Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Apple złożyło pozew przeciwko firmie Psystar, która w kwietniu wywołała sensację, wprowadzając do sprzedaży zwykłe PC-ty z zainstalowanym systemem Mac OS X 10.5 (znanym jako Leopard). Koncern wówczas nie zareagował, w czerwcu oferta powiększyła się więc o modele działające pod kontrolą Mac OS X 10.5 Server. Tego już było za wiele.

W pozwie, o którym jako pierwszy poinformował ZDNet, gigant z Cupertino domaga się m.in. przekazania mu wszystkich zysków odniesionych z handlu klonami, zaprzestania tego procederu oraz wycofania z użytku sprzedanych wcześniej komputerów. Prawnicy Apple'a twierdzą, że Psystar naruszył warunki licencji EULA, zgodnie z którymi Mac OS X może być instalowany tylko na oryginalnym sprzęcie firmy. Pozew przygotowano na początku lipca, teraz został złożony w północnokalifornijskim sądzie okręgowym.

Konfiguracja rozprowadzanych przez Psystar komputerów obejmowała procesor Core 2 Duo o mocy 2,2 GHz, dysk twardy o pojemności 250 GB, zintegrowany układ graficzny GMA 950, 2 GB pamięci RAM oraz nagrywarkę DVD x20 - sam sprzęt (bez Leoparda) kosztował około 870 zł. Po zainstalowaniu systemu operacyjnego Mac OS X 10.5 cena wzrastała do około 1200 zł. Za dodatkową opłatą można było otrzymać kartę graficzną Nvidia GeForce 8600GT z 256 MB RAM.

Inaczej mówiąc, komputery skonfigurowane porównywalnie do maszyn Apple'a, sprzedawane były za cenę o połowę niższą. Psystar rozprowadzał je najpierw pod nazwą OpenMac, następnie - Open Computer. W ofercie florydzkiej firmy pojawiły się także serwery OpenServ 1100. Jak informuje ITbiznes.pl, tylko przez jeden dzień po wejściu Apple'a na drogę sądową Psystar wstrzymywał sprzedaż oferowanych przez siebie klonów. Firma sugeruje się tym, że również IBM nie chciał kiedyś umożliwić instalowania systemu MS DOS na maszynach innych niż swoje. Sąd ukrócił jednak podobne praktyki.

Autorzy pozwu zarzucają Psystarowi, że "krzywdzi konsumentów poprzez sprzedawanie im niepełnowartościowych produktów promowanych w sposób, który fałszywie implikuje ich związek z Apple'em”. Niepoważne praktyki biznesowe, takie jak choćby wielokrotna zmiana adresu, były w tej firmie na porządku dziennym - donosi serwis Heise Online. Według koncernu z Cupertino klienci otrzymywali też kiepską obsługę techniczną. Co do aktualizacji oprogramowania, Psystar taką usługę oferował, ale w myśl zasad licencji EULA było to nielegalne.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *