Jako pierwsze na drogi wyruszyły autonomiczne ciężarówki. Możliwe, że już za kilka lat będziemy pasażerami pojazdów, których nie będziemy musieli prowadzić. Czy jednak nowa technologia, która wkroczyła w obszar motoryzacji, jest bezpieczna?
reklama
W maju tego roku świat obiegła informacja o testach “samodzielnych” ciężarówek przeprowadzanych w Szwecji. Pojazdy miały być sterowane przy użyciu sieci 5G i kompletnie pozbawione kontroli rzeczywistej osoby znajdującej się w środku. Co ciekawe nie ma tam nawet dla niej miejsca, gdyż testowane auta dostawcze nie zostały wyposażone w kabinę dla kierowcy. USA nie pozostaje w tyle i tam również na trasach pojawiły się autonomiczne wielotonowe ciężarówki.
Firma TuSimple - producent wozów dostawczych - stworzyła pojazdy, które być może zastąpią etatowych kierowców. Jednak na razie, w odróżnieniu od przeprowadzonych w Szwecji testów, w Stanach Zjednoczonych, w ciężarówce podczas jazdy przebywała osoba, nadzorująca bezpieczeństwo i zbierająca istotne dla projektu dane. Według informacji podanych przez TuSimple pojazdy sterowane są za pomocą opracowanego w tym celu systemu, a zamontowane kamery są w stanie ocenić sytuację na drodzę w odległości 1 km.
Autonomiczne ciężarówki, zostały zaangażowane do testów przez amerykańską firmę United States Postal Service, świadczącą usługi pocztowe na terenie wszystkich 50 stanów. Jednocześnie też jest to drugi co do wielkości pracodawca w USA. Naczelnym celem, jaki przyświeca obu firmom, jest usprawnienie dostaw listów i paczek. Podaje się także, że samojeżdżące trucki mają zużywać mniej paliwa - a za tym być mniej szkodliwymi dla środowiska. Producenci wspominają także o zwiększeniu bezpieczeństwa kierowców ciężarówek, podczas pokonywanie długich, nocnych tras.
Pomimo tego, że firmy transportowe są pozytywnie poruszone wizją powszechnego korzystania z autonomicznych ciężarówek, społeczeństwo odczuwa coraz większe obawy. Prawdopodobne jest, że z czasem tego typu samochody wykorzystane zostaną powszechnie, by transportować podróżnych, zastępując tym samym taksówki czy autobusy, kierowane przez prawdziwą osobę. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez American Automobile Association, aż 70% ludzi, boi się poruszania autonomicznymi pojazdami. Obawy te nie są bezpodstawne, istnieje wiele zagrożeń, związanych ze zdalnie sterowanymi samochodami.
Robert Dziemianko z firmy G DATA twierdzi, że należy pamiętać, iż maszynie nie można oddać całkowitej kontroli nad naszym życiem. Autonomiczne ciężarówki, które teraz wydają się w pełni bezpieczne, mogą okazać się kolejnym celem dla terrorystów lub cyberprzestępców. Są one sterowane, jak w przypadku Szwedzkich testów, za pomocą sieci 5G. Co zatem jeżeli sygnał zostanie przechwycony, a ciężarówka „uprowadzona”? Producenci trucków z pewnością muszą rozważyć kwestię wszelkich możliwych zabezpieczeń, by nie stały się one większym zagrożeniem, aniżeli pożytkiem.
Źródło: G DATA
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|