Jak zwykle w druku jakiegokolwiek dokumentu punktem wyjścia jest projekt. Na tym etapie grafik planuje główne założenia wizytówki: czy będzie dwustronna, ilu kolorowy będzie zadruk, orientacja pozioma/pionowa. Dobre przygotowanie do druku, to takie które jest zgodne z wymaganiami technicznymi danej drukarni oraz jej parkiem maszynowym.
Kolor – podstawowe style
Mamy tutaj następujące możliwości:
➢ 4+0 – wizytówka jednostronna – zadruk jednej strony w pełnym kolorze, tył biały
➢ 4+1 – front wizytówki w pełnym kolorze, tył w jednym kolorze
➢ 4+4 – zadruk obustronny, fullcolor
Na rynku poligraficznym pojawiają się coraz częściej innowacje, takie jak np. zadruk:White 1+0, White 1+1 . W cyfrowych ofertach drukarni pojawia się także możliwość druku kolorami Pantone.
Rozmiary wizytówek
Rozmiar uniwersalny, który najczęściej spotykamy w Polsce to 90 mm x 50 mm (pozioma) lub 50 mm x 90 mm (w ułożeniu pionowym). Natomiast rozmiar zalecany przez normę ISO 7810 ID-1 to 85,6 0 mm × 53,98 mm, co odpowiada wielkości karty kredytowej.
Podstawy DTP dla wizytówek
Obowiązują tutaj te same zasady, co przy projektowaniu innych materiałów reklamowych, publikacji itp. Przede wszystkim jesteśmy wierni palecie CMYK, z wyjątkiem sytuacji, gdy projektujemy w Pantone i nasz druk będzie obsługiwała drukarnia pracująca na specjalnych maszynach drukujących w Pantone. Rozdzielczość ustawiamy na 300dpi, co zapewni odpowiednią czytelność i ostrość wydruku. Zostawiamy bezpieczny zapas od 3 do 5 mm na spady i marginesy. Wszystkie najważniejsze informacje takie jak logo czy tekst umieszczamy wewnątrz projektu poza tym obszarem. Przy generowaniu ostatecznego zapisu projektu należy pamiętać o spadzie. Przeciętny spad do 2 mm z każdej strony arkusza, jeśli drukarnia nie wymaga inaczej. Kolejna ważna rzecz, o której profilaktycznie przypominają laikom drukarnie na swoich portalach, to przekształcenie wszystkich czcionek na krzywe. W programie Photoshop jest to polecenie: Konwersja na kształt – Przekształć w krzywe; w Adobe Ilustrator odpowiada za to funkcja Zamień na krzywe. Jest to znaczący element w DTP, ponieważ w drukarni mogą nie mieć jakiejś niestandardowej czcionki i zamienią ją domyślnie na inną. Wtedy możemy nie uzyskać efektu graficznego, o który chodziło w projekcie. Kończą zagadnienie warto pamiętać o odcieniach czerni – nasyconej i zwykłej, których różnic nie dostrzegamy na monitorze, a w druku będzie poważna. Wprowadzamy więc ustawienie nasyconej czerni „40 C, 40 M, 40 Y, 100 K”, które jest odpowiednie dla grafiki oraz ustawienie czerni - „100K” odpowiedniej dla tekstów.
Rodzaj papieru
Mamy tutaj szeroki wybór. Decydujący jest wizerunek, który firma chce kreować na rynku oraz zasobność portfela. Estetyczny i trafiony projekt nie będzie potrzebował dodatkowych uszlachetnień i wyszukanego papieru. Idealny papier posiada gramaturę 300-350 g/m2 i na tym parametrze nie warto oszczędzać. Popularne jest obecnie laminowanie folią matową lub błyszcząca. Często możemy spotkać wizytówki na papierze ekologicznym. Warto zastanowić się nad ciekawym podłożem np. MultiLoft, jeśli chcemy zrobić na klientach wyjątkowe wrażenie.
Jeśli przygotowujemy wizytówkę do druku po raz pierwszy, warto upewnić się czy projekt jest poprawny. Poprośmy wtedy drukarzy o rzucenie okiem na wysłany projekt i ewentualne sugestie.
Artykuł dostarczony przez Poligrafiko.pl – najlepsze drukarnie w sieci.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|