Google udostępni wyszukiwarki dla małych firm
Wyszukiwarka dostosowana do potrzeb danej strony i pozwalająca na przeszukiwanie jej zasobów będzie nową propozycją Google adresowaną do małych firm. Nowy produkt będzie podobny do udostępnionej wcześniej usługi Google Custom Search Engine, ale w wynikach wyszukiwania nie będą wyświetlały się reklamy.
reklama
Wyszukiwarki dostosowane do potrzeb danej strony są przez Google udostępniane za darmo już od października ubiegłego roku. Aby samodzielnie stworzyć taką wyszukiwarkę np. na potrzeby własnego bloga wystarczyło posiadać konto w systemie Google. Użytkownik musiał się jednak liczyć z tym, że wyszukiwarka oprócz wyników wyszukiwania wyświetli także reklamy.
Podobna usługa bez reklam o nazwie Google Custom Search Business Edition ma być dostępna już od dziś. Za dostarczenie wyszukiwarki przystosowanej do strony internetowej firma będzie musiała zapłacić co najmniej 100 USD rocznie (opłata jest zależna od liczby podstron). Może się to wydawać drogo, ale rozwiązanie z całą pewnością jest tańsze niż inny produkt - Google Mini. Za to drugie rozwiązanie obejmujące oprogramowanie i sprzęt trzeba na początku zapłacić blisko 2 tys. euro.
Dodatkowym atutem biznesowej wersji Google Custom Search będzie API pozwalające na znaczną modyfikację wbudowanej w stronę wyszukiwarki. Przykładowo wyniki wyszukiwania będzie można ukazać w szacie graficznej charakterystycznej dla danej firmy i dodatkowo będzie można umieścić obok nich przycisk "Kup teraz" lub inne ważne dla firmy funkcje.
Niewątpliwą zaletą nowego rozwiązania Google jest prostota użycia. Stworzenie wyszukiwarki za pomocą Google Custom Search zajmuje mniej niż 10 minut i nie wymaga dużej wiedzy (wygenerowany kod HTML trzeba wkleić w kod strony). Wiele firm skorzystało już z darmowej wersji narzędzia i zapewne część z nich chętnie sięgnie po wersję bez reklam.
Uruchomienie nowej usługi wcale nie oznacza, że Google ma przez to więcej pracy do wykonania. Custom Search Business Edition korzysta z tych samych danych, z których korzysta "zwykła" wyszukiwarka Google. W rzeczywistości więc kalifornijska firma znalazła tylko nowy sposób na wygenerowanie zysku z informacji, które i tak posiada.
W ostatnim czasie widać zwiększone zainteresowanie Google ofertami dla firm. W zeszłym tygodniu gigant za 625 mln USD przejął firmę Postini Inc. zajmującą się bezpieczeństwem oraz zarządzeniem pocztą elektroniczną.
Ostatnie artykuły:
Tematy pokrewne:
API