Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Błąd w cenie w sklepie internetowym a anulowanie zamówienia

Magda Judejko 14-11-2014, 10:46

Przy prowadzeniu działalności gospodarczej mogą zdarzyć się różnorodnego rodzaju problemy. Czasem pomyłka może rodzić bolesne skutki dla przedsiębiorców. Kiedy sprzedawca ma prawo do anulacji zamówienia? Odpowiedź w tym przypadku nie jest jednoznaczna i analizie takiej sytuacji musi podlegać każdy przypadek indywidualnie.

Tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi.
Napoleon Bonaparte

W najróżniejszych sklepach internetowych często zdarza się sytuacja, która zaistniała na stronie sklepu internetowego znanej sieciowej marki empik.com. Przy produktach również o dużej wartości rynkowej (np. zestawy audio) na stronie sklepu internetowego ceny były przekreślone, a obok widniała cena 49,99 zł. Był to oczywisty błąd. Administrator sklepu rozesłał do klientów, którzy zamówili produkty po „promocyjnej” cenie informację o rezygnacji z wykonania zamówienia wraz z bonem na zakup innych produktów w sklepie. Jednakże w regulaminie sklepu widniał zapis „klient składając zamówienie zawiera umowę sprzedaży zamawianych towarów”, co oznaczało, że umowa została zawarta, a konsument miał pełne prawo dążyć do jej realizacji.

Świadomi konsumenci w internecie chętnie oczywiście korzystają z okazji i dokonują zamówienia na stronie sklepu. Można jednak próbować zabezpieczać się przed skutkami popełnianych błędów. Przy rozstrzygnięciu czy złożone zamówienie wiąże strony, ważne jest określenie, czy wystawienie produktów do sprzedaży na stronie sklepu internetowego stanowi ofertę czy też zaproszenie do zawarcia umowy, ponieważ w sytuacji, gdy umowa została zawarta, sprzedawca NIE może anulować zamówienia. W związku z tym, aby zwiększyć swoje szanse w razie popełnienia nieświadomego błędu, warto w treść regulaminu na stronie sklepu internetowego dodać odpowiedni zapis.

Przykład:

„informacje umieszczone na stronie sklepu nie stanowią oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego”

Drugą ważna kwestią jest moment przyjęcia zamówienia. W przypadku gdy wiadomość przesłana przez sprzedawcę nie zawiera informacji o przyjęciu oferty konsumenta, sprzedawca ma jeszcze czas na anulowanie zamówienia, a właściwie na jego nieprzyjęcie do realizacji – tym samym umowa sprzedaży nie zostanie zawarta. Jeżeli jednak na stronie po złożeniu zamówienia lub w wiadomości e-mail przesyłanej automatycznie z podsumowaniem złożonego zamówienia widnieje oświadczenie sprzedawcy: „ zamówienie zostało przyjęte do realizacji” to umowa została zawarta, a sprzedawca w razie klienta uporczywie domagającego się realizacji „promocyjnego” zamówienia nie ma możliwości jego anulowania.

Nie jest to jednoznaczne i pewne rozwiązanie, ale przedsiębiorca może powołać się na błąd oświadczenia woli, o którym mowa jest w Kodeksie cywilnym. Uchylenie się od skutków zawartej umowy jest możliwie, tylko jeśli błąd uzasadnia przypuszczenie, że sprzedawca, nie działając pod wpływem swego błędu i oceniając sprawę rozsądnie, nie sprzedałby danego produktu za wskazaną przy produkcie cenę (błąd istotny). Dodatkowo sprzedawca w razie konfliktu z konsumentem zobowiązany jest do wykazania, że konsument o błędzie wiedział lub z łatwością mógł błąd ten zauważyć, co może być utrudnione, szczególnie w relacjach B2C (biznes-konsument), w której to konsument jest szczególnie chroniony jako podmiot nieprofesjonalny.

Magda Judejko

Do pobrania: wzór oświadczenia o uchyleniu się od skutków prawnych pod wpływem błędu

Magda Judejko, prawnik, na co dzień mierzy się z problemami środowiska internetowego, od 3 lat prowadząc w internecie działalność doradczą dla przedsiębiorców pod adresem www.twojregulamin.pl. Organizuje i prowadzi warsztaty dla start up i e-biznesu.

Czytaj także: Czy sklep może anulować zamówienie, powołując się na błąd systemu?


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *