Sprzedajesz w internecie lub budujesz strony WWW sklepów internetowych? Zapoznaj się z praktycznymi wskazówkami, jakie informacje należy umieścić na stronie e-sklepu, by uniknąć bolesnych konsekwencji przewidzianych w nowej Ustawie o prawach konsumenta.
reklama
Nowa Dyrektywa 2011/83/UE została wprowadzona 13 czerwca 2014 r. do większości systemów prawnych Państw Członkowskich.
Jeśli oferta Twojego sklepu skierowana jest do innych państw członkowskich, nie wystarczy przetłumaczyć treści na stronie, ponieważ obowiązuje prawo stałego miejsca pobytu Konsumenta!
Postanowienia wspomnianej Dyrektywy wejdą w RP w nowej Ustawie o prawach konsumenta za ok. 6 miesięcy. Polski rząd nie wyrobił się z wprowadzeniem zmian na czas, mimo że termin 13 czerwca 2014 r. został wskazany 2 lata temu bezpośrednio w treści Dyrektywy 2011/83/UE.
Cel nowych regulacji:
Należy wskazać, że przepisy dotyczą transakcji handlowej zawieranej pomiędzy KONSUMENTEM a PRZEDSIĘBIORCĄ (B2C) w ramach zorganizowanego systemu sprzedaży (sklep internetowy) na ODLEGŁOŚĆ. Zmiany mają ułatwić zawieranie transakcji na odległość pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami na podobnych zasadach na terenie całej UE.
Sprzedajesz w internecie lub budujesz strony WWW sklepów internetowych? Jeśli tak, powinieneś przekazać określone informacje w treści strony WWW sklepu internetowego.
Dotychczas prawo nakazywało umieszczenie określonych informacji w treści regulaminu sklepu internetowego - to się obecnie zmienia, ponieważ według nowych zasad konsument powinien być rzetelnie poinformowany o wszystkich prawach i obowiązkach najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy na odległość, co oznacza, że należy je zamieścić już w treści strony WWW sklepu internetowego. Brak wskazanych w przepisach informacji niesie za sobą bolesne konsekwencje dla właścicieli sklepów internetowych.
Poniżej przedstawiamy instrukcje dla właścicieli i/lub developerów stron sklepów internetowych dotyczące prawidłowego wpisania określone przez nowe prawo informacji w treści strony WWW.
Instrukcja:
Dostawa powinna odbyć się w ciągu 30 dni, a przedsiębiorca PRZED złożeniem zamówienia powinien poinformować o wszelkich ograniczeniach.
Ograniczenia mogą dotyczyć kraju, ciężaru, wymiarów, gabarytów. Przykładowo w karcie zamówienia powinny znaleźć się informacje:
Konsument powinien mieć możliwość zaznaczenia pustego pola wyboru (check box) ze zgodą, np.:
„Zapoznałem się treścią regulaminu wraz z zapisami dotyczącymi mojego prawa odstąpienia od umowy.” – link do regulaminu
„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb wykonania Usług (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.).” - link do Polityki Prywatności
„Wyrażam zgodę na otrzymywanie w przyszłości newslettera [nazwa sklepu]. Mój adres e-mail nie będzie udostępniony podmiotom trzecim. Z newslettera mogę zrezygnować w każdym czasie.”
„Wyrażam zgodę na przesyłanie mi faktur VAT drogą elektroniczną.”
Co powinna zawierać wiadomość e-mail z potwierdzeniem zamówienia?
Brak wskazanych w przepisach informacji umieszczonych w treści strony WWW sklepu niesie za sobą bolesne konsekwencje dla właścicieli sklepów internetowych.
Jakie konsekwencje i KARY grożą przedsiębiorcom za niezachowanie obowiązku informacyjnego?
Ponadto:
Podsumowując:
Po pierwsze na przycisku kończącym proces ZAMÓWIENIA na stronie WWW sklepu internetowego powinien znaleźć się napis „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”. Na pozór jest to drobna zmiana, ale brak tego opisu skutkuje tym, że umowa uważana jest za NIEZAWARTĄ.
Po drugie wykluczone jest, aby konsument wyrażał tylko dorozumianą zgodę na stronie sklepu internetowego, ewentualnie odznaczając już umieszczony w polu wyboru (check box) znak „X”. Wszelkie zgody przy składaniu zamówienia oraz zakup dodatkowego świadczenia wymaga wyraźnego zaznaczenia przez konsumenta pustego pola wyboru (check box).
Kluczową kwestią jest wyraźne poinformowanie konsumenta najpóźniej w chwili złożenia propozycji zamówienia o jego prawie do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od dnia doręczenia produktu wraz z dołączeniem wzoru.
Właściciele i/lub deweloperzy sklepów internetowych, których oferta skierowana jest na kraje członkowskie UE oraz sprzedający na terytorium RP, ze względu na NOWE obowiązki informacyjne wobec konsumenta, nie chcąc być narażonym na konsekwencje prawne, powinni nie tylko zmienić zapisy regulaminów sklepów internetowych, ale też w odpowiedni sposób przygotować treści na stronie WWW sklepu.
Warto mieć też na względzie zmiany dotyczące prawa odstąpienia od umowy oraz gwarancji o czym będziemy pisać w kolejnych artykułach.
Magda Judejko, prawnik, na co dzień mierzy się z problemami środowiska internetowego, od 3 lat prowadząc w internecie działalność doradczą dla przedsiębiorców pod adresem www.twojregulamin.pl. Organizuje i prowadzi warsztaty dla start up i e-biznesu.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|