Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Zimowe wyprzedaże w Europie

28-12-2010, 15:11

Kiedy rozpocząć polowanie na 70% obniżki w Paryżu, Londynie czy Berlinie? Co zrobić, gdy płaszcz kupiony na zagranicznej wyprzedaży okaże się markowym bublem lub po prostu przestanie nam się podobać? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, jak, gdzie i kiedy korzystać z zimowego szaleństwa przecen, by nie stracić głowy w lawinie okazji.

robot sprzątający

reklama


Korzystając z wyprzedaży podczas zimowego urlopu w Alpach czy wizyty w europejskich miastach, mamy takie same prawa, jak podczas „zwyczajnych” zakupów po cenach bez obniżki. Każdy towar kupiony na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii możemy reklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, nawet jeśli kupiliśmy go kilkadziesiąt procent taniej.

Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy dokonaliśmy zakupu towaru przecenionego ze względu na konkretną wadę, np. porysowaną obudowę w laptopie. Wówczas nie możemy domagać się od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru ze względu na ten konkretny defekt, ale jeśli w tym samym laptopie przepali się płyta główna, mamy prawo reklamować urządzenie u sprzedawcy – mówi Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Warto pamiętać, że podstawą reklamacji jest nie tylko wadliwość produktu (np. telefon komórkowy ma niesprawną klawiaturę), ale też niezgodność towaru z umową (np. kupiliśmy telefon z funkcją GPS, a po zdjęciu opakowania okazuje się, że sprzedano nam zamówiony model bez dodatkowej funkcji).

Jak napisać reklamację do zagranicznego sprzedawcy?

W piśmie reklamacyjnym powinniśmy zamieścić: swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, adres, telefon), opis problemu, roszczenie (czego oczekujemy od sprzedawcy: naprawy, wymiany, zwrotu pieniędzy, obniżki ceny oraz dodatkowych kosztów, tj. opłata za przesyłkę do sprzedawcy w Hiszpanii), podstawę prawną naszych roszczeń (opcjonalnie). Reklamacja musi być napisana w języku zrozumiałym dla przedsiębiorcy, najlepiej angielskim (w przypadku krajów UE). Gotowy wzór takiego pisma można pobrać ze strony: www.konsument.gov.pl/pl/kontakt/skarga-do-eck.html

Do reklamacji należy dołączyć paragon będący dowodem zakupu (oryginał lub kopię). Całość wysyłamy do sprzedawcy listem poleconym lub e-mailem z potwierdzeniem odbioru przez adresata.

W razie kłopotów, kiedy zagraniczny sprzedawca nie chce uznać żądań przedstawionych w reklamacji towaru, warto zwrócić się ze skargą do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (info@konsument.gov.pl). Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i pomagają konsumentom w rozwiązywaniu sporów z zagranicznymi przedsiębiorcami, mającymi siedziby w krajach Unii Europejskiej, Norwegii oraz Islandii.

Czy można zwrócić towar, który nie ma wad?

Zdobycze upolowane podczas wyprzedażowego maratonu nie zawsze są trafionymi zakupami. Elektryczna szatkownica do kapusty czy golarka do swetrów, którą kupiliśmy skuszeni cenową okazją, może okazać się sprzętem niekoniecznie potrzebnym. Podobnie wygląda sytuacja z odzieżą czy sprzętem RTV, które kupujemy na zagranicznych wyprzedażach, a po powrocie do domu uznajemy, że np. czapka z futra jenota skandynawskiego nie pasuje do reszty garderoby. W takich sytuacjach chcielibyśmy odzyskać pieniądze i oddać towar.

Niestety sprzedawca prowadzący działalność w Unii Europejskiej nie jest zobowiązany do przyjęcia towaru wolnego od wad i zwrotu zapłaconej ceny. Jednak w niektórych krajach (np. w Norwegii) istnieje zwyczaj handlowy, wedle którego możliwość zwracania pełnowartościowego towaru jest powszechnym standardem. Ponadto wiele sklepów sieciowych obecnych w Europie (zwłaszcza marki odzieżowe) przyjmuje zwroty w określonym terminie (np. 5 czy 30 dni). Dlatego przed podejściem do kasy warto zapytać, czy dany sklep oferuje taką możliwość. Należy jednak liczyć się z tym, że sukienki kupionej w sklepie danej sieci w Mediolanie nie uda nam się zwrócić w Krakowie i będziemy musieli odesłać ją do sprzedawcy na własny koszt.

