Zbyt długi czas odpowiedzi portali i serwerów może być tym wskaźnikiem jakości, na który będą narzekać użytkownicy satelitarnego dostępu do internetu. Ta metoda dostępu wydaje się jednak odporna na niekorzystną, zimową aurę - wynika z testów, które przeprowadził Urząd Komunikacji Elektronicznej.
reklama
Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził badanie jakości jednej z usług satelitarnego dostępu do internetu, w ramach wsparcia Władzy Wdrażającej Programy Europejskie. Ma to związek z realizacją w Polsce przez różnych przedsiębiorców działania 8.4 "Zapewnienie dostępu do internetu na etapie ostatniej mili".
W dniach 8 grudnia 2010 r. do 15 lutego 2011 r. UKE przeprowadził testy techniczne zestawu satelitarnego (antena + modem w wersji konsumenckiej), który według deklaracji dostawcy, jest przeznaczony dla jednego gospodarstwa domowego. Oznacza to, że pasmo na transponderze satelity dla takiego użytkownika było współdzielone w równym stopniu z innymi użytkownikami tej kategorii.
Zakres badań dotyczył: badania całego strumienia danych od i do użytkownika (Utilization, Volume, Bit Rate), badania dostępności (Responses Succsessful, Response Time) wybranych serwerów i portali (strony WWW), badania parametrów jakości (KPIs) wybranych serwerów i portali oraz badania dostępności i jakości usługi głosowej VoIP (skuteczności) i wskaźników jakości (MOS, Delay, Jitter, Packet Loss).
Stwierdzono, że maksymalna prędkość (Bit Rate) całego strumienia danych w obu kierunkach (Total) wynosiła 3280 kbps, a dla ruchu przychodzącego wynosiła 3180 kbps.
Nieskuteczność dostępów (% Failed Responses) do serwerów i zasobów wytypowanych w testach portali w badanym okresie wynosiła 0%, a w nielicznych przypadkach poniżej 0,3%. W stacjonarnych sieciach IP wskaźnik ten nie przekracza 1%.
Średnie czasy dostępu do serwerów i stron WWW (Response Time) nie przekraczają 1 s. Z praktyki UKE wynika, że w stacjonarnych sieciach IP wskaźnik ten nie przekracza 100 ms.
Maksymalne czasy odpowiedzi serwerów i stron WWW (Peak Response Time) wynoszą od 1 do 6 s. Analogiczny wskaźnik w sieciach stacjonarnych waha się od 0,5 s do 5 s.
Z grupy wskaźników jakości KPI najistotniejsze są zbyt długie czasy odpowiedzi portali i serwerów (Slow Responses). Z praktyki UKE wynika, że wskaźniki KPI w stacjonarnych sieciach IP w większości były związane z przekroczeniem czasu (Timeouts), spowodowane zbyt długimi czasami odpowiedzi (Slow Responses) oraz zdarzeniami związanymi z działalnością użytkowników (User Events).
Średnie wartości wskaźnika jakości usługi głosowej (MOS) mierzone w 15 minutowych odcinkach czasowych wynosiły od 3,8 do 4,2. Ten sam wskaźnik jakości dla usługi VoIP w sieciach stacjonarnych nie jest gorszy niż 4,0.
Główny wpływ na jakość usług głosowych miało opóźnienie pakietów oraz zjawisko strat pakietów. Średnie opóźnienie mające istotny wpływ na jakość głosu wynosiło 300 ms (górna granica wartości akceptowalnej). Liczba straconych pakietów w obserwowanych 24 sesjach połączeń 309, podczas gdy w sieciach stacjonarnych ten sam wskaźnik wyniósł 100.
W badanym okresie w Warszawie występowały bardzo niekorzystne warunki tzn. śnieg i mróz poniżej - 10 st. C. Mimo to nie odnotowano zakłóceń w pracy systemu.
Więcej na temat badań można znaleźć w dokumencie na stronie UKE (PDF, skan, 50 str.).
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|