Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Gry nie powodują agresji u "wrażliwych" nastolatków - uważają naukowcy

29-08-2013, 14:53

Nie widać wpływu gier wideo na poziom agresji u dzieci z deficytami uwagi lub skłonnościami do depresji - uważają autorzy badań, których wyniki opublikowano w Journal of Youth and Adolescence.

Poglądy na temat wpływu gier wideo na poziom agresji u dzieci są mocno zróżnicowane. Niektóre badania dowodzą istnienia tego wpływu, inne go odrzucają. Jest też pogląd, że gry mają działanie kataryczne - pozwalają oczyścić się z agresji poprzez wyładowanie jej przy komputerze.

Nowe wyniki badań na ten temat opublikowali Christopher Ferguson ze Stetson University oraz niezależna badaczka Cheryl Olson, w czasopiśmie Journal of Youth and Adolescence. Kopię artykułu znajdziemy na stronie Fergusona.

Gry nie wpływają na poziom agresji

Badania Fergusona i Olson są o tyle ciekawe, że koncentrowały się na dzieciach "wrażliwych", tj. nadpobudliwych lub ze skłonnościami do depresji. Uważa się bowiem, że choć gry wideo mogą być nieszkodliwe dla "normalnych" dzieci, mogą one wpływać na osobowość młodych ludzi z zaburzeniami. Pogląd jest wspierany przez doniesienia medialne o sprawcach różnych masakr.

zrzut

Ferguson i Olson zbadali w sumie 277 dzieci, których średnia wieku wynosiła 13 lat. Byli to przedstawiciele różnych grup etnicznych, u których stwierdzono deficyt uwagi lub symptomy depresji. Dzieci uczestniczyły w większym projekcie, którego celem jest oszacowanie wpływu agresywnych gier na młodzież.

Po przeprowadzeniu różnych testów badacze stwierdzili, że trudno znaleźć połączenie między graniem w brutalne gry a agresywnymi zachowaniami. Nie miało przy tym znaczenia, jaki rodzaj zaburzeń prezentowało dane dziecko.

Efekt kataryczny?

Badacze twierdzą, że znaleźli kilka przypadków, gdy granie w gry faktycznie wydawało się mieć efekt kataryczny. Nie oznacza to jednak, że potwierdzono istnienie związku między graniem w brutalne gry a obniżeniem poziomu agresji.

Niektóre media donoszące o badaniach Fergusona i Olson podkreśliły fakt zaobserwowania efektu katarycznego. Zasugerowały, że badania udowodniły jego istnienie. Nieprawda. Badacze nie stwierdzili żadnego związku między agresją a grami.

Sonda
Jakie jest Twoje osobiste zdanie na temat agresji i gier wideo?
  • gry wzmagają agresję
  • gry nic nie zmieniają
  • jakiś wpływ jest, ale to bardziej złożone
wyniki  komentarze

Potrzeba dystansu... i więcej badań

Sami badacze podkreślają, że na wyniki ich badań trzeba patrzeć z dystansem. Mogą one nie być odpowiednie do interpretowania przypadków ekstremalnych, takich jak te związane z masowymi zabójstwami.

Inna rzecz, że badania Fergusona i Olson potwierdziły ogromną popularność gier wideo. Trudno znaleźć młodego człowieka, który nie gra przynajmniej sporadycznie. Statystycznie rzecz ujmując, jest mało prawdopodobne, aby sprawcy masowych zabójstw nie okazali się graczami.

Czytaj także: Gracze inaczej widzą świat, dostrzegają więcej - potwierdzają naukowcy


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *