Kiedy rozpocząć polowanie na 70% obniżki w Paryżu, Londynie czy Berlinie? Co zrobić, gdy płaszcz kupiony na zagranicznej wyprzedaży okaże się markowym bublem lub po prostu przestanie nam się podobać? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, jak, gdzie i kiedy korzystać z zimowego szaleństwa przecen, by nie stracić głowy w lawinie okazji.
reklama
Korzystając z wyprzedaży podczas zimowego urlopu w Alpach czy wizyty w europejskich miastach, mamy takie same prawa, jak podczas „zwyczajnych” zakupów po cenach bez obniżki. Każdy towar kupiony na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii możemy reklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, nawet jeśli kupiliśmy go kilkadziesiąt procent taniej.
– Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy dokonaliśmy zakupu towaru przecenionego ze względu na konkretną wadę, np. porysowaną obudowę w laptopie. Wówczas nie możemy domagać się od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru ze względu na ten konkretny defekt, ale jeśli w tym samym laptopie przepali się płyta główna, mamy prawo reklamować urządzenie u sprzedawcy – mówi Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Warto pamiętać, że podstawą reklamacji jest nie tylko wadliwość produktu (np. telefon komórkowy ma niesprawną klawiaturę), ale też niezgodność towaru z umową (np. kupiliśmy telefon z funkcją GPS, a po zdjęciu opakowania okazuje się, że sprzedano nam zamówiony model bez dodatkowej funkcji).
W piśmie reklamacyjnym powinniśmy zamieścić: swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, adres, telefon), opis problemu, roszczenie (czego oczekujemy od sprzedawcy: naprawy, wymiany, zwrotu pieniędzy, obniżki ceny oraz dodatkowych kosztów, tj. opłata za przesyłkę do sprzedawcy w Hiszpanii), podstawę prawną naszych roszczeń (opcjonalnie). Reklamacja musi być napisana w języku zrozumiałym dla przedsiębiorcy, najlepiej angielskim (w przypadku krajów UE). Gotowy wzór takiego pisma można pobrać ze strony: www.konsument.gov.pl/pl/kontakt/skarga-do-eck.html
Do reklamacji należy dołączyć paragon będący dowodem zakupu (oryginał lub kopię). Całość wysyłamy do sprzedawcy listem poleconym lub e-mailem z potwierdzeniem odbioru przez adresata.
W razie kłopotów, kiedy zagraniczny sprzedawca nie chce uznać żądań przedstawionych w reklamacji towaru, warto zwrócić się ze skargą do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (info@konsument.gov.pl). Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i pomagają konsumentom w rozwiązywaniu sporów z zagranicznymi przedsiębiorcami, mającymi siedziby w krajach Unii Europejskiej, Norwegii oraz Islandii.
Zdobycze upolowane podczas wyprzedażowego maratonu nie zawsze są trafionymi zakupami. Elektryczna szatkownica do kapusty czy golarka do swetrów, którą kupiliśmy skuszeni cenową okazją, może okazać się sprzętem niekoniecznie potrzebnym. Podobnie wygląda sytuacja z odzieżą czy sprzętem RTV, które kupujemy na zagranicznych wyprzedażach, a po powrocie do domu uznajemy, że np. czapka z futra jenota skandynawskiego nie pasuje do reszty garderoby. W takich sytuacjach chcielibyśmy odzyskać pieniądze i oddać towar.
Niestety sprzedawca prowadzący działalność w Unii Europejskiej nie jest zobowiązany do przyjęcia towaru wolnego od wad i zwrotu zapłaconej ceny. Jednak w niektórych krajach (np. w Norwegii) istnieje zwyczaj handlowy, wedle którego możliwość zwracania pełnowartościowego towaru jest powszechnym standardem. Ponadto wiele sklepów sieciowych obecnych w Europie (zwłaszcza marki odzieżowe) przyjmuje zwroty w określonym terminie (np. 5 czy 30 dni). Dlatego przed podejściem do kasy warto zapytać, czy dany sklep oferuje taką możliwość. Należy jednak liczyć się z tym, że sukienki kupionej w sklepie danej sieci w Mediolanie nie uda nam się zwrócić w Krakowie i będziemy musieli odesłać ją do sprzedawcy na własny koszt.