Gdzie oddać do naprawy wiertarko-wkrętarkę kupioną w Portugalii?

Kupując za granicą towary opatrzone gwarancją, należy zwrócić szczególną uwagę na zasięg jej obowiązywania i adres najbliższego serwisu gwarancyjnego w naszym kraju. Może zdarzyć się, że w przypadku wadliwego działania będziemy zmuszeni odesłać produkt do gwaranta na własny koszt. Jeśli serwis znajduje się poza terytorium Polski, koszty wysyłki mogą znacznie przewyższać korzyści z obniżonej ceny, za jaką kupiliśmy wiertarkę, DVD czy robot kuchenny.

Zestawienie terminów wyprzedaży w 28 krajach Europy

Kraj

Okres wyprzedaży

Austria

Zaczynają się tuż po świętach Bożego Narodzenia i trwają do końca stycznia/połowy lutego

Belgia

Od 3 stycznia do 31 stycznia

Bułgaria

Zwykle rozpoczynają się tuż po świętach Bożego Narodzenia i trwają maksymalnie przez miesiąc

Cypr

Rozpoczęcie w 1. poniedziałek lutego, koniec – 4. sobota lutego

Czechy

Zaczynają się tuż po świętach Bożego Narodzenia i trwają zwykle 1-2 miesiące

Dania

Nie ma ustalonego terminu, sprzedawcy rozpoczynają wyprzedaże wedle swojego uznania

Estonia

Zwykle od początku stycznia i trwają przez cały miesiąc

Finlandia

Zaczynają się tuż po świętach i trwają do końca stycznia

Francja

Początek 12 stycznia, trwają maksymalnie do 15 lutego

Grecja

Rozpoczęcie w lutym i trwają przez cały miesiąc

Hiszpania

W zależności od regionu; w większości okres wyprzedaży rozpoczyna się 7 stycznia; obniżki trwają do końca lutego

Holandia

Zwykle rozpoczynają się tuż po świętach Bożego Narodzenia i trwają przez cały styczeń

Irlandia

Rozpoczynają się zaraz po świętach i trwają do końca stycznia

Islandia

Zaczynają się tuż po świętach i trwają do końca stycznia

Litwa

Początek tuż po świętach i trwają przez cały styczeń

Łotwa

Zaczynają się po świętach i trwają przez 2 miesiące

Luksemburg

3 stycznia – 22 stycznia

Malta

Trwają przez cały styczeń

Niemcy

Większość sklepów rozpoczyna wyprzedaże w ostatnim tygodniu stycznia i trwają one przez pierwszy tydzień lutego

Norwegia

Nie ma ustalonego terminu, sprzedawcy rozpoczynają wyprzedaże wedle swojego uznania

Portugalia

Od 28 grudnia do 28 stycznia

Rumunia

Zwykle rozpoczynają się 15 stycznia i trwają maks. do 15 kwietnia

Słowacja

Zwykle rozpoczynają się tuż po świętach i trwają maks. do końca lutego

Słowenia

Początek w 1. poniedziałek stycznia, trwają maks. przez 60 dni

Szwecja

Zwykle rozpoczynają się 25 grudnia i trwają do końca stycznia/połowy lutego

Węgry

Zaczynają się po świętach i trwają przez cały styczeń

Wielka Brytania

Nie ma ustalonego okresu, sklepy same wyznaczają terminy wyprzedaży; zwykle rozpoczęcie tuż po świętach Bożego Narodzenia

Włochy

W większości regionów rozpoczynają się w 1. sobotę stycznia i trwają do końca lutego/połowy marca. Popularne regiony narciarskie: Piemont – 2 stycznia do 31 marca; Trydent i Górna Addyga od początku stycznia przez 60 dni; Dolina Aosty 10 stycznia do 31 marca; Lombardia (Mediolan) – od 1. soboty stycznia, trwają przez 60 dni

>> Czytaj także: 8 zasad bezpiecznych zakupów online w Polsce i za granicą


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: ECK



Ostatnie artykuły:

fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. DALL-E