Google takie jak chcesz i na twojej stronie
Firma Google udostępniła możliwość stworzenia własnej wyszukiwarki i umieszczenia jej na swojej stronie lub blogu. Operator witryny sam zdecyduje jakie strony i tematy mają być przeszukiwane. Będzie mógł także zmieniać wygląd okienka i wyników wyszukiwania.
Takie dostosowane do własnych potrzeb wyszukiwarki Google mogą się przydać na stronach poświęconych określonym zagadnieniom. Jeśli ktoś prowadzi np. bloga poświęconego służbie zdrowia, to może zrobić wyszukiwarkę, która przeszuka tylko strony poświęcone temu zagadnieniu i jednocześnie nie będzie zwracała niechcianych wyników np. po wpisaniu frazy "pięlegniarki".
Aby przygotować sobie taką wyszukiwarkę należy założyć konto w systemie Google i udać się na stronę Google Custom Search Engine. Następnie kliknąć w przycisk "Create a Search Engine" i wypełnić formularz, w którym określimy nazwę i opis wyszukiwarki, słowa kluczowe, listę stron do przeszukiwania oraz zdecydujemy, czy inni użytkownicy będą mogli dodawać linki do naszej wyszukiwarki.
W następnym kroku możemy przetestować działanie swojej wyszukiwarki. Jeśli jesteśmy zadowoleni klikamy w przycisk "Finish" i zostajemy odesłani do strony, która daje dostęp do panelu kontrolnego z mnóstwem ustawień (np. wygląd, strony blokowane itd.). W panelu znajdziemy też to, co najważniejsze - kod, który możemy wkleić na swoja stronę WWW.
Stworzona przez użytkownika wyszukiwarka może też posłużyć do zarabiania. Nowi i starzy klienci programu AdSense będą mogli połączyć swoją wyszukiwarkę z reklamami (odpowiednimi do charakteru wyszukiwarki) i oczywiście podzielą się z Google zyskiem z tych reklam. Właśnie dzięki tej możliwości Google chce zarobić. Z wyszukiwarek na stronach poświeconych określonej tematyce będą przecież korzystały osoby o określonych preferencjach, co pozwala doprecyzować odbiorców reklamy.
Już niebawem Google Custom Search Engine będzie dostępna w innych wersjach językowych. Podobny produkt w sierpniu br. udostępnił portal Yahoo, jeden z głównych konkurentów Google na rynku wyszukiwarek.