Kupując za granicą towary opatrzone gwarancją, należy zwrócić szczególną uwagę na zasięg jej obowiązywania i adres najbliższego serwisu gwarancyjnego w naszym kraju. Może zdarzyć się, że w przypadku wadliwego działania będziemy zmuszeni odesłać produkt do gwaranta na własny koszt. Jeśli serwis znajduje się poza terytorium Polski, koszty wysyłki mogą znacznie przewyższać korzyści z obniżonej ceny, za jaką kupiliśmy wiertarkę, DVD czy robot kuchenny.
Kraj |
Okres wyprzedaży |
Austria |
Zaczynają się tuż po świętach Bożego Narodzenia i trwają do końca stycznia/połowy lutego |
Belgia |
Od 3 stycznia do 31 stycznia |
Bułgaria |
Zwykle rozpoczynają się tuż po świętach Bożego Narodzenia i trwają maksymalnie przez miesiąc |
Cypr |
Rozpoczęcie w 1. poniedziałek lutego, koniec – 4. sobota lutego |
Czechy |
Zaczynają się tuż po świętach Bożego Narodzenia i trwają zwykle 1-2 miesiące |
Dania |
Nie ma ustalonego terminu, sprzedawcy rozpoczynają wyprzedaże wedle swojego uznania |
Estonia |
Zwykle od początku stycznia i trwają przez cały miesiąc |
Finlandia |
Zaczynają się tuż po świętach i trwają do końca stycznia |
Francja |
Początek 12 stycznia, trwają maksymalnie do 15 lutego |
Grecja |
Rozpoczęcie w lutym i trwają przez cały miesiąc |
Hiszpania |
W zależności od regionu; w większości okres wyprzedaży rozpoczyna się 7 stycznia; obniżki trwają do końca lutego |
Holandia |
Zwykle rozpoczynają się tuż po świętach Bożego Narodzenia i trwają przez cały styczeń |
Irlandia |
Rozpoczynają się zaraz po świętach i trwają do końca stycznia |
Islandia |
Zaczynają się tuż po świętach i trwają do końca stycznia |
Litwa |
Początek tuż po świętach i trwają przez cały styczeń |
Łotwa |
Zaczynają się po świętach i trwają przez 2 miesiące |
Luksemburg |
3 stycznia – 22 stycznia |
Malta |
Trwają przez cały styczeń |
Niemcy |
Większość sklepów rozpoczyna wyprzedaże w ostatnim tygodniu stycznia i trwają one przez pierwszy tydzień lutego |
Norwegia |
Nie ma ustalonego terminu, sprzedawcy rozpoczynają wyprzedaże wedle swojego uznania |
Portugalia |
Od 28 grudnia do 28 stycznia |
Rumunia |
Zwykle rozpoczynają się 15 stycznia i trwają maks. do 15 kwietnia |
Słowacja |
Zwykle rozpoczynają się tuż po świętach i trwają maks. do końca lutego |
Słowenia |
Początek w 1. poniedziałek stycznia, trwają maks. przez 60 dni |
Szwecja |
Zwykle rozpoczynają się 25 grudnia i trwają do końca stycznia/połowy lutego |
Węgry |
Zaczynają się po świętach i trwają przez cały styczeń |
Wielka Brytania |
Nie ma ustalonego okresu, sklepy same wyznaczają terminy wyprzedaży; zwykle rozpoczęcie tuż po świętach Bożego Narodzenia |
Włochy |
W większości regionów rozpoczynają się w 1. sobotę stycznia i trwają do końca lutego/połowy marca. Popularne regiony narciarskie: Piemont – 2 stycznia do 31 marca; Trydent i Górna Addyga – od początku stycznia przez 60 dni; Dolina Aosty – 10 stycznia do 31 marca; Lombardia (Mediolan) – od 1. soboty stycznia, trwają przez 60 dni |
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*