Klub piłkarski FC Barcelona chciał zarejestrować sam kontur herbu jako znak towarowy. Urząd OHIM odmówił rejestracji, więc sprawa trafiła do Sądu UE.
reklama
To kolejny tekst z cyklu "absurdy własności intelektualnej".
* * *
Zdarza się, że znaki towarowe są powszechnymi symbolami. W takiej sytuacji posiadacz znaku może naciskać na wiele różnych podmiotów, tak jak firma Apple czepia się firm, które używają znaku jabłka. Może się też zdarzyć, że ktoś będzie chciał zarejestrować znak na tyle nijaki, że będzie on trudny do odróżnienia od innych symboli. Na szczęście takie rejestracje nie zawsze się udają, co pokazuje sprawa T-615/14 rozstrzygana przed Sądem Unii Europejskiej.
Znany klub piłkarski FC Barcelona wystąpił do Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (OHIM) z wnioskiem o zarejestrowanie znaku towarowego w postaci konturu herbu. Chodzi o kontur widoczny na obrazku poniżej, po prawej stronie. Przy porównaniu z herbem klubu piłkarskiego widzimy, że to ten właśnie kontur. Z drugiej jednak strony gdybyśmy zobaczyli sam kontur, czy rozpoznalibyśmy w nim symbol klubu?
Urząd OHIM oddalił zgłoszenie do rejestracji z tego właśnie powodu - oznaczenie nie jest w stanie zwrócić uwagi konsumentów na pochodzenie handlowe odzieży lub wyrobów z papieru, które byłyby tak oznaczone. Klub piłkarski nie zgadzał się z decyzją Urzędu więc poszedł do sądu.
Sąd w dzisiejszym wyroku potwierdził , że żadna z cech charakterystycznych analizowanego oznaczenia nie zawiera "uderzającego elementu", który mógłby przyciągnąć uwagę konsumentów. Taki znak nie pozwalałby ludziom na odróżnienie towarów i usług posiadacza tego znaku. Sąd podkreślił przy tym coś, co zapewne i wam przyszło do głowy - herby są powszechnie używane i często nie pełnią roli znaku towarowego.
Sąd oddalił w całości skargę klubu piłkarskiego. Wyrok jest niewątpliwie rozsądny, natomiast zaliczyliśmy ten tekst do naszych absurdów własności intelektualnej z powodu samej idei rejestrowania konturu herbu.
Można znaleźć w tym wyroku pewne podobieństwa do innego wyroku dotyczącego sklepów Apple. Układ sklepu może być zastrzeżony jako znak, ale musi umożliwiać odróżnianie "towarów" lub "usług" jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innych przedsiębiorstw.
FC Barcelona powinna się cieszyć, że nie ma nietoperza w swoich herbie. Pewien klub piłkarski ma nietoperza i to wzbudziło zainteresowanie wydawców komiksu z Batmanem.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|