Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Wyszukiwarki nie mogą naruszać naszej prywatności

GazetaPrawna.pl 18-04-2010, 19:38

Dotychczasowe przypadki wycieku danych użytkowników z zasobów czołowych wyszukiwarek internetowych pokazują, że spersonalizowanie wyników wyszukiwawczych może stanowić bardzo poważne zagrożenie dla prywatności - twierdzi Bogdan Fischer, radca prawny i partner Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna.

Czy prawo jest bezradne wobec tych praktyk?

Niebezpieczeństwa, jakie wiążą się z wykorzystywaniem wyszukiwarek internetowych, rzeczywiście wymuszają wprowadzenie odpowiednich mechanizmów ochrony dla korzystających z nich użytkowników. Grupa Robocza powołana na mocy artykułu 29 Dyrektywy nr 95/46/EC, funkcjonująca jako niezależny organ doradczo-opiniujący ds. danych osobowych, zajęła się już tym zagadnieniem. Bazując na przepisach dyrektywy, opracowała zalecenia skierowane do dostawców usług internetowych, w szczególności tych o charakterze wyszukiwawczym.

Czego dotyczą te zalecenia?

Jednym z najważniejszych zaleceń sformułowanych przez Grupę Roboczą jest zasada, iż mechanizmy wyszukiwarek mogą przetwarzać dane osobowe tylko we wskazanym celu, wykorzystując wyłącznie zakres danych, który jest niezbędny dla jego realizacji. Jednocześnie, dostawcy usług wyszukiwawczych muszą wymazywać bądź trwale usuwać elementy pozwalające na indywidualizację danych osobowych, które nie są już potrzebne dla osiągnięcia celu, dla którego zostały zebrane. Powyższe zalecenia mają za zadanie wymusić na dostawcach usług wyszukiwawczych swego rodzaju przejrzystość, umożliwiającą kontrolę sposobu wykorzystywania danych uzyskanych przez użytkowników.

 

Odpowiedzi na inne pytania dot. przetwarzania danych użytkowników w internecie można znaleźć w Gazecie Prawnej w wywiadzie pt. "Wyszukiwarki nie mogą naruszać naszej prywatności"

Adam Makosz

gazeta prawna


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *