Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

To od technicznych właściwości projektu zależy czy wydruk będzie satysfakcjonujący. Dlatego w tym artykule przedstawiamy 6 podpowiedzi, które ułatwią Ci wydruk plakatu zgodny z oczekiwaniami Twoimi i klienta. Nie wnikamy natomiast w zagadnienia artystyczne projektu. Oprócz zadowalającego wydruku, dobrze opracowany projekt ułatwi również szybką realizację zlecenia. Dzięki temu oszczędzimy zarówno nasz cenny czas, jak i drukarni.

1. CMYK

Rozpocznijmy od kolorystyki. Truizmem jest, być może nie dla laików, że plakat powinien być przygotowany do druku w CMYK. W każdym programie do projektowania graficznego np. CorelDRAW, Illustrator czy GIMP istnieją funkcje, w których możliwa jest konwersja koloru do palety CMYK. Oczywiście istnieją drukarnie, które oferują drukowanie w palecie barw Pantone. Natomiast, jeśli drukarnia o tym nie informuje, plik w barwach RGB czy Pantone będzie po wydruku wyglądał inaczej niż widzimy to na monitorze.

 

2. 300 dpi

Wartość 300 dpi zapewnia nam dobrą jakość wydruku przy druku offsetowym. Jeśli zapiszemy nasz projekt w niższych wartościach wydrukowany obraz może być nieostry, jeśli nasz projekt będziemy drukować na dużych formatach. Nie ma potrzeby też przekraczania tej wartości, ponieważ będzie obciążała niepotrzebnie wagę pliku.

poligrafiko

3. Spady

Jest to taka część projektu, dla której należy zaplanować zadruk, ale która zostanie obcięta w celu uzyskania właściwego formatu arkusza. Najczęściej trzeba zaplanować 3-4 mm, aczkolwiek należy zapoznać się z wymaganiami poszczególnych drukarni. Wszystkie najważniejsze informacje czy elementy graficzne, logo itp. należy umieścić wewnątrz tego obszaru. Dzięki temu nie zostaną one obcięte. Punktem wyjścia w projektowaniu jest oczywiście zaplanowanie prawidłowego rozmiaru naszej publikacji, więc musimy mieć pewność co do prawidłowości formatów i rozmiarów papieru. Dla przykładu format netto naszego plakatu ma wymiary: 297 x 420 mm. W obrębie obszaru netto ustawiamy wewnętrzne marginesy z każdej strony arkusza, np. bezpieczne 3 mm. W polu marginesów nie umieszczamy ważnych treści, tak więc w praktyce do pracy graficznej pozostaje nam obszar 291 mm x 414 mm. Format brutto, po doliczeniu po 3 mm na spady, będzie wynosił 303 mm x 426 mm. Inne przykłady: plakaty A1 – 594x841 (ze spadami 600x847); plakaty A2 – 420x594 (ze spadami 426x600); plakaty A3 – 297x420 (ze spadami 303x426).

 

4. Barwa czarna 

Jeśli zależy nam na uzyskaniu tła w barwie czerni mocno nasyconej, kolory powinny mieć zakres nie większy niż np.: C-50, M-40, Y-40, K-100 albo np. C-30, M-30, Y-30, K-100.

 

5. Teksty

Jeśli projekt tworzymy w CorelDRAW, wszystkie czcionki powinny być przekształcone na krzywe. Jeśli projektujemy w Adobe Photoshop – spłaszczamy warstwy w końcowym projekcie.

 

6. Format pliku

Większość drukarni akceptuje formaty PDF w jakości drukarskiej, które są generowane w profesjonalnych programach graficznych do projektowania czy do składu. Oprócz tego sporo drukarni obsługuje również inne formaty, takie jak: JPG, TIFF, CDR czy PSD.

Artykuł dostarczony przez Poligrafiko.pl – najlepsze drukarnie w sieci.



Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:

fot. DALL-E




fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E