Klauzule niedozwolone, czyli nie dajmy się nabić w butelkę

Michał Sztąberek 27-07-2011, 19:52

Pisząc regulamin dla sklepu internetowego, należy mieć na względzie kilka podstawowych zasad. Przede wszystkim należy sięgnąć po parę ustaw, tak by nasz dokument był zgodny z obowiązującym w Polsce prawem.

Po kolei powinniśmy zapoznać się z:

  1. Kodeksem cywilnym
  2. Ustawą z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny
  3. Ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego
  4. Ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
  5. Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych

Zwłaszcza drugi z wymienionych aktów prawnych zawiera bardzo wiele przepisów, które należy uwzględnić w regulaminie, np. kwestie związane z możliwością odstąpieniem od umowy w ciągu 10 dni, zasady dotyczące informowania konsumentów o kosztach i terminach dostawy zamówionego produktu etc.

Najczęstszym błędem popełnianym przez przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe jest zamieszczanie w regulaminach klauzul niedozwolonych. Rejestr takich klauzul prowadzony jest przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ma on charakter jawny, a zatem nic nie stoi na przeszkodzie, by przed przystąpieniem do opracowywania stosownego dokumentu zapoznać się z materiałami dostępnymi na stronie UOKiK (oczywiście sam rejestr to lektura dość przerażająca, ponieważ na dzień pisania tej notki znajduje się tam 2426 klauzul uznanych za niedozwolone). Poniżej chciałbym wymienić kilka z nich, które niestety dość często pojawiają się w regulaminach sklepów:

  1. „Sądem właściwym dla rozpatrywania sporów wynikających z umowy sprzedaży jest sąd właściwy dla siedziby sklepu.”
  2. „Mimo wszelkich starań sklep zastrzega sobie możliwość błędów w opisie produktów. Zdjęcia produktów są jedynie przykładowe.”
  3. „Zmienione zapisy Regulaminu są wiążące od momentu ich opublikowania w witrynie sklepu.”
  4. „Opóźnienia wynikające z działania Poczty Polskiej lub innego przewoźnika nie obciążają w żaden sposób sklepu.”

Ogólne zasady dotyczące klauzul niedozwolonych, wraz ze wskazaniem otwartego katalogu takich zapisów, znaleźć można w art. 385 (3) kodeksu cywilnego. Zawarte tam postanowienia jednoznacznie określają, jakiego rodzaju postanowienia regulaminu mogą być uznane za klauzule niedozwolone.

Michał Sztąberek – prawnik i audytor, partner zarządzający w iSecure Sp. z o.o., firmie specjalizującej się w doradztwie w zakresie ochrony danych osobowych.

>> Czytaj także: Co robić, jeśli umowa zawiera niedozwolone postanowienia?


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Grudzień 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031