Dyrektywa 2011/83/UE, która jest podstawą do wprowadzenia nowych praw i obowiązków przedsiębiorców i konsumentów w nowej ustawie o prawach konsumenta, wchodzi w życie JUŻ 25 grudnia 2014 r. 13 czerwca 2014 r. nowe zasady wprowadzane zostały do większości systemów krajowych państw UE, w RP zmiany wchodzą z opóźnieniem, mimo że data 13 czerwca była wskazana w treści Dyrektywy 2011/83/UE w 2011 r. Polski ustawodawca dał przedsiębiorcom 6 miesięcy na przygotowanie się do zmian, jednakże ustalenie terminu wejścia w życie ustawy na Boże Narodzenie w sytuacji, gdy grudzień jest najlepszym okresem handlowym dla większości sklepów internetowych, można uznać co najmniej za dyskusyjny.
Istotą sprawy wprowadzenia zmian jest to, że Przedsiębiorca jako profesjonalista ma obowiązek podczas transakcji z konsumentem udzielić mu wszelkich informacji z nią związanych, dlatego warto rozróżniać przysługujące konsumentowi uprawnienia. Konsekwencją złego pojmowania i stosowania w obrocie przez przedsiębiorcę pojęć prawa odstąpienia od umowy jest wpisywanie klauzul niedozwolonych w treść regulaminów oraz treść stron WWW sklepów internetowych, co może powodować poczucie niepewności i utratę zaufania konsumenta.
Definicje:
Konsument – osoba fizyczna, która zawiera umowę z PRZEDSIĘBIORCĄ w celu
niezwiązanym z jej działalnością handlową, gospodarczą lub zawodem. Art.
22 Kodeksu Cywilnego (KC).
Przedsiębiorca - osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 33 § 1 KC, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Umowa zawierana na odległość w obrocie konsumenckim - transakcja handlowa zawierana pomiędzy KONSUMENTEM, a PRZEDSIĘBIORCĄ (B2C) w ramach zorganizowanego systemu sprzedaży na ODLEGŁOŚĆ (sklep internetowy).
Klauzule niedozwolone - są to przykłady zapisów regulaminu/umowy, które są sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają interesy konsumentów oraz nie zostały ustalone indywidualnie.
Cel nowych regulacji:
Najpóźniej w chwili wyrażenia woli przez KONSUMENTA związania się umową, tzn. najpóźniej w chwili wejścia na stronę WWW sklepu internetowego, PRZEDSIĘBIORCA prowadzący sklep internetowy ma obowiązek W SPOSÓB JASNY I ZROZUMIAŁY poinformować o:
Dyrektywa wymaga od Państw Członkowskich określenia procedury nakładania kar na przedsiębiorców, którzy nie wypełnią obowiązków informacyjnych i nie zmienią regulaminów sklepów internetowych.
ZUPEŁNĄ NOWOŚCIĄ
jest wymóg umieszczania określonych informacji nie tylko w treści regulaminu,
ale również w treści zakładek stron WWW wraz z oznaczeniem przycisku, za pomocą
którego konsument składa zamówienie podpisem „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”.
Przykład: Pani IKS 26.12.2014 r. wchodzi na stronę sklepu www.X.pl i wkłada do koszyka kilka produktów, wybiera sposób płatności za pobraniem, klika przycisk „zamawiam” bez dopisku wymaganego przez nową ustawę „transakcja z obowiązkiem zapłaty”. Następnego dnia postanawia zakupić inne produkty w sklepie stacjonarnym, a gdy przyjeżdża kurier z zamówionym w sklepie www.X.pl produktami nie płaci i nie odbiera przesyłki. Sprzedawca ponosi koszty dostawy oraz nie otrzymuje wynagrodzenia, udaje się po poradę i okazuje się, że nie ma uprawnienia do wezwania Pani IKS do zapłaty, ponieważ umowa w związku z brakiem dopisku „transakcja z obowiązkiem zapłaty” zostaje uznana za niezawartą.
Przykład: Pan Kowalski na stronie sklepu www.X.pl postanowił kupić prezent dla syna. Sklep oferował również usługę „pakowanie prezentów”, z której Pan Kowalski postanowił skorzystać. Sklep ani na stronie koszyka, ani w podsumowaniu zamówienia nie wskazywał dodatkowej opłaty za opakowanie produktu jako prezentu, a kwotę wspomnianej usługi wliczył w całkowity koszt zamówienia. Pan Kowalski nie musi płacić dodatkowej kwoty, a jeżeli zapłaci, ma prawo do wezwania właściciela sklepu do jej zwrotu.
