczył na ten cel ponad 50 złotych (17,7 proc.), a jedynie co dziesiąty wydał na zakup medykamentów mniej niż 10 złotych.
Jak pokazują wyniki badania, znaczna większość respondentów (89,5 proc.) kupujących leki bez recepty najczęściej robi to w aptekach. Ogromna przewaga aptek nad innymi miejscami sprzedaży utrzymuje się mimo wyrażonej przez ponad połowę respondentów aprobaty dla dystrybucji leków OTC poza punktami aptecznymi.
Co więcej, znaczny odsetek badanych kupujących w aptekach - ponad dwie piąte (45,3 proc.) - pozostaje wierny jednej i tej samej aptece. To przywiązanie internauci uzasadniają najczęściej dogodną lokalizacją punktu (64,3 proc.). Istotną rolę odgrywa także zaufanie do sprzedawcy (wskazywane przez 46,2 proc. badanych), atrakcyjne ceny (39,1 proc.) oraz przywiązanie (34,9 proc.).
Z usług aptek internetowych korzysta na razie 4,2 proc. Jednak długa batalia i niespodziewane zwroty w przypadku ustaw dotyczących sprzedaży leków OTC przez internet mogą sugerować, że rynek ten ma ogromny potencjał, czego zapewne obawiają się tradycyjne apteki.
Badani internauci najczęściej wśród środków przeciwbólowych korzystali z Ibupromu, natomiast najczęściej stosowanym lekiem na przeziębienie i grypę był Gripex. Według raportu, firmy farmaceutyczne mogą skutecznie dotrzeć do konsumentów wykorzystując w działaniach marketingowych telewizję. Ze szklanego ekranu internauci czerpią informacje głównie w przypadku leków przeciwbólowych, na przeziębienie, na ból gardła oraz wspomagających trawienie.
Podejmując decyzje o wyborze danego leku, konsumenci biorą jednak przede wszystkim pod uwagę czynniki racjonalne - jego skuteczność (71,5 proc.), poprzednie doświadczenia z lekiem (46,3 proc.), cenę (39,8 proc.) i bezpieczeństwo (34,2 proc.).
Badanie zrealizowano za pomocą ankiet internetowych, emitowanych losowo w okresie od 6 do 11 grudnia 2006 roku. Analizą objęto 2 509 internautów w wieku co najmniej 18 lat.