Dane osobowe, loginy, hasła, numery pin, kody dostępu - to w obecnych czasach najcenniejszy "towar" dla przestępców. Od kilku lat najchętniej wykorzystywaną, a jednocześnie wciąż słabo rozpoznawaną przez ofiary metodą kradzieży poufnych danych jest phishing (słowo pochodzące od angielskiego zwrotu "password fishing", czyli łowienie haseł).
Ataki phishingowe dokonywane są najczęściej poprzez e-maile, w których przestępcy zwykle podszywają się pod przedstawicieli banków oraz innych instytucji finansowych. Co ważne, fałszywe e-maile pochodzące od przestępców na pierwszy rzut oka bardzo trudno odróżnić od tych prawdziwych.
Oznacza to, iż wiadomość jest przygotowana zgodnie z szablonem e-maili wysyłanych do klientów przez daną instytucję - może zawierać elementy graficzne charakterystyczne dla danej instytucji, podpis oraz prawdziwe dane teleadresowe tej instytucji. Bardzo istotne jest także to, iż w polu "Nadawca" również możemy znaleźć prawdziwy adres e-mail danej instytucji, a nie namiary na przestępcę.
Jedynym sygnałem rozpoznawczym jest zazwyczaj prośba o udostępnienie, bądź aktualizację poufnych danych poprzez sposób wskazany w e-mailu.
Przestępcy będą chcieli skłonić ofiarę, by przekazała swoje poufne dane poprzez zwrotny e-mail, poprzez zalogowanie się na wskazanej stronie, bądź też by zadzwoniła w celu potwierdzenia danych pod wskazany w e-mailu numer telefonu. Argumentacja do przekazania tych danych może być bardzo różna, choć zwykle bazuje na straszeniu adresatów poniesieniem konsekwencji związanych z niepodjęciem przez nich czynności ujawnienia danych.
Przestępcy będą zatem informować, że brak reakcji z naszej strony spowoduje zablokowanie lub zawieszenie naszego konta, mogą również wykorzystywać rzeczywiście planowane zmiany przez dany bank (np. systemu obsługi klienta, a nawet wizualnej oprawy internetowego serwisu bankowego) do wymuszenia na jego klientach rzekomej aktualizacji danych.
Odpowiadając w jeden z podanych przez przestępcę sposobów, nieświadomie ujawniamy mu swoje poufne dane, które ten z pewnością wykorzysta kradnąc z naszego konta lub karty kredytowej pieniądze, bądź też sprzedając nasze poufne dane innym przestępcom.
Warto pamiętać, że przestępcy nie próżnują i cały czas poszerzają zakres sposobów dotarcia do swoich ofiar i kradzieży ich danych. Próba przejęcia naszych danych (ataki phishingowe) mogą zatem przybrać formę ataku przez telefon, komunikator internetowy, poprzez wiadomości SMS, faksy, wprowadzenie do komputera ofiary wirusa, podstawienia w zakładkach (ulubionych) przeglądarki fałszywego adresu do strony banku, a nawet przejęcia przez cyberprzestępców stron banków oraz innych instytucji finansowych (tzw. pharming).
Niestety, z przeprowadzonych w 2007 roku przez naukowców z Harvardu badań wynika, że na phishing może "złapać się" praktycznie każda osoba, niezależnie od jej poziomu wiedzy na temat nowych metod wykorzystywanych przez przestępców.
Sposobów jest wiele i są zazwyczaj proste w zastosowaniu, jednak niezwykle ważne jest by nie polegać tylko na jednym z nich.
Po pierwsze - należy ignorować prośby o weryfikację, ujawnienie, czy też wprowadzenie naszych poufnych danych, które pojawiają się niespodziewanie, bez wyraźnej potrzeby wynikającej z faktycznych zmian, których sami dokonaliśmy w odpowiednim urzędzie.
Pamiętajmy, iż żaden poważny bank, ani żadna instytucja finansowa nigdy nie powinna prosić swoich klientów o przekazanie ich poufnych danych, takich jak: numer klienta, login, hasła dostępu, piny, numery kart kredytowych, numery kont bankowych, numery identyfikacyjne typu PESEL, NIP, numer dowodu osobistego poprzez:
Banki oraz instytucje finansowe są świadome zagrożeń wynikających z tego typu form kontaktu z klientem, dlatego też korzystają z nich jedynie w celach informacyjnych - po wcześniejszym wyrażeniu zgody przez klienta, np. do przesyłania miesięcznych zestawień, informowania o mniej istotnych zmianach, czy nowych ofertach banku.
Dopóki nasze dane nie ulegną zmianie - poprzez działania wynikające z naszej strony w odpowiednich urzędach - bank nie ma potrzeby kontaktu z nami w celu ich weryfikacji czy zmiany. Zazwyczaj zmiany danych klienci dokonują na drukowanych formularzach, pozostawiając je w placówkach banku lub też wysyłając kserokopie dokumentów na ogólny adres tradycyjny (nie e-mail) banku.
Po drugie - należy stosować oprogramowanie zabezpieczające komputer, jak programy antywirusowe, antyszpiegowskie oraz zapory sieciowe (ang. firewall).
Po trzecie - należy na bieżąco aktualizować swoje oprogramowanie (system operacyjny, przeglądarki, programy antywirusowe, antyszpiegowskie, firewall) - szczególnie chodzi o jak najszybsze stosowanie aktualizacji dotyczących bezpieczeństwa.
Po czwarte - jeśli zamierzamy skorzystać ze strony naszego banku warto wcześniej włączyć w przeglądarce internetowej zabezpieczenie antyphishingowe - są one obecnie wbudowane w każdą z najpopularniejszych na polskim rynku przeglądarkę: Firefox, Operę oraz Internet Explorer.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*