20 lat temu, 30 lipca 1990 roku utworzone zostało rozszerzenie .pl. Pierwsza rejestracja domeny z tym sufiksem miała miejsce rok później. Obecnie liczba rejestracji domen .pl kształtuje się na poziomie ponad 1,84 mln, co plasuje polskie rozszerzenie na piątej pozycji w rankingu ccTLD wśród wszystkich państw UE.
reklama
Na koniec lipca 2010 liczba zarejestrowanych domen .pl wynosiła 1841772, z czego niemal 67% to adresy WWW zakończone wyłącznie końcówką .pl. Pozostałe 33% należy do domen funkcjonalnych oraz regionalnych w polskim rozszerzeniu, z których najlepszym wynikiem pochwalić się mogą odpowiednio: .com.pl (ponad 316 tys.) i .waw.pl (35,6 tys.).
Polski rejestr zajmuje obecnie 5 miejsce w UE. Wyprzedzają go jedynie rejestry: niemiecki, brytyjski, holenderski oraz włoski, do którego domena .pl sukcesywnie skraca dystans. Obecnie do liczby nazw domen w rejestrze włoskim Polsce brakuje 5,3 % i jest to o 1,6 p.p. mniej niż na koniec pierwszego kwartału 2010.
W tyle zostają domeny narodowe takich państw, jak Francja, Hiszpania czy Dania. Domena .pl przoduje wśród 10 największych europejskich rejestrów krajowych pod względem dynamiki przyrostu liczby nazw domen w DNS, znacznie wyprzedzając rejestry utworzone 4 lata wcześniej: niemiecki o ponad 25%, holenderski – 14 %, francuski - 4% oraz belgijski (1987 r.) i włoski (1988 r.) o 13%.
Warto zobaczyć, jak rósł rynek domen w Polsce. Na przestrzeni lat 2009/2010 średnia dzienna liczba nowych rejestracji domen .pl wynosiła ok 2,6 tys., podczas gdy w roku 2008 było to ok. 1,8 tys. rejestracji na dobę.
- Ważny jest również fakt, że także liczba odnowień się zwiększa i obecnie kształtuje się na poziomie 59%. Jest to znak, iż polscy internauci coraz bardziej zaczynają doceniać korzyści płynące z posiadania adresu z końcówką .pl - komentuje Daniel Kotyras, Dyrektor ds. Marketingu i PR w nazwa.pl.
Wraz z rozwojem rynku pierwotnego domen w Polsce rośnie również potencjał rynku wtórnego. Domeny coraz częściej traktowane są jako inwestycja. Wartość adresów z polskim rozszerzeniem potwierdza m.in. suma (jawnych) transakcji stu najdroższych domen w roku 2009, która wyniosła ponad 1,63 mln złotych. Przykładem może być domena kino.pl, która osiągnęła cenę 150 tys. zł. Natomiast w roku 2010 najdroższą domeną .pl okazał się adres opony.pl, której wartość została wyceniona na 960 tys. złotych.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*