Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

AP przyzwyczai nas do płatnych, mobilnych newsów?

01-03-2010, 12:36

Zarabianie na wiadomościach dostarczanych dla nowych urządzeń będzie celem firmy AP Gateway powołanej przez agencję Associated Press. Firma ta ma dostarczać nowe usługi , ale ma też umożliwić zarabianie na dostarczaniu wiadomości tymi nowymi kanałami. Będzie również stosować nowe rozwiązania w zakresie ochrony praw autorskich.

W ubiegły piątek Associated Press wydała komunikat o uruchomieniu AP Gateway. Ta nowa jednostka biznesowa ma się skupić m.in. na dostarczaniu nowych usług informacyjnych dla telefonów komórkowych, tabletów i e-czytników. Wiadomo, że pierwsze usługi mają być adresowane dla nowych urządzeń zaprezentowanych na przestrzeni ostatnich tygodni. Będzie wśród nich Apple iPad.

AP ma już pewne doświadczenie w tym zakresie. Wcześniej agencja stworzyła usługę AP Mobile, dla telefonów komórkowych. Była ona wykorzystywana m.in. w relacjach z Zimowych Igrzysk Olimpijskich.

Przy tworzeniu nowych usług Apple chce wykorzystać swoją technologię do oznaczania tekstów, która ma pozwolić na łatwiejsze ściganie naruszeń praw autorskich. W Dzienniku Internautów pisaliśmy o niej dwukrotnie. W każdą wiadomość ma być wpisany specjalny "nadajnik", który poinformuje AP o sposobie wykorzystania tekstu.

>>> Czytaj: Associated Press oznakuje wiadomości

Widać więc, że AP Gateway może oznaczać nie tylko nowe osiągnięcia AP na polu dostarczania informacji. Być może zapowiadane usługi będą poligonem doświadczalnym dla rozwiązań do walki z tymi, którzy chcą wykorzystywać informacje od AP. Wiadomo, że agencja stosuje bardzo ostrą politykę w tym zakresie. Żąda opłat za kilka wykorzystanych słów (nawet niekoniecznie swoich) i była nawet w stanie grozić własnej firmie, za swój film.

Ponadto usługi AP Gateway mogą się przyczynić do popularyzacji płatnego dostępu do informacji. Tak przynajmniej wynika z tekstu AP pt. AP takes aim at consumers with new digital unit. Czytamy w nim, że niektóre nowe usługi mogą być bezpłatne, a inne będą wymagały wniesienia opłaty za subskrypcję.

Wiadomo, że aplikacja dla iPada będzie płatna, ale cena nie została jeszcze podana. W ramach tej usługi będą dostarczane teksty i materiały multimedialne AP, ale również inni wydawcy gazet mogą się dołączyć, za co dostaną część przychodów.

>>> Czytaj: Newsy AP zniknęły z Google News. Próba sił?

Wygląda na to, że AP żywi tę samą nadzieję, co inni wydawcy gazet. Internauci nie są przyzwyczajeni do płacenia za wiadomości na ekranie komputera, ale może zapłacą za newsy w komórce? Stosunkowo młody rynek usług mobilnych daje jeszcze szanse na wyrobienie u czytelników nowych przyzwyczajeń.

Nie oznacza to całkowitego braku przeszkód. Po pierwsze AP Gateway musi się liczyć z konkurencją, a jest nią np. The New York Times, który też chce dostarczać treści dla iPada i innych nowych urządzeń. Poza tym przeglądanie internetu w komórkach coraz bardziej przypomina przeglądanie na komputerze i być może za jakiś czas internauci "mobilni" będą mieli podobne nawyki jak osoby przed komputerami.

AP najprawdopodobniej chce zająć dobre miejsce na jakimś nowym urządzeniu, które z czasem odniesie sukces. Takim urządzeniem może być iPad. Nie wszyscy jednak wierzą w to, że dokona on rewolucji. Badania serwisu Retrevo potwierdziły, że odsetek osób już zainteresowanych zakupem iPada jest niewielki.

>>> Czytaj: iPad? Znam, ale nie potrzebuję


Źródło: AP


Ostatnie artykuły:

fot. Tavex




fot. ann_zima