Wyobraź sobie przemierzanie zatłoczonych ulic Warszawy. Który środek transportu wybrałbyś ze względu na szybkość przejazdu, opłacalność i przyjazność dla środowiska? Jedna z firm przeprowadziła w 2023 r. test mobilności miejskiej w Warszawie. Wyniki są interesujące.
reklama
Test pokazał, że w stolicy nie można wskazać jednego faworyta, jeśli chodzi o najszybszy czas przejazdu w obrębie miasta. Jednak to samochody - zarówno elektryczne, jak i spalinowe - zajmują czołowe pozycje.
Test pokazał natomiast, że rower nie zostaje wcale daleko w tyle. Cykliści docierali na metę kilka-kilkanaście minut później niż kierowcy aut, a czasem nawet równo z nimi.
W rywalizacji o najkrótszy czas podróży komunikacja miejska zazwyczaj znajduje się na straconej pozycji, chyba że trasa autobusu przez kilka kilometrów umożliwia autobusowi rozwinięcie wyższej prędkości
W kwestii kosztów wygrywa naturalnie rower, zaś drugie miejsce zajmuje samochód elektryczny.
Test wykazał, że przejazdy elektrykiem ładowanym w domu, na trasach do i z pracy, mogą być tańsze niż zakup biletu miesięcznego na komunikację miejską, a na dodatek elektryki są zwykle znacznie szybsze.
Jednorazowa podróż w mieście na dystansie kilkunastu kilometrów pokonywana elektrykiem kosztuje zwykle nieco ponad 2 zł. Ten sam dystans pokonywany samochodem spalinowym to koszt wielokrotnie większy.
Prawdziwa przewaga samochodu elektrycznego nad konwencjonalnym w dużym mieście wyraża się jednak w kosztach parkowania. Warszawski kierowca, który chciałby we wszystkie dni robocze roku zostawiać auto spalinowe w strefie płatnego parkowania na 8,5 godziny zapłaci za to aż 10263 zł! Parkowanie samochodu elektrycznego jest zaś bezpłatne w każdej miejskiej strefie parkowania.
Przewaga rowerów w zakresie emisji CO2 jest oczywista - są one całkowicie zeroemisyjnym środkiem transportu.
Na kolejnej pozycji plasuje się komunikacja miejska. Nawet emisja generowana przez autobusy zasilane tradycyjnymi paliwami rozkłada się na tysiące pasażerów podróżujących nimi każdego dnia, zaś ślad węglowy metra i tramwajów jest bardzo niski.
Samochody elektryczne, choć nie emitują lokalnie żadnych spalin, korzystają z energii elektrycznej, przy produkcji której do atmosfery trafia sporo gazów cieplarnianych. Niemniej w przeliczeniu na jeden pojazd i poszczególne przejazdy emisja CO2 dla elektryków jest niższa niż w przypadku samochodów spalinowych oraz hybrydowych.
Duże znaczenie ma tu trasa, jaką wybiorą kierowcy (im krótsza tym lepiej) oraz efektywność energetyczna pojazdu (im niższe średnie zużycie energii, tym lepiej).
Zrozumienie dynamiki mobilności miejskiej jest kluczowe w dzisiejszych szybko zmieniających się miastach. Zidentyfikowanie najskuteczniejszych metod transportu pomaga mieszkańcom miast optymalizować ich codzienne dojazdy, balansując między szybkością, kosztem a wpływem na środowisko.
Średnia prędkość samochodu w Warszawie wynosiła w trakcie testu 20-30 km/h, wzrastając do 40-50 km/h na drogach ekspresowych.
Samochody elektryczne, oprócz swojej szybkości, na 4 z 5 tras prezentowały również niższe miesięczne koszty dojazdów do pracy w porównaniu z transportem publicznym i pozostawiając daleko w tyle transport samochodem spalinowym.
- Wraz z nowymi potrzebami zmienia się podejście do mobilności miejskiej. Dostępność różnych form mobilności, z których możemy korzystać na co dzień, pozwala mieszkańcom miast na wybór najefektywniejszego środka transportu dla konkretnej trasy. Coraz częściej mieszkańcy miast używają wielu różnych pojazdów w trakcie jednego dnia. W środowisku biznesowym, dzięki pojawieniu się takich rozwiązań jak firmowe systemy współdzielenia pojazdów, huby mobilnościowe czy też aplikacje typu MaaS (Mobility as a Service), pracownik może swobodnie decydować, jaki środek transportu będzie w danym momencie dla niego najlepszy - mówi Piotr Wójcik, Head of Marketing & Products w Arval Service Lease Polska.
Mobilność miejska to nie tylko kwestia szybkości. To skomplikowany balans kosztów, wpływu na środowisko i praktyczności w unikalnym układzie miasta.
Wyniki testu odzwierciedlają szerszy trend w kierunku zrównoważonego i efektywnego miejskiego transportu, z rowerami i samochodami elektrycznymi wychodzącymi na prowadzenie.
Omawiany test mobilności miejskiej ujawnia kluczową zmianę w preferencjach miejskiego transportu. Rower i samochód elektryczny nie są już tylko alternatywami, ale stają się stałymi elementami miejskiego krajobrazu, oferując mieszankę efektywności, przyjazności dla środowiska i opłacalności.
To badanie nie tylko ciekawa informacja dla warszawskich dojeżdżających, ale również może stanowić punkt odniesienia dla innych miast dążących do inteligentniejszych, bardziej zielonych rozwiązań mobilności.
Zobacz szczegółowe wyniki testu, podsumowania z tras i opis metodologii >>
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Jak Polacy patrzą na różne zawody i które mają wg nich świetlaną przyszłość
|
|
|
|
|
|