Przykład: Pan Nowak 26.12.2014 r. kupuje w sklepie www.X.pl zestaw audio o wartości 5000 zł. Następnie Pan Nowak otrzymał ofertę promocyjną zakupienia nowszego sprzętu za cenę 4000 zł i 20.12.2015 r. składa oświadczenie o odstąpieniu od umowy na adres sklepu www.X.pl i odsyła używany przez prawie rok sprzęt audio, żądając zwrotu ceny produktu wraz z kosztami transportu. W związku z tym, że właściciel www.X.pl nie dostosował treści na stronie WWW sklepu internetowego oraz w regulaminu do zmian w prawie i nie zawarł informacji o odstąpieniu od umowy w ciągu 14 dni, nie zamieścił też na stronie wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy, będzie musiał przyjąć zwrot oraz zwrócić pieniądze Panu Nowakowi.
Dyrektywa 2011/83/UE szczegółowo reguluję kwestie prawa odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14 DNI. Przyznanie takiego uprawnienia już w poprzedniej dyrektywie wyniknęło z faktu, iż Konsument, dokonując zakupu na odległość, nie ma możliwości zbadania rzeczy tak, jak mógłby to uczynić, dokonując zakupu w stacjonarnym sklepie przedsiębiorcy.
Termin 14 dni w przypadku sprzedaży biegnie od chwili faktycznego wejścia przez konsumenta w posiadanie zamówionego towaru, a oświadczenie konsumenta o skorzystaniu z prawa odstąpienia może zostać wyrażone w jakikolwiek sposób.
W związku z powyższym przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe powinny udostępniać swoim klientom wzór odstąpienia od umowy, którego treść została dołączona do Dyrektywy 2011/83/UE, oraz w prawidłowy sposób powinni poinformować konsumenta o prawie odstąpienia od umowy. Rozwiązaniem może być oprócz wprowadzenia zmiany w regulaminie sklepu internetowego umieszczenie na stronie zakładki „prawo odstąpienia” lub „ważne sprawy”. Aby konsument nie mógł zarzucić braku informacji, a przedsiębiorca mógł spać spokojnie. Korzystne również byłoby umieszczenie pouczenia o prawie odstąpienia w podsumowaniu zamówienia oraz przesłanie e-maila z zatwierdzeniem zamówienia, załączając pouczenie i wzór prawa odstąpienia od umowy.
Odstąpienie od umowy w sklepie internetowym w sposób wyczerpujący zostało omówione tutaj:
Odstąpienie od umowy przy zakupach w e-sklepie dziś i po nowelizacji prawa
W związku z wejściem w życie ustawy o prawach konsumenta uchylone zostaną przepisy ustawy o sprzedaży konsumenckiej, a zapisy dotyczące odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową będą zamieszczone w Kodeksie Cywilnym. Konsument, tak jak dotychczas, będzie mógł skorzystać z reklamacji w relacjach ze sprzedawcą oraz z gwarancji udzielanej przez producenta.
Warto rozróżniać te uprawnienia. Szczegółowo różnicę omówiliśmy tutaj:
Różnice pomiędzy reklamacją, gwarancją a odstąpieniem od umowy
Istotną zmianą dotyczącą rękojmi, którą wprowadza nowelizacja, jest wydłużenie czasu domniemania, że wada istniała już w chwili wydania towaru z 6 do 12 miesięcy. W praktyce oznacza to, że w razie złożenia reklamacji przez konsumenta w ciągu 12 miesięcy od wydania towaru to przedsiębiorca będzie musiał udowodnić, że towar nie był wadliwy w chwili jego doręczenia.
Jedną ze zmian jest również dodanie złożenia reklamacji z żądaniem:
a ponadto Konsument:
Konsument, który
wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego
w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie – do miejsca,
w którym rzecz została wydana Konsumentowi.
Dyrektywa 2011/83/UE określa termin dostawy, który nie może przekraczać 30 dni, chyba że strony dogadały szczegóły dostawy w sposób indywidualny. W razie gdy towar nie został przesłany w tym terminie, konsument wzywa przedsiębiorcę do dostarczenia towaru w dodatkowym terminie stosownym do okoliczności. W przypadku niedostarczenia towaru w powyższych terminach konsument ma prawo do NATYCHMIASTOWEGO ROZWIĄZANIA UMOWY.
Nikt z nas nie ma wpływu na nadchodzącą nowelizację, dlatego nie ma co narzekać i obawiać się zmian, warto natomiast informować się i również w sposób pozytywny oceniać wprowadzenie nowej ustawy, ponieważ:
Przedsiębiorcy powinni teraz szczególnie mieć na względzie zmiany zasad w e-handlu i dla ochrony interesów swoich i swoich klientów dostosować organizację sprzedaży na odległość do nowych przepisów poprzez wprowadzenie nowych regulaminów sklepów internetowych oraz dostosowanie treści wpisywanych w zakładki na stronie WWW sklepu internetowego.
O czym warto pamiętać:
Magda Judejko, prawnik, na co dzień mierzy się z problemami środowiska internetowego, od 3 lat prowadząc w internecie działalność doradczą dla przedsiębiorców pod adresem www.twojregulamin.pl. Organizuje i prowadzi warsztaty dla start up i e-biznesu.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Systemy antyplagiatowe łatwo oszukać. Uczelnie nie wyłapią naruszeń - mówi NIK
|
|
|
|
|
|